Kaimo Mokytoja Nijolė Milienė: „Vertybių pasaulis kinta, bet esmė tebeišlieka – mokėti būti tarp žmonių žmogumi. To mokau auklėtinius, to mokausi nuolat pati” (1)

Mokytojų dienos išvakarėse N.Milienę kalbino Aldona KUDZIENĖ.
– Prieš kelerius metus Miroslavo vidurinė mokykla tapo gimnazija. Kas pasikeitė ugdymo procese?
– 2014-ieji buvo ta ypatinga data, po kurios mūsų vidurinė mokykla tapo gimnazija. Turėčiau dėkoti tų metų mano buvusių auklėtinių tėvams, kurie labai aktyviai dalyvavo procese, atvedusiame ugdymo įstaigą į kitą situaciją. Ugdymo procese išliko ta pati pagrindinė prievolė – mokyti ir mokytis. Tai sietina ir su mokiniais, ir su mokytojais.
Nuolat besimokantis mokytojas yra mūsų darbo išskirtinumas. Na, o gimnazija per tuos metus nuo 2014-ųjų tikrai labai pasikeitė: ugdymo procesas įvairesnis, įdomesnis, atsiradus galimybėms organizuoti ir pamokas netradicinėse erdvėse.
Informacinės technologijos skverbiasi į visų žmonių gyvenimą, o mokykloje tai – neišvengiama būtinybė. Labai patinka atrasti ir taikyti naujus darbo metodus, pritaikant IT.
– Kokie vaikai čia mokosi? Daug nepaklusniųjų?
– Nuo 1 iki 12 klasės čia besimokančių vaikų yra labai įvairių. Yra ir pamokose puikiai dirbančių, ir įvairių papildomų veiklų neatsisakančių mokinių, bet, kaip turbūt kaip ir kiekvienoje mokykloje, yra tarsi vis kažko ieškančių, kažko nesuprantančių.
Tada labai reikalingas kantrus mokytojas šalia, padėsiantis pamatyti, atrasti, suprasti.
– Koronavirusas dar nepalieka mūsų. Ir Jums teko dirbti nuotoliniu būdu, ar labai visa tai išvargino gimnazistus?
– Išvargino. Akių žvilgsnis, kūno kalba, balso intonacija kontaktiniu būdu besimokant turi labai daug reikšmės. Nuotolinis darbas daug ką atėmė.
Bet nesinorėtų teigti, kad tai labai blogas būdas mokytis: kai kurie mokiniai buvo aktyvesni, atviresni, o ir faktas, kad pernykščiai abiturientai mano dėstomo dalyko brandos egzaminą išlaikė visi, irgi įrodo, jog galima išmokti ir taip mokantis.
– Vaikams dabar puikios sąlygos išmokti meluoti. Situacija jie naudojasi?
– Melagiams visos sąlygos tinkamos, o kadangi aš labai tikiu, kad mokinių tokių nėra (arba apsimetu, kad galvoju, jog nėra), gyventi lengviau tiek man, tiek jiems.
Juk tikrai melo kojos trumpos ir su juo toli nenuvažiuosi… (išmintis iš patarlių lobyno).
– Kiek metų vaikus mokote Miroslave? Turbūt miesto ugdymo įstaigose teko trumpiau dirbti?
– Net 24 metai Miroslave iš 36 bendro pedagoginio darbo stažo. Tikrai nesigailiu, kad likimas atvedė į šio miestelio mokyklą.
Alytaus mieste dirbau iš karto po studijų baigimo Vilniaus universitete. Kuo puikiausi prisiminimai ir apie darbą mieste, ypač tuometinėje 9-ojoje vidurinėje mokykloje (dabar Jotvingių gimnazija) buvo geras startas ateičiai.
– Mažo miestelio ir miesto mokyklos turi ir privalumų, ir trūkumų. Pakalbėkime apie privalumus.
– Mažo miestelio mokykloje dauguma vaikų yra labai nuoširdūs. Artimesnis ryšys čia yra praktiškai neišvengiamas (galvoju ir apie mokinius, ir apie jų tėvus). Kartais iš miesto atvykę mokiniai būna net nustebę, kad jie tokie pastebimi, kad su jais tiek daug bendraujama, kad jie paprasčiausiai čia visiems labai rūpi.
Ne per didelis mokinių skaičius klasėse (nors mano auklėtinių šiemet yra 25) yra tokios mokyklos privalumas. Ar tai yra priežastis mokytis gerai ir labai gerai? Norėtųsi atsakyti, kad taip turėtų būti, bet yra kitų specifinių priežasčių, kodėl pirmūnų nėra daug. Bet jų yra!
