Taja Tamkevičiūtė: „Konstitucija yra tarsi valstybės Šventasis Raštas, ją turėtų išmanyti visi piliečiai” (5)

Šiųmetį egzaminą vertino ir nugalėtojus rinko kompetentinga komisija: Konstitucinio Teismo pirmininkė prof. Danutė Jočienė, Mykolo Romerio universiteto profesorius dr. Vytautas Sinkevičius, Vytauto Didžiojo universiteto Teisės fakulteto dekanas prof. Dainius Žalimas, Konstitucinio Teismo teisėjas prof. Vytautas Mizaras, Kauno Juozo Urbšio katalikiškos pagrindinės mokyklos istorijos mokytoja Virginija Mikutavičiūtė ir Kauno Gedimino sporto ir sveikatinimo mokyklos istorijos mokytoja metodininkė Edita Mačiulaitienė.
Laimėtojams skirti Teisingumo ministerijos prizai – planšetiniai kompiuteriai, elektroninės skaityklės, išmanieji laikrodžiai. Taip pat specialų prizą įsteigė projekto globėjas prezidentas Gitanas Nausėda.
Egzamino komisija išrinko visų kategorijų laimėtojus, 9–10 klasių grupėje nugalėtoja tapo Taja Tamkevičiūtė, Alytaus Adolfo Ramanausko-Vanago gimnazijos II a klasės moksleivė. Pasiruošti egzaminui, kuriame ji dalyvavo šeštą kartą, padėjo istorijos mokytoja metodininkė Giedrė Škarnulienė. Taja atsakė į keletą „Alytaus naujienų“ klausimų.
– Taja, Konstitucijos egzamine dalyvauji ne pirmą kartą, ne pirmas ir laimėjimas?
– Tikrai taip. Šiemet egzamine dalyvavau jau šeštą kartą. Kalbant apie laimėjimus, tai dar 7-oje klasėje man yra pavykę užimti II vietą tarp 5–7 klasių mokinių visoje Lietuvoje.
– Kuo šių metų egzaminas skyrėsi nuo ankstesnių?
– Lygindama šių metų egzaminą (jis buvo panašus į praėjusių metų) su ankstesniais, norėčiau išskirti kelis aspektus. Pirmiausia egzaminas vyko kiek kitokiu formatu nei įprastai – nuotoliniu būdu vienu etapu, o anksčiau Konstitucijos egzaminas vykdavo gyvai (kitaip sakant, sprendžiant užduotis ant popieriaus) dviem etapais. Norint patekti į II etapą, reikėdavo teisingai atsakyti į tam tikrą skaičių klausimų. Taip pat pastebėjau klausimų formuluotės pokyčius – anksčiau klausimai būdavo gana trumpi ir paprasti (pvz.: „Kuris pareigūnas gali eiti tik vieną kadenciją?“ arba „Kurį mėnesį prasideda Seimo rudens sesija?“), o dabar neretai tenka sutikti klausimų, kuriuose yra pateikiama tam tikra situacija ir su ja susijęs klausimas, į kurį atsakyti turi remdamasis Konstitucija bei iš jos gautomis žiniomis. Taip pat verta paminėti, kad, jei anksčiau būdavo galimybė ramiai, savu tempu per 45 minutes atlikti paskirtas užduotis ir susitelkti tik ties atsakymų kokybe, tai dabar daug kas priklauso nuo to, kaip greitai išsprendžiamas egzaminas. Jei keletas dalyvių surenka vienodą taškų skaičių, tai pirmesnis būna tas, kuris konkurso metu buvo greitesnis.
– Kodėl jau ne pirmą kartą renkiesi dalyvauti Konstitucijose egzamine? Kaip jam ruošiesi?
– Man patinka dalyvauti Konstitucijos egzamine, nes šis konkursas man suteikia galimybę sužinoti daugiau apie pagrindinį šalies įstatymą, pasitikrinti, kiek gerai jį išmanau, lyginant su panašaus amžiaus moksleiviais. Tokio tipo konkursai kaip Konstitucijos egzaminas visada leidžia patirti azartą, praplėsti akiratį bei gerinti darbo etiką. Sėkmės atveju taip pat galiu prisidėti prie savo mokyklos ir miesto vardo garsinimo nacionaliniu mastu. Konstitucijos egzaminui ruošiuosi skaitydama Konstituciją, atlieku internete esančio treniruoklio bei ankstesnių metų užduotis (pastarąsias šiais metais man parūpino mano istorijos mokytoja Giedrė Škarnulienė, kuriai už tai esu be galo dėkinga). Taip pat pasirengimas egzaminui, kaip ir kiekvienam kitam konkursui, nėra įsivaizduojamas be aplinkinių moralinio palaikymo. Atsidėkoti vien žodžio „ačiū“ neužtektų!
