Kas kal­tas dėl kai­mo gy­ven­to­jų at­skir­ties? Na­mai – prie as­fal­to, bet joks au­to­bu­sas ne­va­žiuo­ja (9)

Aldona KUDZIENĖ, aldona@alytausnaujienos.lt
nuotr.
Nuo­ša­les­nių Aly­taus ra­jo­no kai­mų gy­ven­to­jams, no­rin­tiems pa­siek­ti vais­ti­nę, par­duo­tu­vę, tur­gų, baž­ny­čią, ban­ką ar ki­tą rei­ka­lin­gą įstai­gą, šian­dien ten­ka pa­si­kliau­ti nuo­sa­vus au­to­mo­bi­lius tu­rin­čiųjų ge­ra­no­riš­ku­mu ar sa­vo­mis ko­jo­mis, bet ne vie­šuo­ju trans­por­tu. Ke­lei­vių ve­žė­jai ir sa­vi­val­dy­bės at­sto­vai aiš­ki­na, kad pri­vers­ti ma­žin­ti au­to­bu­sų rei­sus, trum­pin­ti jų marš­ru­tus, nes ma­žė­ja ke­lei­vių. Bet ar tik­rai ma­žė­ja?

Rei­sų at­nau­ji­ni­mo ne­su­lau­kė

Rai­ti­nin­kų kai­mo ben­druo­me­nės pir­mi­nin­kas Juo­zas Ado­mai­tis pir­ma­sis vie­šai iš­kė­lė  vie­ni­šų kai­mo žmo­nių, ne­tu­rin­čių nuo­sa­vo au­to­mo­bi­lio, pro­ble­mą. „Ke­lei­vių ve­ži­mas yra so­cia­li­nė pa­slau­ga, ku­ria nau­do­ja­si la­biau­siai ne­pa­si­tu­rin­tys žmo­nės. Kas tik ga­li sau leis­ti, nu­si­per­ka au­to­mo­bi­lį ir juo va­ži­nė­ja, bet kaip rei­ka­lus su­si­tvar­ky­ti gar­baus am­žiaus, ma­žiau jė­gų tu­rin­tiems žmo­nėms?“ – svars­to ben­druo­me­nės pir­mi­nin­kas, ku­riam il­go­kai te­ko ben­drau­ti su 87-erių me­tų vie­ni­ša sen­jo­re Ona. Jos gy­ve­ni­miš­ka pa­tir­tis – ab­sur­diš­ka: na­mai – prie pat as­fal­tuo­to ke­lio, bet joks au­to­bu­sas juo ne­pra­va­žiuo­ja. Gra­fi­kai pa­keis­ti per pan­de­mi­ją, rei­sų su­ma­žė­jo ir taip li­ko iki šiol. Nors anks­čiau au­to­bu­sas pro šios gy­ven­to­jos na­mus pra­va­žiuo­da­vo tris kar­tus per die­ną. 

„Ran­kas ir ko­jas nu­bu­čiuo­tau tam, ku­ris nors kar­tą per die­ną pa­leis­tų au­to­bu­są as­fal­tu pro ma­no na­mus. Nors į baž­ny­čią nu­va­žiuo­čiau, kur aš­tuo­ne­rius me­tus pro­ce­si­jo­se ei­da­vau. Ma­nęs rei­kia ir Mer­ki­nė­je gy­ve­nan­čiai, sun­kiai ser­gan­čiai duk­rai“, – taip apie sa­vo sva­jo­nes Ona yra kal­bė­ju­si, bet jos ne­iš­si­pil­dė – mo­te­ris jau iš­ke­lia­vo ana­pus.


