Ra­di­jo sto­ties va­do­vas Liu­das Ra­ma­naus­kas: „Ma­no vai­kys­tė pa­žy­mė­ta vil­ties žen­klu” (3)

Liudas Ramanauskas – radijo stoties „FM99“ balsas ir veidas.
Liudas Ramanauskas – radijo stoties „FM99“ balsas ir veidas.
Iš mi­nios iš­si­ski­rian­tis sa­vi­tu sti­liu­mi, ra­mus, in­te­li­gen­tiš­kas, ki­maus ir taip ge­rai dau­ge­liui pa­žįs­ta­mo iš ra­di­jo lai­dų, re­kla­mų ar ren­gi­nių bal­so sa­vi­nin­kas Liu­das Ra­ma­naus­kas ta­po tuo, kuo yra, anaip­tol ne dėl iš­puo­se­lė­tos ir sau­gios vai­kys­tės, vei­kiau at­virkš­čiai. Žur­na­lis­tas, ra­di­jo sto­ties „FM99“ di­rek­to­rius, ak­ty­vus vi­suo­me­nės vei­kė­jas, Tei­sė­jų eti­kos ir draus­mės ko­mi­si­jos na­rys gi­mė trem­ty­je Si­bi­re, o šei­mai grį­žus į Lie­tu­vą pa­ty­rė ne­ma­žai sun­ku­mų, vien to­dėl, kad grį­žo. Ka­žin, jei Liu­das ne­bū­tų pa­ty­ręs to, kas jo lau­kė vai­kys­tė­je, ar bū­tų ta­pęs tuo, kuo yra da­bar – at­vi­ru nau­joms idė­joms žmo­gu­mi, kul­tū­ros puo­se­lė­to­ju, pa­dė­ju­siu įsi­bė­gė­ti ne vie­nam kū­ry­biš­kam pro­jek­tui sa­vo mies­te. At­vi­ras in­ter­viu su Liu­du Ra­ma­naus­ku apie vai­kys­tę ir pro­fe­sio­na­lus Vai­ko tei­sių ap­sau­gos ir įvai­ki­ni­mo tar­ny­bos psi­cho­lo­gės ko­men­ta­ras pa­dės iš­si­aiš­kin­ti, kiek sun­kūs vai­kys­tės iš­gy­ve­ni­mai pri­si­de­da prie as­me­ny­bės for­ma­vi­mo­si.

– Liu­dai, esa­te ge­rai ži­no­mas žmo­gus me­lo­ma­nams ir mu­zi­kos kū­rė­jams, la­biau­siai at­pa­žįs­ta­mas bal­sas sa­va­me mies­te, dau­ge­lis aly­tiš­kių die­ną pra­de­da ir bai­gia su jū­sų va­do­vau­ja­ma ra­di­jo sto­ti­mi „FM99“. At­ro­do, vis­kas pui­ku: dar­ni šei­ma, my­li­mas dar­bas, ap­lin­ki­nių pa­gar­ba. Ar vi­sa­da jū­sų gy­ve­ni­mas bu­vo toks iš pa­žiū­ros to­bu­las, o gal jūs gi­mė­te su marš­ki­nė­liais?

– Nei gi­miau su marš­ki­nė­liais (jų tuo me­tu ne­bu­vo), nei ma­no gy­ve­ni­mas to­bu­las. Ma­no nuo­mo­ne, kiek­vie­no mū­sų gy­ve­ni­mas yra uni­ka­lus, o to­bu­ly­bė tik po­nui Die­vui duo­ta. Iki to­bu­ly­bės ne­su nė pu­sės žings­nio žen­gęs. To­dėl apie ją nie­ka­da ne­kal­bu, nes ne­įsi­vaiz­duo­ju, kas tai yra. Gi­miau trem­ty­je Si­bi­re, Ir­kut­sko sri­ty­je, Če­ren­cho­vo mies­te, 1959-ai­siais, žie­mos vi­du­ry. Vei­kiau­siai, marš­ki­nė­liai bū­tų ne­pa­mai­šę, ta­čiau gi­miau be jų. Bu­vau ant­ras vai­kas pen­kių vai­kų šei­mo­je, au­go­me Si­bi­re su pus­an­trų me­tų vy­res­niu bro­liu, vė­liau gi­mė se­su­tė. At­si­me­nu te­nykš­tes snie­guo­tas žie­mas, kai oro tem­pe­ra­tū­ra nu­kris­da­vo iki Lie­tu­vo­je ne­įsi­vaiz­duo­ja­mo spei­go. Pir­mą kla­sę bai­giau trem­ty­je, at­si­me­nu, kad pra­di­nu­kams ne­iti į mo­kyk­lą leis­da­vo tik ter­mo­met­ro stul­pe­liui nu­kri­tus iki tris­de­šimt aš­tuo­nių laips­nių šal­čio.

