„Žvan­gu­cis” – jė­ga, su­vie­ny­ta ge­ros dzū­kiš­kos dva­sios (2)

Saulė Pinkevičienė
„Žvan­gu­cis“ – vie­nin­te­lis Aly­taus fol­klo­ro ko­lek­ty­vas, puo­se­lė­jan­tis dzū­kiš­kas tra­di­ci­jas prak­tiš­kai, o tai reiš­kia – įtrau­kian­tis į veiks­mą ir žiū­ro­vus. Edi­tos Ja­nu­ly­nie­nės nuotr.
„Žvan­gu­cis“ – vie­nin­te­lis Aly­taus fol­klo­ro ko­lek­ty­vas, puo­se­lė­jan­tis dzū­kiš­kas tra­di­ci­jas prak­tiš­kai, o tai reiš­kia – įtrau­kian­tis į veiks­mą ir žiū­ro­vus. Edi­tos Ja­nu­ly­nie­nės nuotr.
„Re­pe­ti­ci­jos mums yra tas lai­kas, kai ne­gal­vo­ja­me apie as­me­ni­nes ne­gan­das, pro­ble­mas. Esa­me ben­dra­min­čių bū­rys, o gin­či­ja­mės ne­bent dėl at­li­ki­mo ko­ky­bės ar­ba vie­no, ki­to žo­džio ta­ri­mo, ka­dan­gi vi­si esam iš skir­tin­gų Dzū­ki­jos vie­tų“, – sa­ko da­bar­ti­nė „Žvan­gu­cio“ va­do­vė Jū­ra­tė Fe­da­ra­vi­čie­nė.

– Jū­ra­te, šiuo me­tu esa­te „Žvan­gu­cio“ va­do­vė, kaip se­ka­si?

– „Žvan­gu­cio“ an­sam­blį įkū­rė Gied­rius Griš­ke­vi­čius, jis pa­sta­tė ko­lek­ty­vą ant ,,ge­rų bė­gių“. Gied­rius yra bai­gęs et­ni­nės kul­tū­ros stu­di­jas, tik­rai kul­tū­rin­gas žmo­gus, pa­gar­bus ir ati­dus vi­siems an­sam­blio na­riams. Taip jau su­si­klos­tė, kad prieš dve­jus me­tus Gied­riui te­ko at­si­sa­ky­ti an­sam­blio va­do­vo pa­rei­gų, sku­biai rei­kė­jo ieš­ko­ti nau­jo. Dau­gu­ma ko­lek­ty­vo na­rių pa­si­ti­kė­jo ma­ni­mi ir pa­siū­lė im­tis šių pa­rei­gų. Ka­dan­gi ko­lek­ty­vas ne­ga­lė­jo bū­ti be va­do­vo, tai aš il­gai ne­gal­vo­da­ma ir su­ti­kau. Gied­rius yra an­sam­blio sie­la, o aš – tik prie­das, bet vi­si drau­ge to­bu­lė­ja­me, daug kon­cer­tuo­ja­me, ve­da­me edu­ka­ci­jas, ku­ria­me nau­ją pro­gra­mą, jau tu­ri­me ir ka­pe­lą, ir… svei­ki­na­me vie­ni ki­tus gim­ta­die­nių progomis. Tai­gi ga­li­ma sa­ky­ti, kad se­ka­si šau­niai!

– „Su­dzū­kuo­tas“ an­sam­blio var­das „Žvan­gu­cis“, at­lie­ka­te taip pat dau­giau­sia dzū­kiš­ką fol­klo­rą, o Jums pa­čiai dzū­kiš­ka tar­mė kas­die­ny­bė­je lim­pa?

– An­sam­blio pa­va­di­ni­mą pa­siū­lė Ger­da Pės­ti­nin­kie­nė, kai jis dar tik kū­rė­si, iš ke­le­to iš­rin­ko­me vie­ną. Taip, an­sam­blis at­lie­ka Dzū­ki­jos re­gio­no dai­nas, bet, kai rei­kia, mo­ko­mės net ir že­mai­tiš­kų. Kal­bė­ti dzū­kiš­kai vi­siems pa­tin­ka ir mo­ko­mės vie­ni iš ki­tų. Kai su­scin­ku cik­rą dzū­ką, no­ri­si kal­bė­ti cik dzū­kiš­kai. Bet dar tik mo­kau­si…

– Kas vie­ni­ja „Žvan­gu­cio“ na­rius – tur­būt esa­te la­biau ben­dra­min­čių bū­rys nei tie­siog ko­lek­ty­vas? Ko­kio am­žiaus ir pro­fe­si­jų žmo­nes bu­ria­te? Pa­pa­sa­ko­ki­te apie ak­ty­viau­sius.

