„Ne „paveldas” ką nors leidžia ar neleidžia, o galiojantys teisės aktai” (10)
Pasak susitikime dar kaip mero pavaduotojo dalyvavusio Tautvydo Tamulevičiaus, laikini laptai – laikinas ir sprendimas, kuris netenkina ne tik alytiškių ar miesto svečių, bet ir savivaldybės specialistų, tačiau geresnio teks palaukti. Priežastis, kurią tuometis vicemeras įgarsino susitikime su Pirmojo Alytaus gyventojais, – parengtiems projektiniams tilto tako / panduso siūlymams nepritarė Kultūros paveldo departamento (KPD) specialistai. „Paveldas neleidžia“, – sakė miesto vadovai, tačiau priežasčių – neįvardijo.
„Ne „paveldas“ ką nors leidžia ar neleidžia, o galiojantys teisės aktai“, – sako KPD Alytaus skyriaus vedėjas Alius Baranauskas, kurio paprašėme pakomentuoti, koks buvo siūlomas sprendimas ir kokie yra jam nepritarusių paveldosaugininkų argumentai.
Masyvus takas disonuotų su aplinka
Pasak KPD Alytaus skyriaus vedėjo Aliaus Baranausko, taką, jungiantį Piliakalnio gatvę su tiltu, įrengti tikrai galima, tačiau sprendiniai neturi žaloti kultūros paveldo objekto vertingųjų savybių – geležinkelio tilto žemės pylimo reljefo.
Erdvė, kurioje projektuojamas takas, patenka ne tik į kultūros paveldo objekto – geležinkelio tilto liekanų – teritoriją, bet ir į Alytaus piliakalnio vizualinės apsaugos pozonį. Šios abi teritorijos persidengia, kaip minėtų objektų vertingųjų savybių pobūdis – kraštovaizdžio vertė. Tai reiškia, kad kraštovaizdį būtina maksimaliai saugoti.
„Informuojame, kad Kultūros paveldo departamento Alytaus skyrius pateikė Alytaus miesto savivaldybės administracijai motyvuotą atsakymą dėl numatomo pėsčiųjų ir dviračių tako įrengimo projektinio pasiūlymo (vizualizacijos). Jame nurodė, kad, pasirinkus siūlomą variantą, bus sunaikinta kultūros paveldo objekto Alytaus geležinkelio tilto liekanų vertingoji savybė – žemės pylimas su esamu suformuotu nuolydžiu. Artimiausia kultūros paveldo objekto teritoriją supanti aplinka – kultūrinis kraštovaizdis su Nemuno upe ir pakrantėmis – taip yra vertingoji savybė. Projektuojamas masyvus, griežtų geometrinių formų takas disonuoja su aplinka, šiurkščiai keičia istorinį kraštovaizdį“, – sako A.Baranauskas.
KPD Alytaus skyriaus vadovas taip pat atkreipia dėmesį, kad ne tik su Alytaus miesto, bet ir su Alytaus rajono savivaldybių atstovais buvo ne kartą diskutuota apie tai, koks pėsčiųjų ir dviračių tako sprendinys būtų visais atžvilgiais (paveldosaugos, ekonominiu ir kt.) priimtiniausias. Aptarta bent keletas galimų variantų, tačiau pasiūlytas anksčiau niekuomet nesvarstytas, itin nejautrus aplinkai variantas.
KPD Alytaus skyrius taip pat primena, kad Alytaus miesto savivaldybės administracijai yra teikęs reikalavimą sutvarkyti eroduojantį geležinkelio tilto pylimo šlaitą, todėl neatmestina, kad naujai siūlomu projektu siekiama taisyti ankstesnio projekto metu atliktus darbus.
„Apgailestaujame, kad Alytaus miesto savivaldybės vadovai, komentuodami visuomenei paveldosaugos klausimus, nematė reikalo pakviesti Kultūros paveldo departamento Alytaus skyriaus atstovo, galėjusio pateikti konkrečius atsakymus dėl vienokių ar kitokių priimtų sprendimų, bet pasirinko ne itin korektišką kelią – kaltinti kitą instituciją, šiai neturint replikos teisės“, – pastebi A.Baranauskas, komentuodamas susitikime su gyventojais miesto vadovų išsakytą informaciją.
