Inesa Pilvelytė: „Mano šeimininkas – teatras” (174)
– Inesa, jei mūsų miesto teatro istoriją įsivaizduotume kaip žemėlapį, su kūrybos viršukalnėmis ir slėniais, emocijomis, kultūros (ir nelabai) politikomis, Alytaus istorija ir dabartimi, pagaliau teatriniu kontekstu plačiąja prasme – kokios būtų teatro koordinatės šiandien?
– Labai norėčiau tikėti, kad esame įkalnėje – pakeliui į viršukalnę. Žinoma, mūsų kalnas nėra apjuostas žaliuojančiais slėniais. Gal net priešingai, prieš trisdešimt metų čia buvo dykvietė su vos viena kita oaze. Bet klimatas, kaip ir visoje planetoje, keičiasi. Taip ir mūsų kalno papėdės – per tuos metus laistytos, purentos, prižiūrėtos palaipsniui tapo derlingos. Tik kalnai nebūtų kalnais, čia yra ir sraunių akmenuotų upių, ir netikėtų nuošliaužų. Yra ir visus tuos metus apie save primenanti grėsmė iš viršaus – kalnuose audros tokios neprognozuojamos.
– Teatro istorijoje ryškus pastarųjų penkerių metų periodas, susijęs su Tavo, kaip teatro direktorės, darbu, atsinešta vizija. Ar visi pokyčiai buvo suplanuoti, ar būta ir tam tikros… avantiūros momentų, spontaniškų sprendimų?
– Dauguma pokyčių buvo suplanuoti, kiti – susvajoti. Turiu ypatingą dovaną, nes mano svajonės pildosi. Jei paskaitytumėte mano, kaip kandidatės į teatro direktorės pareigas, prieš penkerius metus rašytą kūrybinę programą, nustebtumėt, nes ji išpildyta kone 99 procentų tikslumu. Joks politikas su tuo nepakonkuruotų (juokiuosi). Gal per drąsiai kalbu, bet kalbu iš patirties. Kartais apie tas, kitąkart kiek beprotiškas idėjas ar norus, susijusius su kūryba, projektais, struktūros pakeitimais, prasitardavau artimiems kolegoms. O po kurio laiko jie mane vadindavo ragana, nes viskas, žiūrėk, ėmė ir išsipildė – atrodytų, kažkas ten, viršuje, išgirdo ir pasuko ta kryptimi, kurios prašiau... Bet šalia šių, kiek makabriškų nutikimų, būta ir daug sunkiai priimtų sprendimų, pareikalavusių ryžto ir valios pastangų. Labai sunkiai išgyvenu kiekvieną žmogaus atleidimą iš pareigų, kiekvieną darbuotojo išėjimą. Patikėkite, kokias tris dienas būnu nesava, vis galvoju, gal neįvertinau jo, gal savo sprendimu nulėmiau jo likimą. Dažniausiai daug vėliau gaunu atsakymą, – buvau teisi, tas žmogus kur kas laimingesnis (sėkmingesnis) kitoje vietoje... Kalbant apie teatro veiklą, tai dauguma idėjų yra avantiūriškos. Juk tuomet, kai kuri kitų metų kūrybinę programą, svajoji apie gerus režisierius, kokybiškus pastatymus – žinai, kad sąskaitoje šių sumanymų įgyvendinimui yra apskritas nulis. Teatro kūrybinei veiklai mes beveik negauname finansavimo, jį turime susirasti patys. Vargais negalais sutari, kad į mūsų teatrą atvyktų geras režisierius su savo brangiai kainuojančia kūrybine spektaklio grupe, o ar gausi Lietuvos kultūros tarybos projektinį finansavimą, ar pavyks prikalbinti finansiškai prisidėti privatų rėmėją, dar nežinai. Ar ne avantiūra? Jei netikėtum tuo, ką darai, nieko nebūtų.
– Aktorė ir teatro direktorė – kaip pavyksta suderinti šias dvi veiklas, ką aktorė pašnibžda teatro vadovei ir ar visada sutariate?
