Lukas Jaruševičius: „Sportas suteikia galimybę išmokti vairuoti automobilį kritinėse, pavojingose situacijose” (254)
– Automobilių sportas – labiausiai stebima sporto šaka. Žinomi lenktynininkai paprastai savo karjerą yra pradėję nuo slalomo. Pats nesi išimtis? Iki Druskininkų etapo, kuriame sulaukta per 100 dalyvių, kur dar teko varžytis? Kokiam klubui atstovauji?
– Viskas prasidėjo, kai buvau vienuolikos, jau tada gavau galimybę sudalyvauti žiemos mėgėjų slalomuose. Net nesitikėjau, kad ateityje galiu rungtis su pačiais stipriausiais sportininkais greituminio slalomo čempionate. Tačiau taip ir nutiko, jau antrus metus atstovauju „Marimotors Racing“ komandai Lietuvos „Street Race“ čempionate. Visas čempionatas išskaidytas į šešis etapus visoje Lietuvoje. Teko aplankyti ir Šiaulius, Klaipėdą, Varėną, taip pat praeitais metais buvo surengtas pirmasis čempionato etapas ir Alytuje.
– Koronavirusas labai pakoregavo tavo šiemetinius planus?
– Asmeniškai virusas mano planų nesugadino. Manau, kad šis laikotarpis tiek man, tiek kitiems sportininkams leido pabaigti darbus ruošiant automobilį sezonui.
– Ar iš tikrųjų automobilių slalomas yra populiaresnis ir už automobilių sporto karalių ralį?
– Negaliu išskirti šių dviejų autosporto rūšių. Slalomininkų kiekvienais metais vis daugėja, nes tai turbūt mažiausių investicijų reikalaujantis pasirinkimas pradėti autosportininko karjerą. Norint važiuoti ralyje, reikia visiškai paruošti savo automobilį, o tai ganėtinai brangus malonumas. Dėl šios priežasties, mano nuomone, daugiau dalyvių ir susidomėjimo sulaukia slalomas.
– Kokį greitį galima pasiekti greituminiame slalome, kuriame yra nemažai stabdymų, vadinamųjų „kišenių“? Kokį greitį pavyko pasiekti pačiam?
– Viskas priklauso nuo vairuojamo automobilio ir trasos konfigūracijos. Neįsivaizduoju, kokį maksimalų greitį galima pasiekti tarp „kišenių“, nes viskas priklauso nuo vairuotojo drąsos ir automobilio galimybių. Man tekę lėkti ir 120 km/val., tik tada reikėjo labai stipriai stabdyti, norint gražiai pravažiuoti „kišenę“.
– Patyrę sportininkai teigia, kad trasoje negali važiuoti atsargiai, nes liksi paskutinis. Ir jie teisūs. Bet kaip tuomet reikia važiuoti? Mėgsti analizuoti savo važiavimą?
– Tikrai taip. Jei važiuodamas varžybose galvosi apie automobilį ir jo saugojimą, rezultatai nenudžiugins. Praeitais metais tuo įsitikinau ir pats. Visos mintys buvo apie sklandų važiavimą, su didele atsarga. Kiekvienu važiavimu tu stengiesi pagerinti savo laiką įvairiais būdais: vėlyvu stabdymu, didesniu greičiu „kišenėse“ ir taip rizikuoji savo automobiliu. Pasitaiko varžybose, kad vietoj dažniausiai naudojamų kūgelių trasa žymima šieno ritiniais, o tai reiškia, kad per vėlai pristabdęs gali netekti veidrodėlio ar net labai sudaužyti savo automobilį.
Važiavimų analizavimas yra labai svarbi varžybų dalis, nes tik taip gali suprasti, kurioje vietoje dar galima „spausti dugną“, o kurioje geriau apvažiuoti lėčiau ir taip pelnyti vertingas sekundes. Man pačiam labai patinka apgalvoti kiekvieną savo važiavimą ir taip susidėlioti svarbiausius taškus. Tik mokydamasis iš klaidų gali įgauti daugiau patirties.
– Oficialiame Lietuvos automobilių sporto federacijos greituminio slalomo čempionate, kuris susideda iš 5–6 etapų, vykdomų visoje Lietuvoje, startavai nauju automobiliu. Galima sakyti, iš vakaro gautu. Naujas automobilis – pliusas ar minusas starte? Apskritai, kas svarbiau greituminiame slalome – laikas ar meistriškumas?
– Taip, praeitais metais automobilį pasiėmėme tik varžybų išvakarėse ir tai tikrai nėra didelis pliusas. Nepažįstamas automobilis tampa iššūkiu trasoje, nes tu neįsivaizduoji, kaip greitai galima juo važiuoti posūkyje, kada vėliausiai stabdyti ir galiausiai, kurią pavarą pasirinkti. Su visomis šiomis problemomis ir susidūriau, tačiau po pirmųjų varžybų jau supratau, kas tai per automobilis.