– „Žvan­gu­cio“ na­rius vie­ni­ja pa­gar­ba et­ni­nei kul­tū­rai, Gied­rius ir ben­dra ge­ra dzū­kiš­ka dva­sia. Esa­me ben­dra­min­čių bū­rys ir dir­ba­me iš­si­juo­sę, nes nei vie­nas, nei du tiek veik­los ne­pa­jėg­tu­me įgy­ven­din­ti. Gied­rius pa­sa­kė ir vi­si le­kia­me, kas tuo me­tu ga­li­me, ir da­ro­me, ką pa­jė­gia­me. Vi­si ieš­ko­me dai­nų, pa­tar­lių, prie­žo­džių, pa­sa­ko­ji­mų... „Žvan­gu­cis“ – jė­ga, su­vie­ny­ta ge­ros dzū­kiš­kos dva­sios! An­sam­blio na­rių am­žius, iš­si­la­vi­ni­mas ir pro­fe­si­jos įvai­rios – nuo dar­že­lio auk­lė­to­jų iki sa­va­no­rių. Šiuo me­tu an­sam­bly­je yra 26 na­riai, 6 iš jų – sen­bu­viai. Jų am­žius įvai­rus, nuo 13 iki 80 me­tų, kar­tais pri­si­jun­gia ir vai­kai. Nie­ka­da nė vie­nas ne­at­si­sa­ko pa­dė­ti, gin­či­ja­mės ne­bent dėl at­li­ki­mo ko­ky­bės ar­ba vie­no ki­to dzū­kiš­ko žo­džio ta­ri­mo, ka­dan­gi vi­si esam iš skir­tin­gų Dzū­ki­jos vie­tų. An­sam­blio se­niū­nė Re­na­ta Svik­lie­nė tvar­ko vi­sus „že­miš­kus“ rei­ka­lus, Ni­jo­lė Mar­čiu­lai­tie­nė – pa­grin­di­nė dai­nų tvar­ky­to­ja ir už­ve­dė­ja. Ger­da Pės­ti­nin­kie­nė gro­ja kan­klė­mis, mo­li­nu­kais ir cim­bo­lais, mo­ka įvai­rių rank­dar­bių, o Li­na Juk­ne­vi­čie­nė – ar­mo­ni­ka, taip pat ren­ka ir tal­pi­na dai­nas dai­nų gru­pė­je. Re­na­ta Da­ne­vi­čie­nė – nuo­sta­baus bal­so sa­vi­nin­kė, Ja­ni­na Len­čiaus­kie­nė – ge­ra šo­kių ži­no­vė. Mū­sų šei­mi­nin­kė ir tvark­da­rė yra Li­na Dob­ro­vols­kie­nė, Al­gir­das Ku­da­raus­kas – mu­zi­kan­tas, In­ga Be­lec­kie­nė – edu­ka­to­rė ir fotografė, aktyviai įamžinanti ansamblio veiklą. An­sam­blio at­ra­ma, šo­kė­jai ir dai­ni­nin­kai Ma­ri­ja ir Jo­nas Kaš­ko­nai, vie­na pir­mų­jų an­sam­blio na­rių, tu­rin­ti tvir­tą sa­vo nuo­mo­nę – Ni­jo­lė Bu­zie­nė, Ni­ko­la­jus – būg­ni­nin­kas, santūrusis Lais­vū­nas, energin­gasis Val­dukas, naujokas Ze­no­nas – šo­kė­jai ir dai­ni­nin­kai, Svet­la­na Ža­dei­kie­nė – dzū­kiš­ko žo­džio puo­se­lė­to­ja. Ne­se­niai sėk­min­gai įsi­jun­gė ir pri­ta­po Lai­mu­tė, Vi­lė, Do­vi­lė, Da­nu­tė, Edi­ta Ja­nu­ly­nie­nė, ku­ri ne tik sce­no­je pa­si­ro­dy­ti spė­ja, bet ir fo­to­gra­fuo­ja „Žvan­gu­cio“ kas­die­ny­bę ir šven­tes.

– Veik­la, taip su­pran­tu, la­bai įvai­ri?