– Ne­no­ro­mis vaiz­duo­tė­je iš­ky­la slo­gūs ste­re­o­ti­piš­ki vaiz­dai: tam­sa, skur­das ir ba­das. O ko­kiais žo­džiais jūs api­bū­din­tu­mė­te sa­vo vai­kys­tę trem­ty­je? Ko­kia ji bu­vo?

– Vai­kys­tė yra vai­kys­tė. Rū­pes­čiai, dar­bas, tė­vy­nės il­ge­sys slė­gė su­au­gu­siuo­sius, o mes su bro­liu ne­įsi­vaiz­da­vo­me, kad gy­ve­ni­mas ga­lė­tų bū­ti ki­toks. Pra­mo­ga­vo­me lau­ke, žai­di­mams pa­si­rink­da­vo­me pa­vo­jin­giau­sias vie­tas, to­kias kaip ge­le­žin­ke­lio bė­giai, ku­riais va­žiuo­da­vo tri­jų gar­ve­žių trau­kia­mi są­sta­tai po šim­tą va­go­nų, ar pri­ei­gos prie an­glies ka­syk­lų. Pri­si­gal­vo­da­vo­me įvai­riau­sių iš­dai­gų. Pri­si­mi­nus mū­sų pra­mo­gas ir žai­di­mus net bai­su pa­si­da­ro. Mes gy­ve­no­me to­kio­je vie­to­je, kur va­ži­nė­da­vo mil­ži­niš­ki sunk­ve­ži­miai, gir­dė­da­vo­si spro­gi­mai iš ne­to­lie­se esan­čių at­vi­rų an­glies ka­syk­lų. Aš at­si­me­nu, kad tuo lai­ko­tar­piu, kai kaž­ką sprog­din­da­vo ka­syk­lo­se, mums ir ki­tiems ne­to­lie­se gy­ve­nu­siems žmo­nėms liep­da­vo iš­vyk­ti iš na­mų, nes nuo spro­gi­mo ak­me­nys pa­kil­da­vo aukš­tai į orą, at­skris­da­vo iki gy­ven­vie­tės ir pa­vo­jin­gai kris­da­mi ga­lė­jo ką nors su­ža­lo­ti ar ap­griau­ti na­mus, tai bu­vo di­de­li, ko­kių dvie­jų met­rų sker­smens lui­tai.

Va­sa­ro­mis pra­mo­gau­da­vo­me ei­da­mi į miš­ką ieš­ko­ti lau­ki­nių svo­gū­nų, ku­rie tu­rė­jo sals­vą sko­nį ir at­sto­da­vo vai­sius, nes ten, kur mes gy­ve­no­me, ne­bu­vo jo­kių vai­sių, net obuo­lių.

Gy­ve­no­me vi­si vie­na­me kam­ba­ry­je ba­ra­ke, ta­čiau vi­sa­da švęs­da­vo­me Kū­čias, Ka­lė­das, vi­sa­da bū­da­vo puo­šia­ma eg­lu­tė. Tė­vas iš kaž­kur par­vež­da­vo ko­kį obuo­liu­ką eg­lu­tei pa­puoš­ti, mums tai at­ro­dė ste­buk­las.

– San­ty­kis su šei­ma, tė­vais, bro­liais be­ne svar­biau­sias veiks­nys for­muo­jan­tis vai­kui. Koks bu­vo jū­sų san­ty­kis su mo­ti­na ir tė­vu, su bro­liais? Ko­kius žai­di­mus žai­dė­te, o gal žai­di­mų ir pa­ska­ti­ni­mų ne­bu­vo, tik pa­rei­gos? Ko­kias tra­di­ci­jas puo­se­lė­jo­te?