Mano nuomone, greituminiame slalome svarbiausia – meistriškumas. Kiekvienas teisingas vairo pasukimas, akceleratoriaus ar stabdžių paspaudimas yra gero rezultato priežastis. Galima išvystyti didelį greitį, tačiau lėtai pravažiuoti „kišenes“ ir važiavimo laikas turbūt netaps pats geriausias.
– Greituminiame slalome dalyvauja tik vairuotojas. Jūs buvote dviese, kodėl? Atvirai sakyk, palydovas trukdė ar padėjo?
– Kadangi mano, kaip sportininko, karjera prasidėjo labai anksti, su manimi privalėjo važiuoti vienas iš tėvų, taip nustatyta varžybų reglamentuose, todėl važiuodavau su tėčiu. Labai įstrigo vienos varžybos, Druskininkuose, kai važiuojant tėtis tiesiog rodė ranka, kad gal jau reiktų stabdyti, tačiau aš žinojau, kad dar per anksti. Dėl šios priežasties turbūt keleivis trukdė man daugiau rizikuoti, arba, iš kitos pusės žiūrint, tiesiog apsaugojo nuo įvairių pasekmių.
– Lenktyniavimas automobiliais prasidėjo nuo to laiko, kai buvo sukurti benzinu varomi automobiliai. Prieš gerą šimtą metų prancūzai, kurių šalyje gimė automobilių sportas, lenktyniavo „Peugeot“ markės lenktyniniais automobiliais. Kokie automobiliai dažniausiai matomi šiandienos lenktynių trasose?
– Autoparkas labai sparčiai keičiasi. Visai neseniai varžybose rinkosi daug senesnių „Opel Astra“, „Volkswagen Golf“, kurie savu laiku tikrai žavėjo ne vieną automobilių sporto entuziastą. Dabar turime daug rimtesnės technikos. Visada varžybose dalyvauja daug BMW ir „Subaru“ markės automobilių, kurie jau iš gamyklos išvažiuoja su galingais varikliais ir nereikalauja didelių modifikacijų. Džiugu, kad atsiranda ir visiškai naujų automobilių, tai rodo, kad autosportas juda į priekį ir gal po kelerių metų pamatysime gausesnį skaičių naujų automobilių.
– Sportinį automobilį vairuojate nuo 11 metų. Nuo kiek metų galima varžybose dalyvauti?
– Tiksliai nepasakysiu, bet spėju, kad mėgėjų varžybose galima dalyvauti tada, kai jau sugebi pasiekti pedalus.
– Kiek automobilių išbandėte? Keleriems metams užtenka automobilio padangų?
– Pirmąsias varžybas važiavau senu mamos „Mitsubishi Colt“, tačiau tada dar nesupratau, ar jis galingas ar ne, nes tai buvo pirmasis mano kartas tokiame renginyje. Kitose varžybose Arūnas Lekavičius suteikė galimybę išbandyti „Pilėnų“ sportinį „Mitsubishi Pajero“. Po mažojo „Colt“ šis džipas man atrodė kaip monstras ir sukėlė daug teigiamų emocijų. Galiausiai praėjus penkeriems metams po pirmųjų varžybų nusprendėme įsigyti „Ford Fiestą“, vieno litro, 92 kW mašinytę ir su ja išmėginti savo jėgas Lietuvos „Street Race“ čempionate. Dabar „Fiesta“ truputėlį „papiktinta“ ir turi virš 110kW.
Automobilių sporte padangos skaičiuojamos varžybomis. Su vieno mišinio padangomis gali galbūt važiuoti visą sezoną, o su kitomis – tik vienas varžybas. Viskas priklauso nuo padangų tipo, pasirinkto oro slėgio ir vairavimo stiliaus.
– Kiek kainuoja klaidos trasoje? Ant automobilio kovos randų palikti teko?
– Klaidos šiame sporte yra labai brangios. Jeigu tu kliudei kūgelį arba pralėkei „kišenę“, tu gauni sekundines baudas, kurios gali sugadinti tavo visų važiavimų laiką. Autosporte viena sekundė yra labai didelis laiko vienetas. Žinoma, gali klaidą darydamas sudaužyti savo automobilį, išlaužti ratą, sulankstyti kėbulą. Druskininkuose teko ir man atsiremti į šieno kupetą dėl per didelio greičio, todėl po važiavimo su komandos pagalba prisiėjo rankomis atlenkti automobilio sparną. Bet, kaip ir minėjau, tik rizikuodamas gali kažką pasiekti, o klaidos yra žmogiškas dalykas.
–Šturmano duonos nesi paragavęs? Teko girdėti ir tavo susižavėjimą raliu. Gal ateityje patį išvysime startuojantį Dakaro ralyje?