– Taip, da­ly­vau­ja­me pa­si­dai­na­vi­mų va­ka­ruo­se, kon­cer­tuo­se, fes­ti­va­liuo­se ne tik sa­vo, bet ir ki­tuo­se Lie­tu­vos mies­tuo­se ir miesteliuose. Rei­kia pa­mi­nė­ti, kad ren­gia­me ka­len­do­ri­nes šven­tes, šo­ka­me ak­ci­jo­je „Vi­sa Lie­tu­va šo­ka“, ko­lek­ty­vo na­riai da­ly­vau­ja tra­di­ci­nio mu­zi­ka­vi­mo kur­suo­se Mar­cin­ko­ny­se, pa­sa­ko­rių, mu­zi­kan­tų, pol­kos kon­kur­suo­se. Vien per lie­pos ir rug­pjū­čio mė­ne­sius te­ko kon­cer­tuo­ti folkloro festivalyje „Čiula ulba“ ir ves­ti edu­ka­ci­jas sto­vyk­lo­je „Pa­sau­lio Lie­tu­va“ ir da­ly­vau­ti Drus­ki­nin­kuo­se fol­klo­ro fes­ti­va­ly­je, ku­ris or­ga­ni­zuo­tas jau 30-ąjį kar­tą. 2018 me­tais mū­sų an­sam­bliui su­teik­ta II mė­gė­jų me­no ko­lek­ty­vo ka­te­go­ri­ja, o šių me­tų lap­kri­čio mė­ne­sį da­ly­vau­si­me 2024 me­tų Lie­tu­vos dai­nų šven­tės at­ran­ko­je. Ti­ki­mės iš­sau­go­ti tu­rė­tą ka­te­go­ri­ją, o gal ir I gau­ti, da­bar in­ten­sy­viai ku­ria­me pro­gra­mą ir mo­ko­mės mo­ko­mės... Ži­no­ma, vi­sa­da yra lau­kia­mi ir nau­ji na­riai, ge­ban­tys dai­nuo­ti, gro­ti, šok­ti!

– Kuo „Žvan­gu­cis“ ski­ria­si nuo ki­tų fol­klo­ro ko­lek­ty­vų? Kaip pa­vyks­ta iš­gy­ven­ti, rei­kia ir sce­ni­nių kos­tiu­mų, ir in­stru­men­tų, tai kaip su­ka­tės?

– Tur­būt pir­miau­sia tuo, kad yra vie­nin­te­lis Aly­taus fol­klo­ro ko­lek­ty­vas, puo­se­lė­jan­tis dzū­kiš­kas tra­di­ci­jas prak­tiš­kai – va­ka­ro­nė­se, įtrauk­da­mi žiū­ro­vus su­pa­žin­di­na­me su pa­pro­čiais, pa­ro­do­me bui­ties dar­bus ir kt. Da­bar ban­do­me įves­ti ir et­no­gra­fi­nio spor­to ele­men­tų, įsi­gi­jo­me šiek tiek prie­tai­sų, muštuką, meškerę. Kvies­ti į ko­lek­ty­vą nau­jų na­rių spe­cia­liai be­veik ir ne­rei­kia – pa­ma­to pa­si­ro­dy­mus, pa­tin­ka ir at­ei­na pa­tys. Šiaip fol­klo­ro kaip žan­ro pa­ki­li­mas jau­čia­mas Va­rė­no­je ir Va­rė­nos ra­jo­ne, o Aly­tu­je – šti­lis.

Fi­nan­siš­kai mus pa­re­mia Aly­taus mies­to sa­vi­val­dy­bė, skir­da­ma pi­ni­gų tau­ti­niams kos­tiu­mams, in­stru­men­tams, ke­lio­nėms, pu­sės eta­to me­no va­do­vo dar­bo už­mo­kes­čiui. Aiš­ku, no­rė­tų­si, kad pri­si­dė­tų ir dau­giau... Ne­ma­žai kvie­ti­mų kon­cer­tuo­ti su­lau­kia­me iš ki­tų mies­tų, kur va­žiuo­ja­me ir sa­vo lė­šo­mis, ta­čiau da­lies kon­cer­tų, dėl lė­šų sty­giaus, ten­ka at­si­sa­ky­ti. Da­lį in­stru­men­tų, ku­riais gro­ja­me, yra nu­pir­kęs Aly­taus kul­tū­ros cen­tras, ta­čiau di­džio­ji da­lis jų – as­me­ni­niai, pa­čių mu­zi­kan­tų įsi­gy­ti. Pa­vyz­džiui, mū­sų mu­zi­kan­tas Al­gis gro­ja prieš 400 me­tų pa­ga­min­tu smui­ku, ku­rį įsi­gi­jęs pats ir res­tau­ra­vo.