– Pažįstu nemažai kolegų aktorių, kurie sėkmingai vadovauja teatrams. Pamačiusi jų pavardes spektaklių programėlėse, kiekvienąkart atsidūstu, nes žinau, kaip beprotiškai sunku yra suderinti šias veiklas. Kita vertus, žinau, kaip labai išsiilgsti scenos, žiūrovų, kūrybinio jaudulio. Direktorė Inesa labai pavydi Inesai aktorei. Nes aktorė Inesa atsisėda grimerinėje prieš veidrodį, ir jai rūpi tik, tarkim, Blanšos vaidmuo. Jai neskauda galvos dėl neišgeneruotos projekto idėjos, nepabaigtos ataskaitos, derybų su režisieriais, trūkstamo finansavimo festivaliui ar prakiurusio kanalizacijos vamzdžio. Bet tikriausiai niekada nebūčiau priėmusi sprendimo būti teatro vadove, jeigu nebūčiau šiame darbe mačiusi galimybių padėti mūsų teatrui. Esu Šuo pagal horoskopą, o šuo turi vieną šeimininką, kuriam ištikimai tarnauja. Mano šeimininkas – teatras. Ne teatro direktorius, ne meno vadovas – jie dirba, vedami skirtingų tikslų, metodų, keičiasi. Ne jiems ištikimai turi tarnauti, o Melpomenei. Gal skamba patosiškai, bet tie, kas mane pažįsta, – supras. Vertinu ne atsidavimą, juolab pataikavimą, vadovui, o požiūrį į darbą. Tad mano asmeninis santykis su teatru, kurį, galima sakyti, pažįstu nuo pat jo susikūrimo, yra lyg to šuns į šeimininką: mylėti, tarnauti, jei prireiks – ginti. Nesvarbu, kokioje pozicijoje būčiau – aktorės, direktorės, projektų vadovės – žinau, jog viską darysiu iš širdies, kad mūsų teatras gyvuotų ir skambėtų pačiais gražiausiais sąskambiais.
– Kalbant apie akivaizdžiausias permainas, teatrinis gyvenimas Alytuje tapo ypač intensyvus, per metus sulaukiame 5–6 premjerų. Kaip pavyksta rasti kiekybės ir kokybės balansą?
– Taip jau nutiko, kad prieš tuos penkerius metus, kai pradėjau vadovauti teatrui, jo repertuaras dėl įvairių priežasčių išgyveno visišką krizę. Reikėjo jį kuo skubiausiai papildyti – kvietėme kurti režisierius, aktorius, atjauninome trupę. Pasirinkto tempo neatsisakome iki dabar. Žinau, kad labai nelengva dirbti tokiu ritmu, ir nuolat išgirstu priekaištų ir pabumbėjimų iš kolegų aktorių ar vieno kito režisieriaus. Bet, mielieji, už lango – 21 amžius, visi laikrodžiai sukasi greičiau, o pasaulyje įprasta praktika, kad spektaklis kuriamas per penkias šešias savaites. Žinoma, visi norėtume prabangos: ilgos kūrinio analizės, spektaklio eksplikacijos pristatymo, laiko eksperimentuoti, klysti, taisytis. Realybė kitokia – sumanymų daug, krūviai dideli, tad ir darbo intensyvumas turi būti kitas.
– Kaip formuojamas AMT repertuaras? Ne vienus metus buvo kalbama apie tai, kad trūksta originalios dramaturgijos, o dabar sėkmingai vyksta netgi dramaturgijos festivalis po festivalio COM•MEDIA sparnu – kalnas rado kelią pas Mahometą?