– Konstitucija – pagrindinis įstatymas, įtvirtinantis piliečių laisves ir teises bei nustatantis valdžios šakų tarpusavio santykius ir ryšius. Terminas kilęs iš lotyniško žodžio constitutio, reiškiančio bet kokį ypač svarbų įstatymą. Kaip manai, kodėl svarbu išmanyti šį pagrindinį įstatymą?
– Manau, kad Konstituciją yra svarbu išmanyti dėl kelių priežasčių. Visų pirma, išmanydami pagrindinį šalies įstatymą, kaip ir visus kitus įstatymus, apsidraudžiame nuo jų pažeidinėjimo, taip valstybėje užtikrindami viešąją tvarką, skaidrias politinę ir teisinę sistemas, kiekvieno gyventojo saugumą, orumą, teises bei laisves ir kt. Antra, Konstitucija žmogui suteikia žinių apie valstybėje esančių pareigūnų funkcijas bei jų paskyrimo/išrinkimo tvarką (taip keliamas asmens politinis raštingumas), piliečių teises ir pareigas, šalies vertybes ir t. t. Taip pat domėjimasis pagrindiniu įstatymu yra vienas iš žmogaus patriotiškumo simbolių, kitaip sakant, pilietinė pareiga ir garbės reikalas. Juk Konstitucija yra tarsi valstybės Šventasis Raštas, kurio išmanymas padeda formuoti stiprią, vieningą ir pilietiškai aktyvią tautą.
Komentarai
Palikite savo komentarą
Konstitucija, kuri šiandiena…
Komentaras
Konstitucija, kuri šiandiena ne visiems galioja, vieniems šiandieniniams Konstitucijos "mylėtojams" Konstitucija vaidenasi "tarsi Šventas Raštas", kurį turi visi "išmanyti". Konstitucinės teisės "specialistai" kaip Sinkevičius, skaitydami Konstituciją pradeda "matyti konstitucines Dvasias".... Covidinės betvarkės laikais visiems "lakios vaizduotės" puskvailiams ir idiotams belieka kilti į "konstitucines dausas"...
Pagal Konstituciją…
Komentaras
Pagal Konstituciją valstybinės insritucijos, tame tarpe ir teisėsaugos, dirba žmonių labui. Viešina apie savo veiklą ypač visuomenei rūpimais klausimais. Pagal Konst. 118 str.- prokuroras gina asmens, visuomenės teises.. Kodėl Alytaus teisėsauga iki šiol nepaviešina visuomenei pačių nutraukto ikiteisminio tyrimo Nr. 03-2-00215-17 kas konkrečiai rašinėjo triadom nustatyta po eilinės moters darbo ir namų kompiuteriais. Pati moteris parodymų duot atsisakė. Nepažysta alytiškio, kur žeminančiuose komentaruose po temom apie aerodromą ir pramonės parką liedavosi. Kas ubagui bedarbiui davė teisę, užvaikysim ubagą per teismus nes neturės pinigų apsigint. Ir teisėsauga nevardindama kas rašė, palieka moterį atsakomybei. Nes jei kiti rašė, bylos naudojantis kitų asmens duomenimis. Ir eilės Konst. įstatymų str. kaip 21, 22, 29, 33 nepaisymai žeminant alytiškį ir jo teises reikšt nuomonę.. Trumpiau siūlyt miesro labui siūlymus dėl pramonės parko, aerodromo..O jausmingis temos pas kažką. Ar Alytuj ir teisėsaugininkai laiko visuomenę kaip už kvailelius? Savivaldybėj pervedė lėįų į Ispanijos saskaitą ramu, tiek įmonių netekta nuo Nepriklausomybės pradžios atsakingų nėra. Ką apie tai mano seimo narys nuo Alytaus miesto V.Bakas? Juk teisininkas ir čia jo stipri pusė.