Ban­do stab­dy­ti pra­va­žiuo­jan­čius

Kar­tu su au­to­bu­sų rei­sais kai­mo ke­liuo­se ne­su­stab­do­mai menks­ta ir gy­ven­to­jų ga­li­my­bė pa­siek­ti gy­dy­mo įstai­gas, vals­ty­bės ins­ti­tu­ci­jas ra­jo­nų cen­truo­se, ke­liau­ti į dar­bą. Pa­sak ben­druo­me­nės pir­mi­nin­ko J.Ado­mai­čio, to­kia si­tu­a­ci­ja stu­mia į at­skir­tį ato­kios se­niū­ni­jos gy­ven­to­jus, ma­ži­na jų mo­bi­lu­mą ir ap­sun­ki­na ga­li­my­bę gau­ti bū­ti­niau­sias pa­slau­gas.  

„Sa­vo au­to­mo­bi­lius tu­rin­tiems gy­ven­to­jams kur nors nu­va­žiuo­ti nė­ra su­dė­tin­ga. Ta­čiau tiems, ku­rie se­ny­vo am­žiaus – la­bai sun­ku. Ten­ka pės­čio­mis kul­niuo­ti į ar­ti­mes­nius ob­jek­tus, bet to­kia ke­lio­nė ne vi­sų jė­goms. To­dėl kai ku­rie ban­do su­si­stab­dy­ti pra­va­žiuo­jan­čius au­to­mo­bi­lius. Su­tin­kan­čių­jų pa­vė­žė­ti – la­bai re­ta. O kar­tais už pa­ve­žė­ji­mą pa­pra­šo­ma ir 15 eu­rų, tad nu­vež­tas į par­duo­tu­vę sen­jo­ras ne ką ir nu­si­pirk­ti ga­li už li­ku­sius pi­ni­gė­lius. Is­to­ri­ja, de­ja, re­a­li. Pa­pra­šy­tas vi­suo­met pa­ve­ža se­niū­nas, bet vie­ti­niai gy­ven­to­jai sten­gia­si jo ge­ru­mu ne­pik­tnau­džiau­ti“, – sa­vus pa­ste­bė­ji­mus iš­sa­kė J.Ado­mai­tis. 

Miš­ko­ve­žiams iš­rau­sus ke­lius, į ato­kes­nius kai­mus ne­at­vyks­ta ir par­duo­tu­vės ant ra­tų. Jų sa­vi­nin­kai ne­ri­zi­kuo­ja – bi­jo su pre­kė­mis už­strig­ti. Vie­tos gy­ven­to­jai ver­čia­si kam kaip iš­ei­na, pa­de­da ar­ti­mie­ji, jei to­kių tu­ri.


Vie­nin­te­lė kryp­tis – Aly­tus

Kro­kia­lau­kio kraš­te gy­ve­nan­čiam ren­gi­nių ve­dė­jui Vai­dui Prač­kai­lai dar­bo die­no­mis pro­ble­mų su­grįž­ti į na­mus ne­ky­la, bet sa­vait­ga­liais, kai jo gy­ve­na­mo­sios vie­tos kryp­ti­mi ne­kur­suo­ja joks vie­ša­sis trans­por­tas, ten­ka nau­do­tis „Bolt“ pa­slau­go­mis.
Ve­re­bie­jų gy­ven­to­jai guo­dė­si, kad šiuo me­tu iš sa­vo kai­mo jie ga­li nu­va­žiuo­ti tik  į vie­na kryp­ti­mi – Aly­taus. „O anks­čiau au­to­bu­sai ve­žė į Laz­di­jus, Ma­ri­jam­po­lę“, – guo­dė­si gy­ven­to­jai.

Vie­šuo­ju trans­por­tu ne­si­nau­do­jan­tis Ve­re­bie­jų se­niū­nai­tis Gin­tas Bar­taš­ke­vi­čius spe­cia­liai ap­si­lan­kė kai­mo sto­te­lė­je ir pa­tvir­ti­no, kad vi­si marš­ru­tai iš tie­sų ve­da tik į Aly­tų. Ir kur­suo­ja au­to­bu­sai tik dar­bo die­no­mis.