At­ski­ra te­ma – tau­ti­niai kos­tiu­mai, ku­rie la­bai svar­būs „Žvan­gu­cio“ sce­ni­niam įvaiz­džiui. Juos mums pa­siu­vo įmo­nė, pu­sę rei­ka­lin­gos su­mos sky­rė Lie­tu­vos liau­dies kul­tū­ros cen­tras ir pu­sę – Aly­taus kul­tū­ros cen­tras. Prieš ju­bi­lie­ji­nę Lie­tu­vos dai­nų šven­tę dar ti­ki­mės šiek tiek įsi­gy­ti kos­tiu­mų. „Žvan­gu­cio“ sen­bu­viai taip pat tu­ri­me po ke­lis sa­vo lė­šo­mis įsi­gy­tus tau­ti­nius kos­tiu­mus, nau­jo­kai ir­gi su­si­ku­ria juos pa­tys. Ke­tu­rios na­rės tu­ri­me ir bal­tiš­kus kos­tiu­mus, ku­riuos pa­čios įsi­gi­jo­me. Aš pa­ti sau­gau XIX am­žiaus tau­ti­nį kos­tiu­mą – sa­vo Ma­mos, ku­rį la­bai tau­so­ju ir dė­viu tik ypa­tin­go­mis pro­go­mis. Kal­bant apie tau­ti­nių kos­tiu­mų kai­nas, tai, jei už­sa­ki­nė­si tau­to­dai­li­nin­ko ar įmo­nės – bran­go­kai iš­eis, bet jei pats pa­si­siū­si, su­si­dė­lio­si, tai ne­bus bran­gu.

– Esa­te ak­ty­vi aly­tiš­kė, pui­kiai ma­to­ma įvai­rio­se veik­lo­se, šiuo me­tu – ir kaip an­sam­blio „Žvan­gu­cis“ va­do­vė – kaip Jū­sų gy­ve­ni­me at­si­ra­do liau­dies me­nas, fol­klo­ras ir kiek jis yra svar­bus?

– Vi­są gy­ve­ni­mą do­mė­jau­si Lie­tu­vos kul­tū­ra, mo­kiau­si mu­zi­kos mo­kyk­lo­je, apie dvi de­šim­tis me­tų dai­na­vau cho­ruo­se, 15 me­tų da­ly­va­vau Ro­mu­vos sto­vyk­lo­se (Aly­tu­je ku­rį lai­ką gy­va­vo ir ro­mu­vie­čių bū­re­lis), dės­ty­da­ma Aly­taus ko­le­gi­jo­je bu­vau su­bū­ru­si fol­klo­ro ko­lek­ty­vą. Do­mė­ji­mo­si liau­dies kul­tū­ra šak­nys – šei­mo­je, ma­no tė­vai – mo­ky­to­jai, Tė­tė Ka­je­to­nas Žie­vys, li­tu­a­nis­tas, Ma­ma – mokytoja, fol­klo­ro an­sam­blio „Dzū­kiš­ka ve­sei­lia“ va­do­vė…

– Koks fol­klo­ras įdo­miau­sias Jums – au­ten­tiš­kas, sti­li­zuo­tas ar dar koks, ko­kie at­li­kė­jai pa­tin­ka?

– As­me­niš­kai man įdo­miau­sias au­ten­tiš­kas fol­klo­ras ir kla­si­ka. At­li­kė­jai – Ve­ro­ni­ka Po­vi­lio­nie­nė, su­tar­ti­nių at­li­kė­ja Lau­ri­ta Pe­le­niū­tė, Sau­lius Pet­rei­kis – dau­gy­bės in­stru­men­tų vir­tuo­zas, kai­mų at­li­kė­jai ir an­sam­bliai.

 

    Komentarai


    Palikite savo komentarą

    Ribotas HTML

    • Leidžiamos HTML žymės: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
    • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
    • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

    Komentaras

    Vadovei Jūratei Fedaravičienei – geriausios sėkmės, sveikatos ir energijos! Puiki asmenybė! Tautinės kultūros puoselėjimas yra labai svarbus darbas.

newspaper

Popierinė "Alytaus naujienos" laikraščio prenumerata

Norėdami užsiprenumeruoti popierinę "Alytaus naujienos" laikraščio versiją rašykite mums el. paštu: skelbimai@ana.lt ir nurodykite savo vardą, pavardę ir adresą, kuriuo turėtų būti pristatomas laikraštis. Kai tik gausime jūsų laišką, informuosime Jus dėl tolimesnių žingsnių.

newspaper

Prenumeruokite „Alytaus naujienos” elektroninę versiją. Ir kas rytą laikraštį gausite į savo el. pašto dėžutę.