Nuo šiol saugoma visa per Alytų einanti geležinkelio sankasa ir statiniai
Praėjusią savaitę vykusiame posėdyje Kultūros paveldo departamento prie Kultūros ministerijos pirmoji nekilnojamojo kultūros paveldo vertinimo taryba nusprendė, kad geležinkelio Sankt Peterburgas–Varšuva atšakos Varėna–Alytus statinių kompleksui reikalinga teisinė apsauga, ir suteikė kompleksui unikalų kodą kultūros vertybių registre. Kompleksui nustatytas regioninis reikšmingumo lygmuo, vertingųjų savybių pobūdis architektūrinis, inžinerinis ir istorinis.
Vertingosios komplekso savybės yra teritorijos planavimo sprendiniai: geležinkelio Sankt Peterburgas–Varšuva atšakos Varėna–Alytus statinių kompleksas, susidedantis iš keturių Alytaus geležinkelio viadukų, Alytaus geležinkelio viaduko liekanų, Alytaus geležinkelio stoties keleivių namo dalies ir Alytaus geležinkelio tilto liekanų bei žemės ir jos paviršiaus elementai – reljefas, geležinkelio grunto pylimai.
Tai reiškia, kad geležinkelio pylimo reljefas turi būti saugomas toks, koks buvo įrašymo į kultūros vertybių registrą metu ir jo keitimas (dalies pylimo perkasimas, nukasimas ar kiti reljefo judinimo darbai) neleistinas, nes žalotų komplekso vertingąsias savybes.
„Viso geležinkelio Sankt Peterburgas–Varšuva atšakos Varėna–Alytus statinių komplekso įrašymas į kultūros vertybių registrą ir teisinės apsaugos suteikimas yra logiškas sprendimas, nes geležinkelio tilto liekanos jau buvo įrašytos į kultūros vertybių registrą, o geležinkelio stoties siurblinė ir geležinkelio stoties keleivių namo dalis Alytaus miesto savivaldybės tarybos sprendimu paskelbti savivaldybės saugomais kultūros paveldo objektais. Alytaus fortifikavimas, įrengiant jame III klasės tvirtovę XIX a. pabaigoje, ir geležinkelio nutiesimas neabejotinai paskatino miesto augimą ir plėtrą. Išlikusios autentiškos geležinkelio komplekso dalys yra materialus miesto istorijos ženklas, todėl turime elgtis atsakingai, užtikrinti jo apsaugą bei galimybę jį pažinti ir ateities kartoms“, – sako A.Baranauskas.
Komentarai
Palikite savo komentarą
Plaquenil Yocfgk Stendra Ed…
Komentaras
Plaquenil Yocfgk Stendra Ed With Doctor Consult Pharmacy
Prednisone Ssetew
Komentaras
Prednisone Ssetew
compare cialis to viagra
Komentaras
compare cialis to viagra
how to buy zithromax online
Komentaras
how to buy zithromax online
online cialis pharmacy
Komentaras
online cialis pharmacy
Ou Acheter Du Cialis A Paris
Komentaras
Ou Acheter Du Cialis A Paris
Kamagra Daily Use
Komentaras
Kamagra Daily Use
Buy Tenormin From Mexico
Komentaras
Buy Tenormin From Mexico
Manau, kad toks pakilimas,…
Komentaras
Manau, kad toks pakilimas, kurį suprojektavo (?) labai nepatogus neįgaliesiems. Sutinku su paveldo specialistai - tikrai toks sprendimas nevykęs. Gal galėtu kas nors "papaišyti" spirale einantį taką aplink pylimą- manau toliu būdų būtu mažiausiai pakenkta pylimui. Kažkas panašaus yra Pirmo Alytaus pusėje prie Tūkstantmečio tilto ?!
o kaip su sveiku protu pas…
Komentaras
o kaip su sveiku protu pas tave