– Kiekvienas teatras svajoja apie savo Šekspyrą. Bet ne kiekvienas sau gali leisti net literatūrinės dalies vedėją. Tikrai tikiu, jog kada nors toks bus ir mūsų teatre, o dabar belieka pasidžiaugti, kad per tuos penkerius metus specialiai mūsų teatrui buvo parašyti septyni originalūs sceniniai kūriniai. Ypač džiaugiuosi draugyste su dramaturgu Herkumi Kunčiumi, kuris yra ir dramaturgų konkurso komisijos pirmininkas bei vienas iš Teatro stiprinimo (paramos) fondo (TSF) steigėjų. Pagal jo, grotesko virtuozo, kūrybą mūsų teatre sukurti trys socialiai aštrūs spektakliai (visų režisierius Albertas Vidžiūnas). Vienas jų – „(Ne)vaikų žaidimai“ – pats mylimiausias ir, mano nuomone, pats geriausias mūsų teatro spektaklis. Kitu dramaturginiu indėliu išties labai didžiuojuosi, nes tai mūsų teatro meno vadovės Andros Kavaliauskaitės pjesės. Trilogija, kurios paskutinę dalį (monospektaklį „9/18“) pamatė dar tik teatro Meno taryba bei keletas kolegų, kelia į paviršių skausmingas jaunimo problemas: patyčias, kūno kultą, nemeilę sau, ankstyvą nėštumą, prievartą. Dar viena originali, specialiai mūsų teatrui parašyta pjesė – Mindaugo Valiuko „Pamatai iš Mindaugo pilies. Netikras akmuo“. Pagal ją Arvydo Lebeliūno režisuotas spektaklis – iki šiol vienas žiūrovų mėgiamiausių.
– Tai, be ko negali gyvuoti repertuarinis teatras, – trupė. Kuo išskirtinė dabartinė AMT trupė?
– Alytaus trupės išskirtinumas su metais keitėsi. Kažkada garsėjome scenos judesiu, kaip labai plastiška, gerai fiziškai pasiruošusi trupė. Ne kiekvienas dramos teatras gali pasigirti keturiais judesio ar šokio spektakliais. Kadangi nesame gausi trupė, o privalome nuolat atnaujinti repertuarą, nes auditorinė rinka regione, o ir visoje Lietuvoje, nėra labai didelė, tad privalome būti universalūs. Štai, būdavo, susėdu su meno vadovu ir pradedu diskutuoti, kokio amplua aktoriaus šiuo metu mūsų trupei labiausiai trūksta. Ateina į atranką kokia naujojo cirko atstovė, – net silpna, kaip norėtųsi, kad ji atsirastų mūsų teatre, bet... reikia universalaus jauno aktoriaus vyriškio. Šiaip ar taip, džiugu, kad vis dažniau jauni žmonės kūrybiniams ieškojimams renkasi Alytaus teatro vaidybinę ar režisūrinę aikštelę.
– Kai Andra Kavaliauskaitė parvežė į Alytų ir teatrą Auksinį scenos kryžių, kolegos ją pasitiko su simbolinėmis švieselėmis rankose. Ar kaip teatro vadovė, aktorė, su kolegomis kūrusi jį 30 metų, šiandien jauti žiūrovų, miesto bendruomenės palaikymą ir kiek Tau tai svarbu?
– Prieš pusantrų metų su bendraminčiais, ruošdamiesi tokiam tiksinčiam ir gan greit nutiksiančiam įvykiui kaip „Alytus – Lietuvos kultūros sostinė“ įkūrėme AKVA (Alytaus kultūros vadybos akademiją). Kai jos nariams mokymų metu uždavėme klausimą, „kokie dalykai tave verčia didžiuotis Alytumi?“, beveik 80 procentų paminėjo mūsų teatrą... Taip, tas pozityvus grįžtamasis ryšys iš žiūrovų, iš miesto bendruomenės yra labai svarbus. O aš pati kartais pagalvoju, kad, matyt, mamos „lyderių kalvėj“ buvau taip išauklėta, kad, jei mane pagirsi – „dangų pasieksiu“, jei tik peiksi ir kritikuosi – užsisklęsiu, pasišiaušiu, bet į gera tai tikrai nepavirs. Kiekvienam žmogui labai svarbus jo vertinimas, jo į(si)traukimas – nesvarbu, kas tai būtų: šeimos, organizacijos ar miesto gyvenimas.
– Tavo kadencijos ir AMT jubiliejinio sezono pabaigą visai nelauktai paženklino karantinas, iškėlęs labai daug klausimų taip pat ir profesionaliems teatrams apie jų veiklos formas ir galimybes. Kokią AMT teatro ateitį matytum ne tik šios pauzės kontekste?