– San­ty­kiai mū­sų šei­mo­je, kaip ir dau­ge­ly­je šei­mų: sa­vi­tas kon­flik­tas su vy­res­niu bro­liu ir pa­rei­gos jau­nes­nie­siems. Jau gy­ve­nant Lie­tu­vo­je mū­sų su vy­res­niuo­ju bro­liu pa­rei­ga bu­vo pa­si­rū­pin­ti jau­nes­niai­siais, pa­ly­dė­ti ir par­si­ves­ti juos iš lop­še­lio ar dar­že­lio, pa­pa­sa­ko­ti jiems įdo­mių is­to­ri­jų, kar­tu pa­žais­ti. Tuo me­tu mū­sų žai­di­mų aikš­te­le bu­vo gat­vė. Žais­da­vo­me ka­muo­liu, ei­da­vo­me prie Ne­mu­no, kas gi­ta­rą tu­rė­jo – pa­gro­da­vo, žie­mai at­ėjus džiaug­da­vo­mės le­du, snie­gu, ką veik­ti su­gal­vo­da­vo­me pa­tys, ta­čiau ra­miai vie­to­je ne­sė­dė­jo­me.

Mū­sų šei­ma tu­rė­jo sa­vo tra­di­ci­jas, vie­na jų – sek­ma­die­nio pie­tūs. Il­gai­niui mes su­au­go­me, su­kū­rė­me sa­vo šei­mas, ta­čiau sek­ma­die­nio pie­tūs pas tė­vus bu­vo šven­tas da­ly­kas, vi­si pri­va­lė­jo­me su­si­rink­ti ir su­sės­ti ben­drų pie­tų. Šią tra­di­ci­ją iš­si­ne­šė­me ir į sa­vo šei­mas.

– Ko­kias ver­ty­bes, gau­tas iš tė­vų, at­si­ne­šė­te į sa­vo gy­ve­ni­mą ir sten­gia­tės pa­si­da­ly­ti su sa­vo vai­kais?

– Ver­ty­bių ne­ga­li iš­ra­šy­ti, su­dė­lio­ti į len­ty­nė­les ir pa­sa­ky­ti: „Štai čia yra pa­grin­di­nė ver­ty­bė.“ Ta­čiau man la­bai svar­bu yra at­sa­ko­my­bė, pa­si­ti­kė­ji­mas, ži­no­ma, vil­tis. Ma­no vai­kys­tė bu­vo pa­žy­mė­ta vil­ties žen­klu, nes bū­da­mas vai­kas tu­rė­jau vil­tį su­grįž­ti kaž­kur, kur ma­no tė­vy­nė, nors jo­je ne­bu­vau bu­vęs. Ta vil­tis lie­ka kaž­kur pa­są­mo­nė­je vi­sam gy­ve­ni­mui.

– Grįž­ti at­gal į Lie­tu­vą jū­sų šei­mai pa­vy­ko ne iš pir­mo kar­to. Koks jaus­mas bū­ti ne­lau­kia­mam, ne­pa­gei­dau­ja­mam sa­vo tė­vy­nė­je, ar tai ne­žei­dė jū­sų, ta­da dar pen­kia­me­čio vai­ko, jaus­mų?

– Taip, pir­mą kar­tą iš trem­ties į Lie­tu­vą mums grįž­ti ne­pa­vy­ko, mū­sų ne­pri­ėmė, ne­ra­do­me vie­tos, kur gy­ven­ti, ne­at­si­ra­do ir dar­bo tė­vams, te­ko ap­si­suk­ti ir grįž­ti į Si­bi­rą. Be abe­jo, ma­ne tai žei­dė. Pa­ban­džius tuos jaus­mus pa­pro­jek­tuo­ti į da­bar­ti­nį po­jū­tį, kaž­kur gi­liai vi­du­je at­ran­du iš­li­ku­sį tą skaus­mo ge­luo­nį ir pyk­tį. Vai­kiš­kas pyk­tis, ne­tei­sy­bės po­jū­tis ir klau­si­mas ko­dėl. Bū­da­mas ma­žas ne­ga­lė­jau su­vok­ti, kuo aš nu­si­kal­tau, kad ma­nęs ne­pri­ima tė­vy­nė. O bū­ti kal­tu be kal­tės yra vie­nas su­dė­tin­giau­sių iš­gy­ve­ni­mų, ypa­tin­gai vai­kui.