– Esate lietuvių kalbos mokytoja metodininkė. Sakykite, ar gimnazistai mėgsta skaityti knygas? Kokių lietuvių autorių knygos jiems labiausiai patinka?
– Kad be privalomosios literatūros kūrinių kitus gimnazistai skaitytų noriai, pasakyti sudėtinga. Beje, yra ne skaitančių, o klausančių, nes popierinė knyga kai kam jau ir neįdomu.
Visada džiugu atrasti vieną ar kitą mokinį, kuriam žinomos Kristinos Sabaliauskaitės, Alvydo Šlepiko, Renatos Šerelytės ar Rūtos Šepetys pavardės ir jų kūriniai. Ir tas apibūdinimas žodžiu „patinka“ tarsi ir netinka.
Jie turi savitų priežasčių, kodėl perskaitė vieną ar kitą lietuvių autorių knygą. Šeima kartais parenka, pataria, o būna, kad ir aptaria kartu perskaitytą knygą. Va tada vaikas noriai apie tai kalba ir su mokytoju.
– Turbūt be išimties visi jie – savo šalies patriotai?
– Ar visi mokiniai yra savo šalies patriotai, atsakyti negaliu, bet dauguma – tikrai taip.
Ir tas patriotiškumas yra neapsimestinis, o tikras, nuoširdus...
– Kaip besversi, bet kaimo mokytojui daugiau tenka įvairių pareigų: jis ir mokytojas, ir psichologas, ir aktorius, gydytojas... kaip dažnai epizodiškai tenka pavaduoti ir mamą?
– Ko gero, kad ir miesto mokytojams tenka daug vaidmenų. Vis dažniau pastebiu, kad yra šeimų, kai su tėvais sudėtingiau susikalbėti negu kad su vaiku.
Puiku, kad gimnazijoje yra galimybė pabendrauti su psichologu, kuris padeda atrasti atsakymus į kai kuriuos klausimus. Tik kad noro būtų daugiau kam pasinaudoti tokia galimybe (ypač tėvų aktyvumo stinga).
O kaimo mokytojas tikrai pastebi tą per dažnai vieną koridoriaus kampe bestovintį vaiką ir suranda būdą jį prakalbinti, pasiūlyti įdomią veiklą, pastebėti jo paslėptus gabumus ir patikėti suvokti, kad jis yra labai svarbus. Mokytoja ne motina, bet kai kurie jų rūpesčiai yra tikrai motiniški.
– Kas Jus įkvepia labiausiai?
– Mokinių net ir mažiausios sėkmės, mokinių atviras pasakymas: „Mes labai jaučiame, kaip jūs atsakingai ruošiatės pamokoms.“
Štai buvusi abiturientė, jau studentė, parašo vėlai vakare laišką, kuriame pasiguodžia, kokia sudėtinga jos situacija. Padėkoja, kad aš paprasčiausiai su ja pabendrauju, kad sutinku išgirsti, kas ją slegia.
Ar tai ne įkvėpimas ir savo darbo prasmės pajauta? Ir tokių pavyzdžių galima paminėti daug. Žinojimas, kad tavo pamokos yra ne tik dalyko aiškinimas, bet ir galbūt tolimesnio gyvenimo įvadas – irgi įkvepia.
– Dažnai girdisi pasakymai: kokia išsirinktoji valdžia – tokia ir visuomenė. O po mokytojų streikų, po, kaip įvardija komentatoriai, langų alpinistų pasirodymo, kurie ilgam apdergė Mokytojo vardą, pasigirdo ir tokių replikų, kokie mokytojai, tokia ir visuomenė. Nežeidžia Jūsų tokie pasakymai?
– Kokia visuomenė, tokie ir mokytojai... Mes – jos dalis.
– Visuomenė išgyvena vertybių krizę. O Jūsų auklėtiniai, Jūs pati?
– Kiekviena karta įvairiais istoriniais laikmečiais išgyveno vertybių krizę. Tai ne nauja problema.
Tik nenorime grįžtelėti į praeitį ir pasidomėti, nes kartais yra per daug madinga kalbėti šia tema.
Vertybių pasaulis kinta, bet esmė tebeišlieka – mokėti būti tarp žmonių žmogumi. To mokau auklėtinius, to mokausi nuolat pati.
– Sakoma, kad vaikai šiandien gabesni negu buvusiose kartose. Pastebite tai?