 

Ne­leng­va lai­ku pa­siek­ti dar­bo­vie­tes

Mi­ros­la­vo gy­ven­to­jai me­na lai­kus, kai kas­dien pro jų kai­mą pra­va­žiuo­da­vo 22 au­to­bu­sai ir vi­suo­met pil­ni ke­lei­vių. Da­bar tik dar­bo die­no­mis ir vi­siš­kai ne­pa­to­giu lai­ku pra­le­kia ke­li. Mi­ros­la­viš­kis Min­dau­gas Bi­lius pa­sa­ko­ja, kad dėl ne­pa­to­gaus lai­ko nu­ken­čia dar­bin­go am­žiaus gy­ven­to­jai. Jų dar­bo die­ną pra­si­de­da 8 va­lan­dą ry­to ar dar anks­čiau, o pir­ma­sis au­to­bu­sas Aly­taus kryp­ti­mi va­žiuo­ja 8.45 val. 

„Grau­du anks­tų ry­tą ma­ty­ti žmo­nes, pa­ke­lė­je stab­dan­čius au­to­mo­bi­lius ir pra­šan­čius pa­ve­žė­ti. Ke­li įsi­gi­jo elek­tri­nius dvi­ra­čius ir jais va­žiuo­ja į dar­bą. Va­sa­ro­mis rei­sų dar su­re­tė­ja. Ve­žė­jai den­gia­si tuo, kad moks­lei­viai atos­to­gau­ja. Bet­gi moks­lei­viai ne­si­nau­do­ja vie­šuo­ju trans­por­tu, juos į mo­kyk­lą at­ve­ža ir par­ve­ža mo­kyk­li­niai au­to­bu­sai. Viešasis tran­sportas už­suk­da­vo ir į Obe­li­jos kai­mą, ap­si­suk­da­vo prie bu­vu­sios ko­lū­kio kon­to­ros. Se­niai šio kai­mo žmo­nės ne­ma­to autobusų, pra­džio­je bu­vo tei­si­na­ma­si, kad blo­gas ke­lias, bet ir nu­tie­sus as­fal­tą pa­slau­ga ne­tei­kia­ma. Tu­rin­tys rei­ka­lų Aly­taus mies­te gar­baus am­žiaus mi­ros­la­viš­kiai juos su­si­tvar­ko per va­lan­dą dvi, bet pu­sę die­nos lau­kia au­to­bu­so į na­mus. Jau­ni tu­rė­tų ką ir mies­te veik­ti, bet sun­kiau ju­dan­tys, daž­nai skaus­mų var­gi­na­mi sen­jo­rai tie­siog sė­di sto­ty­je ir lau­kia. Man skau­džiau­sia, kad kar­tais pa­čios ins­ti­tu­ci­jos pa­si­šai­po iš žmo­gaus. Štai už Mi­ros­la­vo kai­mo ri­bų gy­ve­nan­čiam, au­to­mo­bi­lio ne­tu­rin­čiam, žmo­gui bu­vo pa­siū­ly­tas dar­bas Dau­gų „Mak­si­mo­je“. Kaip jam pa­siek­ti už 40 ki­lo­met­rų esan­čią dar­bo vie­tą, ar tai ne pa­si­ty­čio­ji­mas?“ – klau­sia Min­dau­gas, ku­riam ne kar­tą te­ko pa­ve­žė­ti bė­dų pri­spir­tus kai­mo žmo­nes. 

Nu­vy­ki­mo į dar­bą ir par­vy­ki­mo pro­ble­mą kė­lė ir Rai­ti­nin­kų gy­ven­to­ja Ri­ma Rin­ke­vi­čie­nė: „Par­va­žiuo­ti iš dar­bo mies­te yra kuo, su­si­trum­pi­nu pie­tų lai­ką ir su­spė­ju į pas­ku­ti­nį au­to­bu­są. Jis vi­suo­met pil­nas ke­lei­vių, ne kar­tą par­va­žiuo­ti te­ko sto­vint.  Į dar­bą nu­ve­ža vy­ras ar kai­my­nai. Dir­ban­tys žmo­nės ko­o­pe­ruo­ja­si. O sa­vait­ga­liais kai­mo žmo­nės lie­ka vi­siš­kai at­skir­ti.“

 

Ke­lei­viai ve­ža­mi be bi­lie­tų?

