Dzūkiški divonai – galimas įkvėpimo šaltinis (per) greitam XXI amžiaus gyvenimui. Pastebėkime juos (6)
– Esate parodos kuratorė. Koks Jūsų asmeninis santykis su šia tema, ar teko anksčiau tyrinėti tradicinę dzūkišką tekstilę?
– Senoji tekstilė, kaip ir kiti tradicinio mūsų kultūrinio paveldo objektai, man iš esmės labai artimi. Esu Etnografijos rinkinio saugotoja, taigi turiu ne tik pareigą jį prižiūrėti, struktūruoti, pildyti, bet ir galimybę tyrinėti jame esančius eksponatus, domėtis kontekstais, kuriuose jie atsirado, buvo naudoti.
„Dzūkų divonai“ – man jau antras bandymas giliau paanalizuoti muziejuje saugomus tradicinės tekstilės eksponatus. Pirmasis – 2019 metais išleistas „Dzūkų abrūsėliai“, kuriame pristatoma visa muziejaus austinių rankšluosčių kolekcija. Abu leidiniai – sėkmingo bendradarbiavimo su Kauno technologijos universiteto mokslininkėmis dr. Egle Kumpikaite ir dr. Audrone Ragaišiene rezultatas. Anksčiau yra išleisti dar du panašūs katalogai – „Dzūkiškos juostos“ (2004) ir „Raštai margi prijuostėn sudėti“ (2012). Tad tekstilės grupės eksponatai jau yra sulaukę įdėmesnio tyrėjų žvilgsnio.
Man asmeniškai tradicinė tekstilė, kaip ir kiti senąsias tradicijas liudijantys mūsų artefaktai, atrodo didelis lobynas. Juose matau per ilgą laiką išsikristalizavusias technikas, estetinius sprendimus. Tradicinė tekstilė – daugiausia moterų pasaulis. Ir šis požiūrio kampas labai intriguoja, domina, yra labai artimas. Rengiant parodą į galvą atėjo gal kiek romantinė mintis: jei AUDINIO metaforą pasitelktume pačiai audimo tradicijai apibūdinti, tai tokio audinio pagrindas – METMENYS – būtų juos audusių moterų darbštumas, preciziškumas, savo darbo išmanymas, o ATAUDAI – jų polėkis, kūrybiškumas, jautrumas ir, žinoma, didžiulė pagarba tradicijai.
– Kokie iššūkiai laukė Jūsų kaip parodos kuratorės ir kokie atradimai?
– Parengiamieji parodos darbai, galima sakyti, iš dalies ėjo koja kojon su katalogo darbais, kuriuos pradėjome dar 2020 metais spalį. Iššūkiai, sakyčiau, buvo malonūs, gan sklandžiai kontroliuojami, nes patys sau juos išsikėlėme, buvome tikri dėl to, kokį rezultatą norime pasiekti. Tikslą suskaidėme į daug uždavinių, už kurių įgyvendinimą buvo atsakinga puiki muziejininkų komanda: fotografai Dovilė Balčiūnaitė-Svirskė, Giedrius Bernatavičius, dailininkė Gintarė Markevičienė-Žaltė, techninę parodos dalį padėjo parengti Audrius Balevičius, Ričardas Simanaitis, Vaidas Pusvaškis.
– Kodėl pasirinkote būtent tokią koncepciją – sušiuolaikintą?
– Parodos koncepcija atsirado labai organiškai, tarsi patys eksponatai ją padiktavo. Jos pamatas – aiški struktūra, visi eksponatai suskirstyti į devynias grupes pagal audimo techniką. Nepabijojome iš saugyklų atsivežti visų turimų lovatiesių. Charakteringiausias, įdomiausias eksponavome ant medinių karčių ir stilizuotų kopėčių, o kitas sudėjome į autentiškas dzūkiškas skrynias ir kuparus.
Ekspozicinės erdvės centre – tradiciškai paklota lova, dzūkiškai vadinta laška. Ji papuošta labai gražia lovatiese. Jos nuotrauka, kurios autorė Dovilė Balčiūnaitė-Svirskė, puošia tiek parodos afišą, tiek katalogo „Dzūkų divonai“ viršelį ir yra tarsi bendras viso renginio vardiklis. Nuostabiai skamba ir jos aprašas iš inventorinės knygos: „Audė Rasimų giminės moterys, iš kurių geriausia audėja buvo Bronė Rasimaitė (1920–1944), gyvenusi Likiškių kaime, Alytaus rajone.“ Audėjos gyvenimas, kaip matome, buvo labai trumpas – vos 24 metai. Tačiau išmokti austi nepakartojamo grožio audeklus ji vis dėlto suspėjo...
