Arvydas Kinderis: „Akistata su teatru gimtojoje gilumoje” (357)

Teatras kaip dvasinė institucija ir masalas
Kai mudu su Dalia Kimantaite baiginėjome mokslus Maskvoje, kurso vadovė, puiki pedagogė a. a. Galina Aleksejevna Kalašnikova mums pasiūlė po studijų kuriam laikui išvažiuoti iš Maskvos. Sako, praktikos neturite, bet jos įgysite provincijos teatre, nes studentiški reikalai yra viena, o teatro pažinimas iš vidaus – kas kita, važiuokite į glubinką!
Mes ir pasirinkome gilumą, bet gimtąją, Lietuvoje jau prasidėjo tautinis atgimimas. Pakalbino tuometinė Kultūros skyriaus vedėja Lina Linarčikienė, pasakė, kad teatras Alytuje bus, štai jau ir pamatai išlieti, nes tuometinė Vykdomojo komiteto pirmininkė Nijolė Januškevičienė, girdi, labai nori teatro. Susipažinome ir su pačia pirmininke, kuri vis ragino: „Jūs tik grįžkit, mes namą aktoriams statome!“ Tas namas buvo suprojektuotas prie Nemuno, labai gražioje kurortinėje miesto dalyje.
Galbūt šiandien to ir neįvertiname, bet aš manau, jog N.Januškevičienei paminklą reikėtų pastatyti vien už tai, kad jinai pramušė teatro statybą. (Deja, išgriovė ir Alytaus senamiestį, bet tai jau kita istorija.) Mieste atsirado dvasinė institucija, kurios jame nebuvo. Iš praktinės pusės mums buvo mestas geras masalas. Ir nors netrukus viskas vertėsi aukštyn kojomis, 1989 metais mudu su Dalia jau buvome spėję grįžti į Alytų. Čia radome dešimt etatų teatro trupei, juose mus ir įdarbino. Sutikome režisierių Gintarą Nasutavičių, kuris jau dirbo ir turėjo trupę, pas jį Dalia statė savo diplominį spektaklį pagal Samuelio Becketto „Endšpilį“.
Teatro istorijos atskaitos pradžia
Namas aktoriams ant Nemuno kranto taip niekada ir nebuvo pradėtas statyti, neilgai pareigose išsilaikė N.Januškevičienė, o ir mūsų niekas neskubėjo „statyti prie staklių“. Padarėme mieste kelis renginius, susipažinome su vietine bohema ir intelektualiai leidome laiką.
„Kinderi, gal ką padarom bendrai?“ – kartą pasiūlė dailininkė Loreta Skruibienė, kurios dirbtuvėse (pastate šalia tuometinės menininkų kavinės „Pušis“ Vilniaus gatvėje) susibėgdavome. Pirmąjį spektaklį statėme pagal Oskaro Milašiaus „Imperatorių Joną Beširdį“. Loreta sukūrė lėles, Jonas Gaižauskas jas pagamino. Didžioji problema buvo artistai. Pakalbinau buvusią bendrakursę Lietuvos Muzikos ir teatro akademijos (LMTA) Klaipėdos fakultete, vėliau TV žurnalistę Rimą Pilukaitę. Ir Dalios klasioką Vilių Balsį, talentingą žmogų, pagal išsilavinimą – geofiziką. Jie dviese 1990 metais suvaidino spektaklį „Imperatorius Jonas Beširdis“, kuris tapo Alytaus teatro istorijos atskaitos pradžia. Savo darbą parodėme lėlių teatrų festivalyje Kaune, teatro kritikė Audronė Girdzijauskaitė parašė straipsnį „Atgimimui“ ir labai mus gyrė. Atsimenu, važiavome visi autobusiuku po pasirodymo namo, kupini euforijos nuo gerų atsiliepimų ir vyno, ir tik viena Dalia mūsų darbą taikliai sukritikavo. Dalia galbūt iš pažiūros atrodė tokia lengva blondinė, bet visada buvo labai kieta, valinga ir mokėjo siekti maksimalaus kūrybinio rezultato.
Tų pačių metų vasarą studijas Maskvoje baigė mūsų bendramokslė Loreta Liausaitė, su kuria gyvenome viename bendrabutyje Chimkuose (Maskvos rajonas). Pakvietėme Loretą atvažiuoti į Alytų, pasakėme, kad yra perspektyvų – etatai ir pinigai jiems skirti. Loreta galutinai apsisprendė likti Alytuje jau sukūrusi šeimą su alytiškiu fotomenininku Vytautu Stanioniu, o iki tol vis dairėsi į gimtąjį Panevėžį, kuris buvo gerokai labiau teatro miestas.