An­trą kar­tą grįž­ti pa­ban­dė­me po tre­jų me­tų, ta­čiau tas grį­ži­mas jau bu­vo ly­di­mas anks­tes­nės pa­tir­ties, jaus­mo, kad aš ne­su čia lau­kia­mas. Šis jaus­mas ly­dė­jo ma­ne vi­są vai­kys­tę, pa­aug­lys­tę ir net da­bar kar­tais jį pa­jun­tu.

– Ar grį­žus trem­tis bai­gė­si, o gal jos šlei­fas vis dar slin­ko pas­kui? Pir­mie­ji, ryš­kiau­si po­ty­riai Lie­tu­vo­je, ko­kie jie bu­vo?

– Trem­ties žen­klas nie­kur ne­dings­ta. Jis ne­dings­ta net­gi ir da­bar, kai jau tris­de­šimt me­tų gy­ve­na­me ne­pri­klau­so­mo­je Lie­tu­vo­je, o ką jau kal­bė­ti apie sep­tin­tą, aš­tun­tą de­šimt­me­čius, kai jis bu­vo ypa­tin­gai ryš­kus. Jau­čiau iš ap­lin­kos, iš mo­ky­to­jų at­me­ti­mo re­ak­ci­ją sa­vo at­žvil­giu, tai tę­sė­si iki pat mo­kyk­los bai­gi­mo.

Pir­mie­ji me­tai Lie­tu­vo­je bu­vo su­dė­tin­gi. Man rei­kė­jo grei­tai adap­tuo­tis lie­tu­viš­ko­je mo­kyk­lo­je, nes pir­mą­ją kla­sę aš bai­giau Si­bi­re, o į ant­rą­ją pra­dė­jau ei­ti jau Lie­tu­vo­je. Na­tū­ra­lu, kad bu­vo sun­ku­mų per­sio­rien­tuo­ti iš vie­nos kal­bos į ki­tą, da­ry­da­vau klai­das ra­šy­da­mas, mo­ky­to­ją tai siu­ti­no. Vie­ną kar­tą įpy­ku­si, vi­sos kla­sės aki­vaiz­do­je, ji pa­ban­dė nu­va­ly­ti len­tą ma­no gal­va. Bu­vo skau­du, sun­ku net da­bar apie tai kal­bė­ti.

Iš ben­dra­moks­lių pra­džio­je taip pat su­lauk­da­vau pa­ty­čių, pra­var­džių. Ga­liu su­pras­ti juos: at­si­ran­da kla­sė­je nau­jo­kas, kaž­koks ki­toks, tri­gu­bai tam­ses­nės odos nei Lie­tu­vos vai­kai, nes įde­gęs Si­bi­ro sau­lė­je. To­dėl pra­var­džia­vi­mas to­to­riu­mi ir pa­na­šiais žo­džiais na­tū­ra­liai ki­lo iš to, kad aš at­ro­džiau ki­toks. Il­gai­niui ge­ri moks­lo re­zul­ta­tai, o gal ki­tos prie­žas­tys nu­lė­mė tai, kad pa­ty­čios bai­gė­si, o ir mo­ky­to­jos po­žiū­ris pa­ki­to. Nors pri­mi­ni­mas, kad esu ki­toks, ma­ne vi­sa­da ly­dė­jo ir tai man iš­li­ko di­de­lė mįs­lė iki šiol.

– Pa­kal­bė­ki­me apie pa­aug­lys­tės maiš­ta­vi­mą. Te­ko gir­dė­ti, kad bu­vo­te ne­abe­jin­gas hi­pių at­neš­toms idė­joms. Kaip per ge­le­ži­nę už­dan­gą jus pa­sie­kė Va­ka­ruo­se at­si­ran­dan­tys ju­dė­ji­mai? Ko­kios idė­jos la­biau­siai ža­vė­jo? Kaip tai at­si­spin­dė­jo ju­my­se?