– Pandemija tik akivaizdžiai patvirtino liaudies išmintį – planuoji, planuoji, o Dievulis iš tavo planų gali visokiu būdu pasišaipyti... Kita vertus, tokia ekstremali situacija privertė kūrybiškai mobilizuotis: galvoti apie inovatyvius teatrinius produktus, permąstyti performatyvaus meno situaciją ir galimybes. Kurį laiką netgi buvo apėmusi pesimistinė nuotaika: ar tikrai žmonėms dar rūpės menas, jeigu šalia – mirtis, ligos, nepriteklius? Žvilgsnis iš istorinio atstumo davė aiškų atsakymą: stichijos, karo-maro metu tikrai ne teatras rūpi, bet po jų žmonija išgyvena kultūrinį pakilimą. Todėl ilgalaikėje perspektyvoje nujaučiu, kad veiklos nestokosim, o įkvėpimą, kūrybą tokios nelaimės tiesiog maitina savo dramaturgija…
– Kiek realus AMT siekis ir galimybės tapti valstybiniu teatru? Ar tai nuimtų įtampas nuo teatro, kaip savivaldybės biudžetinės įstaigos, ir politikų santykių?
– Čia aš labai stipriai sukryžiuoju pirštus... Žinau, kad tai – dar tik svajonė. Bet mes žengiame labai realius žingsnius jos link.
– Karantinas sugriovė daug planų. O kokia esminė žinutė liko neišsiųsta jubiliejinio kūrybinio vakaro metu ir kam jinai turėjo būti skirta?
– Tikiu, kad tas mano autorinis vakaras dar bus, todėl paslapčių neišduosiu. Leitmotyvu ir esmine žinute pasirinkau Just. Marcinkevičiaus žodžius „...aš šiandieną širdį pasivaikščioti išleisiu“... O žinot, kaip būna, kai širdis išeina viena pasivaikščioti... Labiausiai baisu, kad jos kas nesumindžiotų…
Komentarai
Palikite savo komentarą
brand vardenafil online…
Komentaras
brand vardenafil online pharmacy - cheap levitra mail order vardenafil online
generic cialis 2018 canada …
Komentaras
generic cialis 2018 canada - generic cialis 20 mg canada discount cialis 10mg
viagra fast shipping -…
Komentaras
viagra fast shipping - viagra online rx sildenafil 100mg online
buy ivermectin for humans uk…
Komentaras
buy ivermectin for humans uk - ivermectin 8000 stromectol ebay
vardenafil cheap - best…
Komentaras
vardenafil cheap - best price vardenafil online vardenafil online prescription
generic vardenafil coupon -…
Komentaras
generic vardenafil coupon - buy vardenafil 20 mg online vardenafil
where to buy viagra online…
Komentaras
where to buy viagra online in india - sildenafil 100mg buy online us without a prescription where to buy generic viagra
cialis generic in us -…
Komentaras
cialis generic in us - cialis 20 mg price in india how to get cialis coupon
canada drugs direct -…
Komentaras
canada drugs direct - canadian pharmacy prices canadian pharmacy price checker
buy vardenafil overnight -…
Komentaras
buy vardenafil overnight - bruno vardenafil generic can you buy vardenafil over the counter
where to buy vardenafil in…
Komentaras
where to buy vardenafil in canada - buying vardenafil online safe generic vardenafil canada
amoxicillin sales worldwide …
Komentaras
amoxicillin sales worldwide - buy amoxil buy amoxicillin 500 mg online mexico
online pet pharmacy -…
Komentaras
online pet pharmacy - cialis super active plus en mexico cialis 10
cheapest generic cialis…
Komentaras
cheapest generic cialis online - cialis professional what is it tadalafil 20mg for female
comprar viagra india -…
Komentaras
comprar viagra india - viagra original comprar quiero comprar viagra
hoe gebruik je sildenafil -…
Komentaras
hoe gebruik je sildenafil - wat doet viagra voor vrouwen wat gebeurt er als je teveel sildenafil slikt
what is the best ed pill for…
Komentaras
what is the best ed pill for diabetics - ed pills staxyn drug pharmacy
best ed pills for harder and…
Komentaras
best ed pills for harder and longer - erectile dysfunction ayurvedic treatment in hindi natural ed treatments
plavix 75 mg daily - can i…
Komentaras
plavix 75 mg daily - can i buy plavix over the counter clopidogrel 75 mg daily
stromectol otc - ivermectin…
Komentaras
stromectol otc - ivermectin dose for covid ivermectin 4000 mcg