– Gabių mokinių buvo visais laikais. Nepastebiu, kad būtų ryškesnis pokytis.
– Kokių turėjote mylimų mokytojų savo gyvenimo kelyje, kad pati tapote mokytoja?
– Baigiau Alytaus 1-ąją vidurinę mokyklą. Nežinau, ar galima tas mokytojas, kurias norėčiau paminėti, buvo mylimos. Rusų kalbos mokytoja Ina Baniulytė, lietuvių kalbos mokytoja Būtėnienė, auklėtoja Vida Abromavičienė, kuri gyvena dabar JAV ir su kuria ryšys išliko iki šių dienų.
Tai buvo žmonės–pavyzdžiai: viena santūrumo, kita aktorinio meistriškumo, mokėjimo bendrauti nuoširdžiai... Tapau mokytoja atsitiktinai, nes planavau ja nebūti, todėl ir nestojau mokytis į Pedagoginį institutą. Bet, niekada nesakyk niekada.
– Kokia Jūs pati buvote mokinė?
– Daug dirbau, daug mokiausi – man tai buvo įprastas dalykas, nes savo tėvų šeimoje mačiau nuolat besimokančią motiną, kuri, beje, svajojo tapti lietuvių kalbos mokytoja.
– Girdėjau gandą, kad Jūs ir dar viena kolegė esate mylimos visos gimnazijos. Kaip užsitarnauti tiek pagarbos ir meilės?
– Tai kad čia gandas. Gimnazijoje dirba daug nuostabių žmonių ir puikių mokytojų, mylinčių savo darbą.
– Ar mėgstate pajuokauti su gimnazistais?
– Retkarčiais, nes neturiu suvokimo, kur tikroji riba, kai privalai suvokti savo situaciją ir neperžengti neleistinos ribos.
Nepiktnaudžiauju, bet kartais natūraliai pavyksta.
– Kartais girdisi, kad vienišas kaimo, o ir miesto, mokytojas sunkiai gyvena, ir jei ne nevyriausybinės organizacijos... Ar gali mokytojas pensininkas būti vienišas, jei tiek daug vaikų jis mylėjo?
– Kai jau būsiu pensininkė, turbūt galėsiu tinkamai įvertinti situaciją.
Teko girdėti, kad dauguma buvusių mokytojų, sulaukę garbaus amžiaus, gyvena sunkiai. Nenoriu apie tai galvoti.
Kažkokio atlygio iš buvusių mokinių nesitikiu – jie gyvens savo gyvenimą su naujais iššūkiais.
– Ir dar vienas klausimas man vis kirba, kodėl daugiausia šioje profesijoje yra viengungių?
– Nepažįstu daug mokytojų viengungių.
Dauguma tikrai sukūrę šeimas. Manau, kad augindamas savo vaikus, geriau gali suprasti ir svetimus.
– Dar dveji ar treji metai ir išleisite gimnazistų klasę. Kris ašaros išsiskiriant?
– Jei ne ašaros, besiritančios veidu, tai vidinis perdėtas jautrumas išsiskiriant buvo visada, kai tekdavo atsisveikinti su užaugintais auklėtiniais.
Atsiradęs ryšys su mokiniais išlieka.
– Kaip manote, kokia bus Lietuva, kai po mokslų Jūsų auklėtiniai įsilies į darbo rinką?
– Lietuva bus ta šalis, kur mano auklėtiniai galės kiekvienas rasti sau vietą tokią, apie kurią svajoja dar mokykloje.
Šie vaikai jau nekuria planų, kuriuose pagrindinė kryptis būtų svetimi kraštai. Mano auklėtiniai bus laimingi Lietuvoje – čia ir mano linkėjimas, ir noras!

Popierinė "Alytaus naujienos" laikraščio prenumerata
Norėdami užsiprenumeruoti popierinę "Alytaus naujienos" laikraščio versiją rašykite mums el. paštu: skelbimai@ana.lt ir nurodykite savo vardą, pavardę ir adresą, kuriuo turėtų būti pristatomas laikraštis. Kai tik gausime jūsų laišką, informuosime Jus dėl tolimesnių žingsnių.

Komentarai
Palikite savo komentarą
Šaunuolė mokytoja! Visada…
Komentaras
Šaunuolė mokytoja! Visada prisimenu kaip išradingą, gebančią užmegzti nuoširdų pokalbį su mokiniu ar susirūpinusiu bendradarbiu.
Ačiū miela, Nijole, už bendrus darbo metus!