– Sep­tin­to­jo de­šimt­me­čio vai­kai lais­vės idė­jas at­ra­do per mu­zi­ką. Mu­zi­ka su­tei­kė ga­li­my­bę pa­jus­ti, su­pras­ti, kad yra ir ki­toks pa­sau­lis, yra ki­toks su­vo­ki­mas, yra ki­tos ver­ty­bės, ki­ta es­te­ti­ka. Il­gų plau­kų, su­plė­šy­tų džin­sų ir gi­ta­ros su­kur­tas įvaiz­dis ta­po lais­vės iš­raiš­ka. Mu­zi­ka bu­vo la­bai ga­lin­gas už­tai­sas, ku­rį gau­da­vo­me įvai­riau­siais bū­dais. Daž­niau­siai ro­ko gru­pių vi­ni­li­nės plokš­te­lės į Lie­tu­vą at­ke­liau­da­vo emig­ra­vu­sių į Ame­ri­ką gi­mi­nai­čių siun­ti­niuo­se, par­ti­niai vei­kė­jai par­vež­da­vo plokš­te­lių ir džin­sų sa­vo vai­kams iš už­sie­nio ko­man­di­ruo­čių. Ei­da­vo­me klau­sy­tis mu­zi­kos pas drau­gus, ku­rie tu­rė­jo pa­te­fo­nus ir gau­da­vo plokš­te­lių. Su­tin­ku su Vac­la­vo Ha­ve­lo (Če­ki­jos dra­ma­tur­gas, eseis­tas, po­etas, fi­lo­so­fas, di­si­den­tas ir po­li­ti­kas) fra­ze, tei­gian­čia, kad So­vie­tų Są­jun­gą su­grio­vė džin­sai ir ro­kas.

Hi­pių pa­žiū­ros bu­vo ne­sve­ti­mos, mes klie­dė­jo­me Vud­sto­ko fes­ti­va­liu ir lais­vės idė­ja, ku­ri yra ten, o ne čia. Iš­ori­nis vaiz­das mums leis­da­vo grei­tai at­ras­ti ben­dra­min­čius. Tran­zuo­da­vo­me au­to­mo­bi­liais iš vie­nos vie­tos į ki­tą, kad pa­klau­sy­tu­me mu­zi­kos, pa­vyz­džiui, per­gro­to „Je­sus Christ su­per­star“ ro­ko ope­ros frag­men­to ar, tie­siog, pa­ben­drau­ti.

Ta­čiau tuo­met su­si­dur­da­vau su dar vie­na smur­to for­ma mo­kyk­lo­je, kai nuo pe­da­go­gų gau­da­vau li­niuo­te per pirš­tus vien už tai, kad ma­no pa­žy­mių kny­ge­lė pa­puoš­ta Ro­lin­gų („The Rol­ling sto­nes“) ar Bit­lų nuo­trau­ko­mis („The Be­at­les“) ar­ba kla­sė­je vie­šai bū­da­vo iš­ker­pa­mas kuokš­tas au­gi­na­mų il­gų plau­kų. Tai ma­no vi­du­je dar la­biau stip­ri­no prieš­ta­rą ide­o­lo­gi­jai, pri­me­ta­mai sis­te­mai ir prie­var­tos me­cha­niz­mui.

– Kaip į il­gap­lau­kį, pa­ni­ru­sį į va­ka­rie­tiš­ką mu­zi­ką sū­nų re­a­ga­vo tė­vai? Ar ne­pra­šė nu­rim­ti, ne­kel­ti rū­pes­čių?

– Tė­vai nie­ka­da ne­re­gu­lia­vo ma­no gy­ve­ni­mo, jie ne­lie­pė nu­si­kirp­ti plau­kų ar pa­na­šiai. Juos ten­ki­no tai, kad aš ge­rai mo­kiau­si, kad ne­bu­vau įtrauk­tas į jo­kią įskai­tą, ne­bu­vau pa­dau­ža, ku­rį gau­dy­tų mi­li­ci­ja.