„Anks­čiau mes vai­ruo­to­jus pa­ži­no­jo­me, var­dais va­di­no­me, jie, pa­gal ga­li­my­bes, mus, vy­res­nius, ar­čiau na­mų pa­leis­da­vo. Aiš­ku, mes ne­rei­ka­lau­da­vo­me bi­lie­tų, kar­tais ir grą­žos“, – me­na gar­baus am­žiaus Mi­ros­la­vo se­niū­ni­jos gy­ven­to­ja Vi­da.
„Kad mū­sų, ato­kių kai­mų žmo­nių, su­si­sie­ki­mas ne­pa­to­gus, da­li­nai kal­tin­čiau ne­są­ži­nin­gus vai­ruo­to­jus ir ne­są­ži­nin­gus ke­lei­vius.  Jei ku­ris ke­lei­vis už­si­spy­ręs lau­kia bi­lie­to, ne­re­tai jis pa­duo­da­mas, bet pa­ly­dint kan­džia re­pli­ka. Ne­rei­ka­lau­da­mi bi­lie­tų iš go­džių vai­ruo­to­jų, iš­krai­po­me tik­rą­ją si­tu­a­ci­ją, su­si­da­ro įspū­dis, kad ke­lei­vių srau­tai ma­žė­ja, kon­tro­lės taip pat nė­ra“, – sa­vo įžval­go­mis da­li­ja­si Rai­ti­nin­kų kraš­to bib­lio­te­ki­nin­kė Be­rū­ta Sa­daus­kie­nė.

Kaip tei­gia ki­ti šio veik­laus kraš­to pa­šne­ko­vai, jei au­to­bu­sai kur­suo­tų tin­ka­mu lai­ku, gra­fi­kai ne­si­keis­tų, gau­sė­tų ir dir­ban­čių­jų skai­čius, ap­skri­tai kai­mo žmo­nių ak­ty­vu­mas aug­tų. Ne­varg­tų tė­vai, ve­žio­da­mi sa­vo vai­kus į tre­ni­ruo­tes mies­te, jud­res­ni sen­jo­rai be var­go ap­si­lan­ky­tų mies­to ren­gi­niuo­se.

 

Rei­sų va­sa­rą tik­rai ne­su­ma­žinama dras­tiš­kai

Ko­men­tuo­ja Dia­na Kli­men­kie­nė, Aly­taus ra­jo­no sa­vi­val­dy­bės ad­mi­nist­ra­ci­jos Tur­to val­dy­mo sky­riaus vy­riau­sio­ji spe­cia­lis­tė (nuotr.):

„Ke­lei­vių per­ve­ži­mo vie­ti­nio (prie­mies­ti­nio) re­gu­lia­raus su­si­sie­ki­mo au­to­bu­sų marš­ru­tais pa­slau­gos Aly­taus ra­jo­no gy­ven­to­jams tei­kia­mos ap­tar­nau­jant skir­tin­gų kryp­čių au­to­bu­sų marš­ru­tų tin­klą, ku­rį su­da­ro 21 prie­mies­ti­nis au­to­bu­sų marš­ru­tas. Ke­lei­vių per­ve­ži­mo pa­slau­gas Aly­taus ra­jo­no sa­vi­val­dy­bės marš­ru­tais tei­kia kon­kur­so bū­du pa­rink­tos dvi ve­žė­jų įmo­nės – UAB „Tran­sre­vis“ ir UAB „Mul­ti­va­nas“.  UAB „Tran­sre­vis“ ap­tar­nau­ja di­dži­ą­ją da­lį, tai yra 14 marš­ru­tų, o UAB „Mul­ti­va­nas“ – 7 marš­ru­tus.