Suprantame, kad muziejininkas ir muziejaus lankytojas į parodose eksponuojamus objektus gali žvelgti skirtingai. Bet juk muziejininkai su eksponatais gyvena kasdien, o lankytojas į muziejų užsuka lyg į svečius. Tyrinėdami visada padarome atradimų – didesnių ar mažesnių. Dėl jų eksponatai tarsi įgyja papildomo svorio, vertės, apie kurią jaučiame pareigą papasakoti į parodas ateinantiems savo lankytojams. Mano nuomone, tai labai svarbu ir dėl mūsų kaip dzūkų, kaip lietuvių identiteto stiprinimo šiuolaikinio pasaulio skubos, pertekliaus, globalizacijos kontekste.
Klausiate apie parodos sušiuolaikinimą. Pasakodami apie mūsų saugomas vertybes savo lankytojams, neišvengiamai turime ieškoti, kaip jį įtikinamai, patraukliai paaiškinti, sudominti, suintriguoti. Šiandiena ir praeitis, kurioje tie eksponatai sukurti, labai skiriasi, ir mūsų dienų žmogui tikrai gali būti sunku suprasti, kodėl ir kaip buvo kuriami vieni ar kiti daiktai, daromi sprendimai prieš, tarkim, šimtą metų. Dėl to ieškome sąlyčio taškų, jungčių su praeitimi, stengiamės ją įvardyti kaip galimą įkvėpimo šaltinį (per) greitam XXI amžiaus gyvenimui. Šią „formulę“ parodoje DZŪKŲ DIVONAI naudojome pristatydami meninius objektus, įkvėptus senųjų audeklų. Pristatėme tapytojos Ingos Noir Mrazauskaitės darbus, inspiruotus jos močiutės austų drobių. Autorė pasakojo pasirinkusi jas tapyti ieškodama savo šaknų, norėdama pažinti senąją mūsų kultūrą, tarsi kodus iššifruoti audiniuose paslėptus jos ženklus.
Dar vienu meniniu parodos akcentu tapo garso dizainerės Aistės Noreikaitės audiovizualinis performansas AUDŽIU MINTĮ. Aistė, norėdama daugiau sužinoti apie audimo tradiciją ir procesą, susipažino su audėja Laima Griškevičiene. Jų susitikimas vyko Viečiūnuose, Druskininkų rajone, Laimos dirbtuvėse. Stebėdama audimo procesą, klausydama Laimos pasakojimo, o vėliau ir pati pabandžiusi austi Aistė fiksavo savo smegenų bangų duomenis specialiu elektroencefalografijos prietaisu, vadinamuoju „meditaciniu lankeliu“, o specialiai pritaikyta kompiuterinė programa tuo pat metu atspindėjo jas garsais ir vaizdais. Juos parodoje galima stebėti ir išgirsti švelniai skambant dviejų moterų pokalbio fone. Klausantis jo galima stebėti, palyginti, kuo skiriasi Aistės, kuriai audimas – NAUJA PATIRTIS, ir Laimos, kuri TURI DIDELĘ AUDIMO PATIRTĮ, – smegenų bangų MUZIKA ir GRAFIKA. Nuostabu buvo tai, kad sprendimai dėl bendradarbiavimo prasmingi pasirodė tiek mums, muziejininkams, tiek dalyvauti sutikusioms menininkėms, tad sprendimai vystėsi labai sklandžiai.
– Išleistas katalogas „DZŪKŲ DIVONAI. Alytaus kraštotyros muziejaus lovatiesių kolekcija“. Etnografijos rinkinyje saugomų autentiškų įvairiaspalvių dzūkiškų divonų – net 178. Daug tai ar mažai, kiek vertinga ši kolekcija, kokios eksponatų istorijos? Ar sunku juos saugoti, ta prasme ar reikia kažkokių ypatingų sąlygų ir restauracijos?