– Teko atlikti šturmano vaidmenį Lietuvos mini ralio čempionate. Važiavau su Donatu Vilkausku ir mūsų duetas neblogai susitvarkė su iššūkiais. Praeitame sezone viename etape iškovojome trečiąją vieta, o šiais metais „Gravel Fest“ varžybose, ant žvyro dangos, tapome savo klasėje čempionais. Mane žavi žvyras, automobilio valdymas ant tokios dangos, tačiau tai kas kita nei Dakaras. Dakaras dar viena labai įdomi sporto rūšis, kuri reikalauja daug ištvermės, drąsos ir geros orientacijos. Žiūrėti jį įdomu, tačiau pats nenorėčiau išbandyti. Niekada nesakau niekada, tačiau labiau norėčiau išbandyti savo jėgas ralyje.
– Šonaslydis vilioja?
– Šonaslydis man patinka, mėgstu stebėti tokius renginius, nes tai daug meistriškumo reikalaujanti sporto šaka. Būtų įdomu išbandyti, pajusti didelį greitį, kai automobilis posūkyje – visas skersas. Tačiau jeigu reiktų rinktis slalomas ar šonaslydis, vis dėlto pasirinkčiau slalomą. Man patinka varžytis dėl sekundžių, jausti tą užsidegimą, norint pagerinti savo laiką. Šonaslydyje tu rodai savo vairavimo techniką, važiuoji poromis ir taip renkiesi taškus.
– O kaip gatvėje vairuoji? Visuomet laikaisi vairavimo kultūros?
– Suprantu didelio greičio pasekmes, todėl nerizikuoju. Pasitaiko, kad išvažiuoju greičiau iš aikštelės į pagrindinį kelią ar greičiau pajudu nuo šviesoforo, ir tai atkreipia praeivių ar kitų eismo dalyvių dėmesį dėl automobilyje sumontuoto sportinio dujų išmetimo. Tačiau greičio neviršiju ir noriu sulaukti žmonių supratimo, kad sportininkas tai nėra kelių erelis. Išsilieti gali trasoje, o už jos ribų turi laikytis visų Kelių eismo taisyklių.
– Papasakok apie socialines akcijas, neįprastas autosporto pamokas, kurių iniciatorius esi. Jomis jaunimas žavisi?
– Mano idėja buvo pakviesti „Marimotors Racing“ komandą, kurios dalis esu ir aš, į savo mokyklą. Atvarėme keletą sportinių automobilių į vidinį kiemelį ir per vieną pamoką mūsų komandos narys, autosporto žurnalistas Robertas Rutkauskas surengė paskaitą apie galimybę savo ateitį susieti su autosportu ne tik kaip dalyviui, bet ir paversti jį pragyvenimo šaltiniu. Jaunimas tikrai noriai klausosi tokių paskaitų, nes tai labai įdomi sritis, bet daugelis net nežino, kiek daug joje galima pasiekti.
– Automobilių sportas – pinigai, rėmėjai, entuziazmas ir... pratęski sakinį.
– Automobilių sportas – pinigai, remėjai, entuziazmas ir patirtis. Sportas, suteikia galimybę išmokti vairuoti automobilį kritinėse, pavojingose situacijose.
Komentarai
Palikite savo komentarą
vcialis geneneric cialis aus
Komentaras
vcialis geneneric cialis aus
viagra cost canada best…
Komentaras
viagra cost canada best generic viagra in india
most reputable canadian…
Komentaras
most reputable canadian online pharmacies online pharmacy no prior prescription
ivermectin prescription…
Komentaras
ivermectin prescription antiparasitic drugs ivermectin
ivermectin at tractor supply…
Komentaras
ivermectin at tractor supply ivermectin for heartworm
viagra generics how much is…
Komentaras
viagra generics how much is generic viagra in mexico
tadalafil tablets 5mg…
Komentaras
tadalafil tablets 5mg tadalafil cheapest price
cialis extra cialis goodrx
Komentaras
cialis extra cialis goodrx
venta de levitra generico en…
Komentaras
venta de levitra generico en mexico levitra tabletas
reliable source cialis buy…
Komentaras
reliable source cialis buy real cialis on line us with american express florida
canada drugs fax number…
Komentaras
canada drugs fax number Levitra Professional
blue sky drugs canada…
Komentaras
blue sky drugs canada pharmacy store requirements
doxycycline 100mg sale -…
Komentaras
doxycycline 100mg sale - order doxycycline generic chloroquine uk
sildenafil over the counter…
Komentaras
sildenafil over the counter india sildenafil 100mg price
medicine store pharmacy…
Komentaras
medicine store pharmacy pharmacy tech online program
lasix 100mg canada - brand…
Komentaras
lasix 100mg canada - brand furosemide order azithromycin pill
sildenafil citrate wiki buy…
Komentaras
sildenafil citrate wiki buy sildenafil citrate powder
oral isotretinoin 10mg -…
Komentaras
oral isotretinoin 10mg - amoxil drug purchase amoxicillin online
buy viagra online nz…
Komentaras
buy viagra online nz sildenafil 50mg india
best ed pills online -…
Komentaras
best ed pills online - prednisone 10mg pills prednisone 20mg generic