Teatro koncepcija – pagal galimybes
Pamažu mūsų keliai su L.Skruibiene išsiskyrė: ji įkūrė lėlių teatrą „Aitvaras“, o mūsų tikslas buvo dramos teatras. Pirmąjį spektaklį parodėme daugiabučio namo Žiburio gatvėje rūsyje. Vėliau susipažinome su Alytaus cirko studijos vadovais Julija ir Albertu Riabovais. Jie mus pakvietė repetuoti Statybos treste, kur veikė Moksleivių kūrybos centras. Salė – nešildoma, žiūrovai sėdi su paltais, bet apskritai erdvė buvo gera, joje sukurta ir parodyta nemažai mūsų spektaklių. 1992 metais čia buvo surinkta ir pirmoji teatro studija.
Reikia pripažinti, kad teatro koncepcijos kaip tokios tuo metu vis dar neturėjome. Tiesiog stengėmės tinkamai išnaudoti galimybes, būta daug premjerų, atradimų, eksperimentų. Mūsų bendramokslė choreografė Natalija Fiodorova Alytuje pastatė šokio spektaklį „Šokiai mėnesienoje“. Gimė toks keistas kūrybinis kūdikis, vienas pirmųjų choreografinių spektaklių Lietuvoje. Jo premjerą parodėme restorane „Nemunas“, vėliau – „Vaidilos“ teatre, kur jį pamatė šiuolaikinio šokio tėvas Audronis Imbrasas. Nusišypsojo taip maloniai ir paklausė: „Ar tęsit? Visai nieko!“
Ir prasidėjo politiniai reikalai
Iš šiandienos perspektyvos pasakyčiau: išvažiuoti iš Alytaus man reikėjo po pirmųjų dešimties metų. Nes 1996 metais startavo Mažoji salė, o atėję į šią naują erdvę patys sau užsidėjome antsnukį. Reikėjo daryti repertuarinius spektaklius, prasidėjo rutina. Vietoj jaunystės ir vizijų atėjo supratimas, kad tai ir yra teatras: reikia publikos ir ataskaitų už savo veiklą. Kol teatro studija priklausė miesto kultūros namams (repetavome Šaulių namuose), viskas buvo paprasčiau, užteko pasakyti, kiek lentų ar audinio reikės scenografijai. Kai tapome municipaliniu teatru – prasidėjo politiniai reikalai. Buvau išrinktas į pirmąją Alytaus miesto savivaldybės tarybą. Kai kurie kolegos politikai netgi sakydavo, kad turėčiau būti aktyvesnis, girdi: „Reikia aktoriams butus išmušinėt! Salę centre tegul duoda!“
Santykis su valdžia tapo neišvengiamas, taip yra ir šiandien, ir bus ateityje, nebent teatras kada nors pereitų į Kultūros ministerijos pavaldumą. Tada būtų jau kiti ponai Vilniuje, užtat neliktų vietinių merkantilinių interesų nei į teatrą, nei į salę. Džiaugiuosi, kad pastaruosius penkerius metus teatras pirmą kartą savo istorijoje iš tikrųjų atliko funkcijas ir valdė ne tik teatrinius procesus, bet ir lėšas. Jei mes būtume kitados turėję tokią galimybę, būtų nuveikti visai kiti darbai.
Kursas buvo svarbiau už Didžiąją salę
Su Alytaus teatru susiejau 25-erius gyvenimo metus, bet nesutikau nė vieno miesto mero, kuris būtų paklausęs: „Ko jums trūksta, kuo galėtume prisidėti?“ Prasidėjo spaudimas stoti į partiją. 1999 metais LMTA buvo surinktas kursas Alytaus teatrui (vadovė Dalia Kimantaitė), kurio atsiradimas yra susijęs su mano, kaip teatro meno vadovo, partine priklausomybe. Ir tai davė rezultatą! Kursą išmušti padėjo tuometinė LMTA Teatro ir kino katedros vedėja Onutė Pakėnienė, švietimo ir mokslo ministras akademikas Zigmas Zinkevičius. Savivaldybė nedavė nė cento. Be Seimo palaiminimo ir tikslinių lėšų kursui finansuoti nieko nebūtų buvę, užsiiminėjau lobizmu ir tik vėliau suvokiau, kad galėjau dar kelis milijonus gauti ir Didžiosios salės baigimui, bet turbūt anuomet dar buvau pernelyg naivus. Man svarbiausia buvo kursas, nes be profesionalių aktorių buvo sunku siekti rezultato. Pavyko gauti finansavimą 15 žmonių studijoms. Regis, panašių precedentų Lietuvoje buvo nedaug, nebent Juozo Miltinio trupei Panevėžyje sudarytos išskirtinės sąlygos, bet ten aktoriams reikėjo diplomų, o mūsų atveju – jauniems žmonėms trūko išsilavinimo.
2013 metais buvo suplanuotas antras kursas Alytaus teatrui, tačiau keitėsi akademijos vadovai, ir mums pasiūlyta rinktis iš jau esamų absolventų. Tokia praktika Lietuvos teatruose įprasta šiandien. Daugiau tų vandenų ir nebejudinome.