Aly­taus ra­jo­no sa­vi­val­dy­bės prie­mies­ti­nių au­to­bu­sų marš­ru­tų tvar­ka­raš­čiai yra skel­bia­mi Aly­taus ra­jo­no sa­vi­val­dy­bės tin­kla­py­je, skil­ty­je „Vie­ti­nio su­si­sie­ki­mo trans­por­tas“. In­for­ma­ci­ją apie jų pa­si­kei­ti­mus tei­kia ir au­to­bu­sų marš­ru­tų vai­ruo­to­jai.
Dras­tiš­kai au­to­bu­sų marš­ru­tų va­sa­ros lai­ko­tar­piu tik­rai ne­su­ma­žė­ja, jų skai­čius nė­ra pa­ki­tęs, ly­gi­nant su pra­ėju­siais me­tais. Tie­sa, da­lis au­to­bu­sų marš­ru­tų (ar at­ski­rais  lai­kais) vyks­ta tik mo­ki­nių mo­ky­mo­si mo­kyk­lo­je me­tu. Pvz., au­to­bu­sas „Aly­tus–Ge­niai“ ne­va­žiuo­ja nuo lie­pos 1 d. iki rug­pjū­čio 31 d. Jį kom­pen­suo­ja tarp­mies­ti­niai au­to­bu­sų marš­ru­tai, ku­rių pa­slau­go­mis ke­lei­viai tu­ri ga­li­my­bę pa­si­nau­do­ti. 

Ki­tų, marš­ru­tų, pa­vyz­džiui, „Aly­tus–Il­gai per Ven­ciū­nus, Alo­vę“ va­sa­rą pa­anks­tin­tas iš­vy­ki­mas pie­tų me­tu. Pa­si­kei­tė da­lis iš­vy­ki­mo lai­kų au­to­bu­so marš­ru­te „Aly­tus–Vos­bū­čiai per Mi­ros­la­vą“. Va­sa­ros lai­ko­tar­piu, pa­si­bai­gus moks­lo me­tams, ko­re­guo­ja­mi kai ku­rie iš­vy­ki­mo au­to­bu­sų marš­ru­tų lai­kai, ta­čiau dras­tiš­kai jie ne­nui­ma­mi.

Va­sa­rą,  nuo ba­lan­džio 1 d. ir nuo ge­gu­žės 1 d. pa­dau­gė­ja rei­sų į so­dų ben­dri­jas. Ly­gi­nant su pra­ėju­siais me­tais, di­de­lių po­ky­čių čia nė­ra, au­to­bu­sų marš­ru­tai iš­li­kę tie pa­tys ir marš­ru­tų iš­vy­ki­mo lai­kai nė­ra žen­kliai pa­ki­tę. Gra­fi­kai yra mak­si­ma­liai pri­tai­ky­ti pa­gal ga­li­my­bes pa­ten­kin­ti bū­ti­niau­sius gy­ven­to­jų po­rei­kius, kur yra di­džiau­si jų srau­tai, kuo­met vyks­ta­ma moks­lo, dar­bo ir ki­tais svar­bes­niais tiks­lais.

Paly­gi­nti su pra­ėju­siais me­tais, pa­ki­to  au­to­bu­so marš­ru­to „Aly­tus („Gul­by­nė“)–so­dų ben­dri­ja „Dzū­ki­ja“ tvar­ka­raš­tis. Įver­ti­nus gy­ven­to­jų pra­šy­mus, sie­kiant ap­tar­nau­ti pla­tes­nę gy­ven­to­jų gru­pę, ke­li marš­ru­to rei­sai nu­kreip­ti pro Vidz­gi­rio mik­ro­ra­jo­ną Aly­tu­je. O nuo lie­pos 10 d. šis marš­ru­tas du kar­tus per die­ną pa­sie­kia ir so­dų ben­dri­ją „Ver­smė“, Pa­ne­mu­nin­kė­lių kai­mą.