– Muziejaus rinkiniai nuolat pildosi. Dar rengiant katalogą mus pasiekė ne vienas naujas eksponatas, ir kolekcija dabar jau beveik siekia 200 vienetų. Mūsų muziejaus mastu – tai daug. Tarp visų kitų etnografinių tekstilinių eksponatų divonų kolekcija – gausiausia. Ir spalvingiausia! Dažnai nustebina ar net sujaudina ir jų istorijos. Pavyzdžiui, viena lovatiesė, austa Alytuje gyvenusios Julijos Platūkienės, buvo jos atkurta pagal išlikusią močiutės austo audinio skiautelę. Audėjai tai pasirodė svarbu ir prasminga.
Žinoma, šie eksponatai reikalingi atitinkamų saugojimo sąlygų. Būtina sureguliuoti drėgmę, temperatūrą, kiek tai įmanoma mūsų sąlygomis, saugoti nuo tiesioginių saulės spindulių. Prevenciškai vėdinti du kartus per metus – žiemą spaudžiant dideliam šaltukui, ir šiltuoju metų laiku kaitinant vidurvasario saulei. Tokiu būdu apsisaugoma nuo įvairių galimų kenkėjų, pavyzdžiui, kandžių. Į saugojimo spintas dėl tos pačios priežasties dedame atbaidančias priemones, levandų koncentrato. Nemažai daliai tekstilės eksponatų turime įsigiję specialias spintas. Dalis eksponatų tokių spintų dar laukia ir yra saugoma kuklesnėse.
Eksponatus vežame valyti į valyklas arba jų švara rūpinamės patys. Tekstilės restauratoriaus, gaila, neturime, tačiau prireikus pagalbos visada galime kreiptis į Prano Gudyno restauravimo centrą.
– Ar dažnai muziejaus kolekciją papildo divonai ir kaip jie atkeliauja į muziejų?
– Pastaruoju metu gavome tikrai nemažai divonų. Į saugyklas jie atkeliauja įvairiai – sulaukiame žmonių, norinčių juos padovanoti, žinučių, ieškome patys, perkame ir kt.
– Gal galite kaip parodos kuratorė tarti kelis žodžius tiems muziejaus lankytojams, kurie dar tik ateis į parodą, į ką atkreipti dėmesį, kurie eksponatai ir kokios būtent jų savybės yra vertos dėmesio?
– Parodoje pakviesčiau neskubėti, stabtelėti, atkreipti dėmesį į raštus, spalvas, derinius, patiems pabandyti įsivaizduoti, kas galėjo būti užkoduota tuose audekluose mūsų promočių rankomis ir mintimis. Autentiškus senųjų audėjų pasakojimus sudėjome į vaizdo siužetus ir užkodavome QR kodų pavidalu. Juos nuskaičius galima tarsi persikelti į jų pirkeles ir iš pirmų lūpų išgirsti apie užburiančias audimo patirtis.
Iš dailininkės Ingos Noir Mrazauskaitės paveikslų tarsi pratęsėme jos tapytą raudoną siūlą, autorės įvardytą kaip mitinį Ariadnės siūlą, galintį padėti sugrįžti namo, rasti atsakymą, susiorientuoti, pasijusti saugiai. (Pa)stebėkite jį.
Popierinė "Alytaus naujienos" laikraščio prenumerata
Norėdami užsiprenumeruoti popierinę "Alytaus naujienos" laikraščio versiją rašykite mums el. paštu: skelbimai@ana.lt ir nurodykite savo vardą, pavardę ir adresą, kuriuo turėtų būti pristatomas laikraštis. Kai tik gausime jūsų laišką, informuosime Jus dėl tolimesnių žingsnių.
Komentarai
Palikite savo komentarą
That is a good write-up When…
Komentaras
That is a good write-up When i viewed on account of write about the item. Really it is what exactly I need to to discover trust with foreseeable future you might go on intended for giving a really fantastic write-up. Packers and Movers Bangalore
Love to read it,Waiting For…
Komentaras
Love to read it,Waiting For More new Update and I Already Read your Recent Post its Great Thanks. Packers and Movers Kolkata to Pune
hz musa gerçek mi sorusunun…
Komentaras
hz musa gerçek mi sorusunun cevabı için bakınız.
soap2day movie isfreee…
Komentaras
soap2day movie isfreee websites in 2022.
movies7 movies7.cc - watch…
Komentaras
movies7 movies7.cc - watch tv shows online free, free streaming tv shows, watch free tv shows online, stream tv series online free, hd tv shows online, watch tv series online
The biggest motivation to help us to make the site better is sharing the site to your friends. Thanks!
REIK TU DIVONU
Komentaras
REIK TU DIVONU