Teatras gimsta arba ne...
Jei kalbėtume apie banginius, ant kurių laikosi Alytaus teatras nuo jo atsiradimo, tai daugiausia turbūt lėmė ambicijos ir entuziazmas. Turbūt teatrą reikėjo kurti kažkaip konceptualiai, o mes tai darėme kaip išeina, pagal situaciją. Gyvenimas žmogų nuvalkioja, o geras kūrėjas yra pretenzingas – viskas jam turi būti aukščiausiu lygiu. Aktoriai, scenografija, režisūra. Tai va to aukščiausio lygio, kad nuskambėtume visoje Lietuvoje, niekada ir nebuvo. Kaip ir kituose provincijos teatruose, visi reiškiniai tuo metu vyko Vilniuje. Gal tik „Beatriče, bėk“ (režisierė D.Kimantaitė) sulaukė didelio rezonanso.
Miestas ir teatras yra susisiekiantys indai. Geras pavyzdys, nors gerokai vėlesnis – teatrų festivalis „COM•MEDIA“ (pradžioje – „Tegyvuoja komedija!“). Jis laukiamas, festivalis turi savo aurą. Kaip ir teatro naktis „COM•MOON•A“, ji reikalinga šiuolaikinio teatro pristatymui. Tačiau man atrodo, kad Alytuje teatras kaip vakar, taip šiandien pirmiausia veikia per edukaciją. Jauni žmonės stoja studijuoti aktorystės, renkasi kitas kūrybines profesijas. Teatro mokykla „Apartė“, savanorystė teatre, pokalbiai ir praktiniai bandymai – tai vis galimybės jaunimui. Galėtume prisiminti ir tuos laikus, kai Kultūros skyriui vadovavo Gitana Molevičienė, o Alytaus miesto savivaldybė skyrė lėšų mokykloms, kad jos galėtų pamatyti Alytaus teatro spektaklius. Jau tada mūsų mieste buvo įgyvendinta tik dabar suvokta tiesa apie kultūros pasą. Alytaus teatrui tai buvo didelė pagalba.
Kita vertus, kituose miestuose, pavyzdžiui, Marijampolėje, teatras taip ir negimė. Pirmais metais grįžusi iš Maskvos Dalia planavo Marijampolės teatre statyti spektaklį. Bet kai ten nuvažiavo, paaiškėjo, kad beveik visi jau išsilakstė. Nes sovietmetis baigėsi, ir jauni žmonės greitai suprato, kad nėra laiko laukti, kol režisierius savo vizijas dėlioja. Valgyti norisi šiandien. Premjera taip ir neįvyko.
Kalbėjosi Saulė Pinkevičienė
Komentarai
Palikite savo komentarą
how Us Cialis Taken?
Komentaras
how Us Cialis Taken?
doxycycline 200mg canada -…
Komentaras
doxycycline 200mg canada - cheap tadalafil for sale order generic cialis
buy amoxil 500mg pills -…
Komentaras
buy amoxil 500mg pills - cheap amoxicillin sale order generic levitra
buy acillin pill - cialis…
Komentaras
buy acillin pill - cialis online cheap tadalafil 10mg
cheap provigil provigil…
Komentaras
cheap provigil provigil 200mg cheap order modafinil 200mg pills
provigil 100mg cheap order…
Komentaras
provigil 100mg cheap order modafinil 100mg online cheap order provigil online cheap
modafinil 100mg for sale
Komentaras
modafinil 100mg for sale
provigil 100mg generic
Komentaras
provigil 100mg generic
sildenafil is used for…
Komentaras
sildenafil is used for sildenafil usa https://sildenafilkiol.com/
cheap modafinil provigil…
Komentaras
cheap modafinil provigil 100mg canada
purchase ceftin sale - cheap…
Komentaras
purchase ceftin sale - cheap cialis pill order tadalafil 40mg online cheap
generic canadian cialis…
Komentaras
generic canadian cialis cialis 20mg online https://dccialisxvf.com/
provigil 200mg pill provigil…
Komentaras
provigil 200mg pill provigil uk provigil 200mg pills
best online pharmacy reddit…
Komentaras
best online pharmacy reddit rising cost of prescription drugs
female viagra online in…
Komentaras
female viagra online in india female viagra in india https://aviagrasbt.com/
order rhinocort pills -…
Komentaras
order rhinocort pills - disulfiram generic disulfiram generic
price of levitra at walmart…
Komentaras
price of levitra at walmart levitra and food https://glevitrargu.com/
modafinil 100mg uk buy…
Komentaras
modafinil 100mg uk buy provigil 100mg pill
low dose levitra levitra…
Komentaras
low dose levitra levitra coupons manufacturer https://xclevitradb.com/
erythromycin cream for acne
Komentaras
erythromycin cream for acne