Įstatymai geri, bet ponai jų…
Komentaras
Įstatymai geri, bet ponai jų nepaiso. Kiek Alytuj prasiskverbė į viešumą dėl mobingų, kur požymiai dėl konstitucinių žmogaus teisių pažeidimų, vietoj ištyrimo ir paviešinimo kad neplistų, meras jei pareiškimą į šiukšlių dėžę kaip ženklas, nedryskit apačioj vergai. Konkrečioj Alytaus teismo civ. byloj Nr. 2-952-292/2017 net teismo salėj politikas po privačiu kaltinimu klajoja triadom. Kaip drysta ubagas, bedarbis klaust aiškint apie atliekas, aerodromą.. Vadinant žmogysta pačiam bloga daros, tablete atgaivina. Tiesa prieš šaipęsis iš ubago reikalaudamas psichinės pažymos ir leidimo ginklui. Vėkiau per Gamtą pačiam gryžta. O jei tablete būt neatgaivinę ir numiręs, kas kaltas? Kad teisėja pagal Konstituciją neužtikrina įstatymų laikymosi? Kad politiką prilygindama tik privačiam sukelia įtampą ir nerekomenduoja politikui gydytis? Kitur iš politikų privačių ieškinių nepriiminėja ir politikus vertina pagal politikų elgesio Kodekso normas. Kur politikams aukšti reikalavimai. Žino Prezidentas ir LR Gen. prok., kurių kompetencijos vertint teisėjų elgesį. Prezidentas Konstitucijos garantas. Ir kaip jie nesiima veiksmų teisingui užtikrint signalas. Gali vergai teoriškai domėtis konstitucinėmis teisėmis, bet realybėj prieš ponus šokinėt keliant nepatogius klausimus nevalia. Ir imituoja po demokratija kaip rimtą valdymą.
Ypač Alytuj po klaneliais…
Komentaras
Ypač Alytuj po klaneliais nemėgsta Konst. 46 str. Kur valstybės ūkinė veikla tvarkoma taip, kad tarnautų Tautos bendros gerovės lygiui. Alytuj per savivaldą persifrazuoja, priimimami sprendimai turi būt naudingi viso apie 49 tūkstančių alytiškių bendros gerovės labui. Ir jei pagal įstatymus dėl to teiksi siūlymus politikams dėl savivaldybės veiklos efektyvinimo atsižvelgiant į gyventojų skaičiaus mažėjimą ar švietimo pertvarkų, pustuščio pramonės parko ar aerodromo 100 ha .. efektyvesnio panaudojimo miesto labui, viskas. Kaip priešas. Per derinius per teisėsaugos institucojas slopina. Teismo salėj atvirai - kas ubagui, bedarbiu davė teisę siūlyt, klaust, aiškint.. Dar įdomesnių epizodų pratylėsim. Nes ir taip per mobingų slopinimą alytiškiai prigesę.. Trumpiau prie rimto teisingųmo Alytus klestėtų. Dabar kol kas tik...? Ir dabar tabu dėl paskolų per savivaldą. Ir jeivateitį paaiškėt, daug praskolinta ir gražūnt neskriaudžiant alytiškių neįmanoma, galės savo pasyvumą kaltint. Nes jei žinodami tyli, reiškia saveikauja pritardami pasyvumu.
Būtent tai paaiškinkit…
Komentaras
Būtent tai paaiškinkit Alytaus teismo bent atskiroms teisėjoms ir teismo pirmininkei. Kad, pagal Konst. 7 str. - negalioja joks įstatymas ar kitas teismo aktas, priešingas Konstitucijai. 109 str.- teisėjas nagrinėdamas bylą klauso tik įstatymo. 21 str.- žmogaus asmuo neliečiamas, draudžiama jį žeminti. 22 str.- įstatymas ir teismas saugo, kad niekas nepatirtų savavališko ar neteisėto kišimosiį jo asmeninį ir šeimyninį gyvenimą., kėsinimosi į jo garbę ir orumą. 29 str. - teismui ir kitoms valstybinėms institucijoms visi asmenys lygūs. Žmogaus teisių negalima varžyti ar teikti privilegijų dėl jo socialinės padėties. 33 str.- piliečiams laiduojama teisė kritikuoti valstybės instirucijų ir pareigūnų, politikų darbą. Negalima persekioti už kritiką. 118 str.- prokuroras įstatymo numatytais atvejais gina asmens, visuomenės .. teisėtus interesus. Dar yra sav. Įst. - kur tarybos nariai atsakingi ir atskaitingi. Politikų veikla vertinama pagal politikų elgesio Kodekso normas, kur aukšti reikalavimai. O ne prilygūnt privačiam ir šį institutą naudot nepagrystai, siekiant pakenkt kaltinamajam asmeniu ar tokiu būdu padaryt spaudimą. Kad kaip politikui nekelt nepalankių klausimų dėl aerodromo ar pramonės parko. Ir kaip straipsnį žymūs veikėjai kaip šventi aiškina, o realybėj atskirais atvejais jiems patiems nemažai trūksta, ką kitiems pamokslauja. O mero atveju sav. Įst. - meras už savo ir savivaldšbės veiklą atskaitingas tarybai ir bendruomenei. O už ką Alytaus m. meras atskaitingas, kad nežino ar net neatsako į atskirų tarybos narių paklausimus kaip kokių efektyvumo tikslų siekia savivaldybės įmonė. Apie strategijas, kur meras turi teikt tarybai svarstyt kaip ir dėl švietimo pertvarkų, ar paskolų ir kaip gražins, geriau neklaust. Nes nepatiks.