Socialistinio lenktyniavimo normų Medvilnės kombinato fotografams niekas netaikė, bet ir ironiško žvilgsnio į realybę netoleravo (1)

Objektyvios tik datos
Medvilnės kombinate dirbusių alytiškių fotografų žvilgsnis į juos supusią realybę – objektyvus ar subjektyvus, kiek jis atspindėjo jų pačių požiūrį? Fotomenininkas Vytautas Stanionis pastebi, kad toks klausimas jam ne kartą girdėtas: „Objektyvios tiesos nėra, nes viskas pasaulyje subjektyvu, net valstybių istorijas galima perrašyti, o juolab savo gyvenimo istoriją. Kaip objektyviai ją parašysi, su visomis nuodėmėmis? Aš nepajėgčiau to padaryti, nes per sudėtinga, nebūsiu objektyvus. Tokiu požiūriu Medvilnės kombinato istoriją bent kiek objektyviai galima vertinti nebent kaip datas.“
Alytaus medvilnės kombinate fotografu V.Stanionis pradėjo dirbti 1970 metų gruodžio 24-ąją, per Kūčias, žinoma, tada tai buvo įprasta darbo diena, o ne šventadienis. 1979 metų pavasarį jo kolege tapo Z.Stankevičienė, jai tai buvo pirmoji darbovietė ir svajonės fotografuoti profesionaliai išsipildymas.
„Iki šiol prisimenu savo pirmąją darbinę užduotį ir nuotraukas, kurias tada padariau. Turėjau nufotografuoti socialistinio lenktyniavimo nugalėtojus darbo vietoje, gavau sąrašiuką darbuotojų, kurių ieškoti teko eiti į gamybą. Turėjau baimės, įspūdis buvo didžiulis – milžiniški cechai, neįprastas triukšmas, toks, kad vos galėjai išgirsti pavardę fotografuojamo žmogaus. Fotografijos buvo spausdinamos ir kombinato laikraštyje „Tekstilininkas“, jo redaktore tuomet dirbo Janina Kizevičienė, taip pat – skelbiamos garbės lentoje“, – pasakoja Zita.
Fotografuoti teko ir naktimis
Paklaustas, ar Medvilnės kombinato fotografai turėjo kokių įdomesnių užduočių nei socialistinio lenktyniavimo pirmūnų portretai, V.Stanionis šypteli, kad administracijos gimtadienių vakarėlių fotografuoti tikrai neteko: „Žinoma, gražią verpėją visada buvo įdomiau fotografuoti nei gamyklos direktorių, bet daugiausia tai buvo Medvilnės kombinato darbuotojų laisvalaikis, sąskrydžiai, šventės – visur dalyvavau su fotoaparatu.“
Nors kombinate dirbusiems fotografams darbo normos, skirtingai nei verpime ar audime, nebuvo nustatytos, jie žinojo, kad privalo laiku atsidurti reikiamoje vietoje. „Fotografuoji, kas liepta, eini per cechus ir labai greitai supranti, kad nėra laiko žioplinėti – viena audėja ar verpėja po 20 staklių aptarnaudavo, o tu turi spėti ją tinkamai nufotografuoti dirbančią. Diskusijų su socialistinio lenktyniavimo nugalėtoja tokiam konvejeryje neužmegsi, menų neieškosi, tiesiog darai darbą, reikalaujantį greitos orientacijos. Padarei kadrą, pliusuką užsidėjai ir eini kitos ieškoti pavardės. Padėdavo puikios meistrės, be jų pagalbos vargiai būtume išsivertę, fotografuoti teko ir naktimis, nes kombinatas dirbo trimis pamainomis“, – pasakoja Z.Stankevičienė.
Darbas kvepėjo propaganda
Alytaus medvilnės kombinate dažnai lankėsi aukštos partinės delegacijos ne tik iš Vilniaus, bet ir iš Maskvos. Kombinato fotografams teko įamžinti jų sutikimą prie administracijos pastato, apžiūrint cechus. Iš to laiko prisiminimų – dar drėgni takeliai gamyboje, nes ką tik per patalpas, į kurias ateina svečių delegacija, prabėgo valytoja su šepečiu. Gamykloje buvo gausu propagandinės atributikos – kūjis ir pjautuvas, LTSR herbas, tačiau, kaip prisimena Z.Stankevičienė, fotografuojant nebuvo primygtinio reikalavimo, kad būtinai ta atributika tilptų į kadrą kiekvienoje nuotraukoje.