 

Ir kai­mo žmo­nėms no­rė­tų­si ry­ti­nių rei­sų į tur­gų 

Ko­dėl ma­žai rei­sų sa­vait­ga­liais ir šven­ti­nė­mis die­no­mis ar­ba au­to­bu­sų marš­ru­tai vi­sai ne­va­žiuo­ja? Taip nu­spręs­ta dėl per­ne­lyg ma­žo ke­lei­vių skai­čius, di­de­lių są­nau­dų ar­ba, ki­taip ta­riant, ven­giant di­de­lių nuos­to­lių, ku­riuos pa­tir­tų sa­vi­val­dy­bių biu­dže­tai. Aly­taus ra­jo­no sa­vi­val­dy­bė yra or­ga­ni­za­vu­si au­to­bu­sų rei­sus į kai ku­rias vie­to­ves, ta­čiau jais nau­do­jo­si vos vie­nas ki­tas ke­lei­vis, taigi te­ko už­da­ry­ti dėl pa­ti­ria­mų di­de­lių iš­lai­dų. Ten­ka ap­gai­les­tau­ti, kad ne į vi­sus pra­šan­čių­jų po­rei­kius tu­ri­me ga­li­my­bė at­si­žvelg­ti. 


Ar iš tie­sų li­ki­mo va­liai pa­lik­ti Pu­nios, Mak­niū­nų, Rai­ti­nin­kų, Bal­ka­so­džio gy­ven­to­jai? 

 

Daugiau sužinokite skaitydami „Alytaus naujienų“ 14017-ąjį numerį

ir prenumeruodami laikraštį www.alytausnaujienos.lt/prenumerata  

© Laikraščio „Alytaus naujienos“ publikacijų autorystė yra saugoma

℗ Teksto perpublikavimas žiniasklaidos priemonėse draudžiamas *

* Išskyrus atvejus, kai sudaroma sutartis. Dėl sutarties kreiptis 

el. p. redakcija@alytausnaujienos.lt, tel. 0 315 51449


„Alytaus naujienų“ laikraščio projekto „Viešojo intereso periskopas“ (VIP) publikacija. 

Projektą iš dalies remia VšĮ „Medijų rėmimo fondas“. 

Daugiau skaitykite www.alytausnaujienos.lt/vip

MRF

    Komentarai


    Palikite savo komentarą

    Ribotas HTML

    • Leidžiamos HTML žymės: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
    • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
    • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

    Komentaras

    ko gero jau daugiau nenusirisi kiek esi nusirites jei jau dabar negerai tai gal laikas isvykt kur nors i rusyno giluma ten tau tikrai patiks ir galesi toliau laimingai gyvent nes Lietuva jau nusirito pagal tavo supratima

    Komentaras

    Visi tokie savivaldybės specialistai, kaip ponia Dia­na Kli­men­kie­nė galėtų labiau pasirūpinti savo atstovaujamais rajono vargšais gyventojais, o ne atmestinai pasakyti kad viskas gerai, grafikai ir maršrutai skelbiami internete. Reali situacija: stovi žmogelis centre stotelėje prie Sodros ir klausia: ar šitoje švieslentėje bus parašyta kada autobusas atvažiuos į Venciūnus? Atsakau nebus. O tai kažin kada atvažiuos? Sako retai atvažiuoju į miestą, tai jaučiuosi kaip durnas. Ir tikrai argi sunku, savivaldybės ponioms išlįsti iš savo kabinetų ir iškabinti pagrindinėse stotelėsi priemiestinių autobusų tvarkaraščius. A4 lapai brangiai nekainuoja, o vis bus informacija kaimo žmogui, gal nesijaus taip pasimetęs ir visų užmirštas ir prisimenamas tik prieš rinkimus.

    Komentaras

    Baisu,kad šeštadieniais rajone nevažiuotų autobusai,turbūt taip buvo tik prieš 80 metų!Kiek galima kvailinti žmones,tikinant,kad nieks nevažiuoja?Jeigu važiuotų autobusai,tai,ir keleivių būtų.Kiek galima maldauti,rajono sav.klerkų,kiek galima rašyti,ir prašyti?Pasinaudojo covido pandemija,ir visiems giliai dzin!Pone mere Vitkauskiene,ponas Trunce,ar skaitote komentarus?

Kiti straipsniai