Nors kar­tų kon­flik­tas yra am­ži­nas. Pa­aug­lys­tė­je mes tvir­ti­na­me, kad ne­gy­ven­si­me taip, kaip gy­ve­na mū­sų tė­vai, kad tu­rė­si­me ki­to­kį gy­ve­ni­mą, ta­čiau vė­liau su­pran­ti, kad tas ge­ne­ti­nis ko­das, ku­ris į ta­ve įdė­tas, nie­kur ne­dings. Tė­vai to­le­ra­vo ir ne­slo­pi­no ma­no pa­aug­lys­tės maiš­to, taip pat el­giuo­si ir aš su sa­vo sū­nu­mis.

– Jū­sų įkur­ta ra­di­jo sto­tis „FM99“ šie­met jau at­šven­tė 28 gim­ta­die­nį, esa­te ži­no­mas žur­na­lis­tas, ak­ty­viai da­ly­vau­ja­te vi­suo­me­ni­nė­je veik­lo­je. Kaip ma­no­te, kiek ir kaip prie jū­sų as­me­ny­bės for­ma­vi­mo­si pri­si­dė­jo vai­kys­tės iš­gy­ve­ni­mai? Gal­būt yra kon­kre­čios pa­tir­tys, su­for­ma­vu­sios jū­sų as­me­ny­bę, ku­rio­mis ga­lė­tu­mė­te pa­si­da­ly­ti su skai­ty­to­jais?

– Sun­ku kal­bė­ti apie sa­ve ir at­li­ki­nė­ti psi­cho­a­na­li­ti­nius ty­ri­mus sau pa­čiam.

Žmo­nėms, ieš­kan­tiems sa­vo ke­lio, vi­sa­da pa­ta­riu: jei­gu esi tin­gi­nys, o dau­ge­lis mū­sų to­kie esa­me, tai ne­dirbk kaž­kie­no pri­mes­to dar­bo, o už­si­imk ta veik­la, ku­ri tei­kia ma­lo­nu­mą ir ta­da dar­bas ne­bus prie­var­ta. Da­ryk tai, ką no­ri da­ry­ti, ir gy­ve­ni­mas duos duo­nos kąs­nį, gal jis ne­bus toks so­tus, bet nie­ka­da ne­ga­lė­si nie­ko keiks­no­ti, kad už ta­ve nu­spren­dė, kuo tau bū­ti, ką veik­ti. Ma­nau, to­kį ma­no po­žiū­rį ir su­for­ma­vo vai­kys­tės, pa­aug­lys­tės pa­tir­tys, juo aš ir va­do­vau­juo­si. La­bai ver­ti­nu lais­vę rink­tis.

 

Vi­ja Ku­dzie­nė

 

 

 

    Komentarai


    Palikite savo komentarą

    Ribotas HTML

    • Leidžiamos HTML žymės: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
    • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
    • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

    Komentaras

    O man smagu isgirsti si zmogu - is karto atpazisti ir smagu, kad kalba Alytus. Ir nesamoniu jokiu nera, kaip kitose radijo stotyse, nera kvailu juokeliu ir nenaturaliu krizenimu. Bet yra geros muzikos. Pasakojimu apie muzika. Patinka.

    Komentaras

    Labai ispudingas vyras buvo jaunysteja,pamenu gerai - ilgais graziais garbanotais plaukais,gerai tvarkesi su renginiais,teko pazinoti,nes trumpai dirbau miesto kult.skyriuje.Sekmes tau Zmogau.

newspaper

Popierinė "Alytaus naujienos" laikraščio prenumerata

Norėdami užsiprenumeruoti popierinę "Alytaus naujienos" laikraščio versiją rašykite mums el. paštu: skelbimai@ana.lt ir nurodykite savo vardą, pavardę ir adresą, kuriuo turėtų būti pristatomas laikraštis. Kai tik gausime jūsų laišką, informuosime Jus dėl tolimesnių žingsnių.

newspaper

Prenumeruokite „Alytaus naujienos” elektroninę versiją. Ir kas rytą laikraštį gausite į savo el. pašto dėžutę.