Medvilnės kombinato darbuotojai iki šiol prisimena istoriją, nutikusią, kai gamykloje lankėsi aukštas partinis šulas Petras Griškevičius. Prieš tai savaitę laiko buvo tikrinami visi darbuotojai, taip pat ir fotografai, kuriems turėjo būti išduoti specialūs leidimai. Po iškilmingo minėjimo ponai nusileido į pirtį, o pirtis... pradėjo rūkti. Per kelias minutes svečių neliko nė pėdsako. Suprantama, fotoarchyvuose tokių istorijų nė užuominos nerastum.
„Bet kuriuo atveju, mūsų darbas kvepėjo propaganda. Mums buvo mokami atlyginimai už nuotraukas, bet jose neturėjo būti kritiškai žiūrima į aplinką, pavyzdžiui, girtas koks nufotografuotas“, – sako V.Stanionis.
Jo pastebėjimu, kai laikai pradėjo keistis, tos nuotaikų permainos atsispindėjo ir jo paties fotografijose: „1984 metų nuotraukuose – fotografuoju šventinę demonstraciją, bet ne taip įprastai, šventiškai. Jau norėjosi ironizuoti, absurdas matėsi plika akimi, šaipėmės iš sistemos. Ji griuvo, puvo akyse, bet dar kandžiojosi. Augo nepasitenkinimas atlyginimais, valdžia ir visu kuo. Artėjo Gorbio laikai.“
Įspėjimą gavo su fotoaparatu įsikoręs į kaminą
Z.Stankevičienė pastebi ir tam tikrą santykio su fotografija aspektą. Gamyboje jai teko fotografuoti daug jaunų merginų, moterų, bet niekada neteko išgirsti „nefotografuok šiandien, nes aš nepasiruošusi, be makiažo“: „Tas net į galvą nešaudavo, o tokiame triukšme prašyti pozuoti nelabai ir buvo galimybių. Visai kitoks požiūris į fotografiją, su labai elementariais reikalavimais, kad matytųsi žmogaus portretas ir darbo vieta.“
„Visada stengėmės, kad nuotraukose būtų gražus vaizdas, bet niekas nenurodinėjo, kaip turi būti, nebent kartą esu gavęs perspėjimą, kai fotografiniais tikslais... įsikoriau į aukštą kaminą šalia Medvilnės kombinato. Be leidimo to daryti nebuvo galima“, – prisimena V.Stanionis.
Skirtingu laiku, bet abu Medvilnės kombinate dirbę fotografai Z.Stankevičienė ir V.Stanionis vėliau iš jo išėjo dirbti į dabartines „Alytaus naujienas“, tačiau kūrybine prasme dar padėjo labai savitus taškus savo santykyje su Medvilnės kombinato istorija. V.Stanionis prieš dešimtmetį sukūrė nuotraukų ciklą apie Medvilnės kombinato griūtį, o Z.Stankevičienė įamžino padangų gaisrą, įvykusį tame pačiame pastate jau beveik prieš trejus metus. Ši jos nuotrauka tapo vienu geriausių Lietuvos spaudos fotografijos kadrų 2020 metais. Šią nuotrauką, taip pat fotoarchyvus iš kombinato klestėjimo laikų, kaip ir konceptualų Vytauto žvilgsnį pro fotoobjektyvą į laiką ir Medvilnės kombinato liūdną baigtį, Kraštotyros muziejuje dar galima pamatyti iki rugsėjo.

Popierinė "Alytaus naujienos" laikraščio prenumerata
Norėdami užsiprenumeruoti popierinę "Alytaus naujienos" laikraščio versiją rašykite mums el. paštu: skelbimai@ana.lt ir nurodykite savo vardą, pavardę ir adresą, kuriuo turėtų būti pristatomas laikraštis. Kai tik gausime jūsų laišką, informuosime Jus dėl tolimesnių žingsnių.

Komentarai
Palikite savo komentarą
Bet medvilniečių…
Komentaras
Bet medvilniečių prisiminimuose išlikę kiti fotografų veidai: kaip „Snaigės “ fotografijų veidas – Zenonas Bulgakovas, – taip Alytaus medvilnės kombinato – Eugenijus Pangonis. Toks stipriai garbanotas mielas žmogus, ir jis medvilnėje su žmona Gražina prabuvo visus darbingus savo metus, iki griūties. Didžiulė jam pagarba.