Ar išvalytas Nemunas atplukdys turistus? (3)
Dėl darbų termino pratęsimo – trišalis susitarimas
Pagal pernykščio rugsėjo antroje pusėje tarp Alytaus miesto, Alytaus rajono savivaldybių ir valstybei priklausančios bendrovė Vidaus vandens kelių direkcijos pasirašytą trišalę bendradarbiavimo sutartį maždaug 23,5 kilometro Nemuno vaga ties Alytumi ir iš abiejų miesto pusių link Alytaus rajono turėjo būti išvalyta iki šiemetės gegužės vidurio.
Ilgiausios Lietuvos upės valymo teritorija – nuo Radžiūnų kaimo, nuotykių parko „Tarzanija“, per Alytų iki Rumbonių kaimo.
Darbai pernai prasidėjo nuo Radžiūnų kaimo, rudeniop atkeliauta iki Alytaus, A.Juozapavičiaus tilto, ir čia lapkritį sustabdyti dėl nepalankių orų sąlygų. Šį ankstyvą pavasarį Nemuno vagos tvarkymas atnaujintas, o vasarą su darbais įstrigta dėl nenumatytų kliūčių.
Kadangi pagal trišalę sutartį buvo numatyta darbų pratęsimo galimybė, tuo ir pasinaudota. Pasirašytas trišalis susitarimas dėl naujo darbų užbaigimo termino – šiemečio rugsėjo vidurio.
Ar nepabrangs darbai?
Kaip sakė Nemuno vagą tvarkančios Vidaus vandens kelių direkcijos Laivybos direktorius Aurelijus Rimas, pailginti darbų atlikimo terminą prireikė dėl ypatingai sudėtingo upės vagos grunto: „Praktiškai visose sekliose atkarpose reikėjo atlikti stambaus, susigulėjusio grunto – akmenų kasimo darbus. Jie negalėjo būti atliekami žemsiurbe, naudojant grunto siurbimo įrenginius. Žemsiurbė dirbo, naudodama kasimo įrenginį – kaušą. Didelė pagalba buvo Nemuno aukštupio valymo darbams įsigytas specialus technikos komplektas – pontonas, nuo kurio upėje dirba ekskavatorius, bei kitas ekskavatorius, galintis valyti seklumas nuo kranto.“
Tad dabar, valant Nemuno vagą ties Alytumi, darbuojasi žemsiurbė „Nemunaitis“, galinti kasti ir siurbti gruntą, du ekskavatoriai, vienas – dirbantis nuo pontono, kitas – krante, ir vandenyje dirbančią techniką aptarnaujantis motorlaivis „Gediminas“.
Šiuo metu darbai trumpam yra sustoję dėl sugedusios kai kurios technikos, tačiau netrukus turėtų būti atnaujinti. Dabar Nemuno vaga nuo Alytaus valoma link Rumbonių.
A.Rimo tvirtinimu, liko išvalyti 5 kilometrų atkarpą, o joje yra keturios seklumos.
Beje, Alytuje, netoli A.Juozapavičiaus tilto, maždaug prieš penkiolika metų pastatyta stacionari prieplauka valant Nemuną buvo panaudojama šiems darbams skirtai technikai prisišvartuoti. Taip pat buvo išvalyta šios prieplaukos akvatorija, o tai nebuvo daryta tuos penkiolika metų – atsivėrė priplaukimas nuo vandens kelio.
Vidaus vandens kelių direkcijos Laivybos direktoriaus teigimu, prieš valymą kai kuriose sekliose vietose Nemuno gylis buvo 0,3–0,5 metro, po valymo projektinis gylis – 0,75 metro, toks gylis turi būti sausiausiu metų laikotarpiu, šiaip išvalyta Nemuno vaga, esant vidutiniam vasaros vandens lygiui, siekia apie vieno metro gylį.
Pagal trišalę sutartį vagos valymo darbai kainuos 380 tūkst. eurų su PVM. Pusę šios sumos dengia Vidaus vandens kelių direkcija. Atsižvelgiant į darbų sudėtingumą ir iškasamo grunto kiekius, Alytaus rajono savivaldybei tai atsieis apie 126 tūkst. eurų, Alytaus miesto savivaldybei – maždaug 67 tūkst. eurų su PVM.
Ar darbai nepabrangs dėl atsiradusių kliūčių Nemuno vagoje? Vidaus vandens kelių direkcijos Laivybos direktorius patikino, kad taip tikrai neatsitiks, numatyta pradinė suma nesikeis, o esant poreikiui atlikti daugiau darbų, tai padarys direkcija už savo lėšas.
Laivavedžiai jau gali matyti vandens kelio būklę
A.Rimas akcentavo, kad pagal sutartį penkerius metus, iki 2029-ųjų vasario vidurio, Vidaus vandens kelių direkcija navigacijos sezono metu esant poreikiui ties Alytumi ir Alytaus rajone sutvarkytoje Nemuno atkarpoje vykdys pakartotinius užneštų sąnašomis seklių vietų valymo darbus, ženklins vandens kelią bujais (plūdurais – A.M.), juos tikrins, nuneštus tėkmės atstatys, atliks hidrografinius matavimus, gylių informaciją skelbs programėlėje „vandens keliai Wawe“ bei e-navigaciniame žemėlapyje.
Vidaus vandens kelių direkcijos Laivybos direktoriaus tvirtinimu, laivavedžiai jau dabar gali matyti vandens kelio būklę Nemuno upės atkarpoje nuo Rumbonių iki vieno kilometro už Baltosios rožės tilto – 12 kilometrų atkarpoje (nuotr. ištrauka iš e-navigacijos žemėlapio).
Kol Nemunas bus valomas ties Alytumi ir Alytaus rajono teritorijoje, vandens kelias yra pažymėta laikinais plūdurais.
Jau pastebi atplaukiančius į Alytų
Šalia Nemuno su viešbučio patalpomis įsikūręs verslininkas, prieš metus įkurtos asociacijos „Nemuno kelio vingiai“ vadovas Jonas Balčius sako, kad šią vasarą, ypač savaitgaliais, jau pastebi atplaukiančius į Alytų vandens motociklais, baidarėmis, valtelėmis, plaustais: „Tai tikrai geras ženklas, rodantis, kad čia gali vykti vandens turizmas. Mūsų asociacijos pagrindinis siekis ir yra, kad į Nemuną būtų atsigręžta ne abstrakčiai, o konkrečiais projektais.“
Jis prisipažino pasigendantis savivaldybės organizuojamų diskusijų dėl Nemuno pakrančių įveiklinimo, vietinės valdžios turimos vizijos šiuo klausimu: „Jeigu to neturima, ar neatsitiks taip, kaip su kažkada Nemune pastatyta ir nenaudojama prieplauka? Kol nėra pakrančių sutvarkymo, Nemuno įveiklinimo vizijos, alytiškiai negali išsakyti savo nuomonės. O ji labai svarbi. Man atrodo, kad savivaldybė jau turėjo būti parengusi vizijas, nesuprantu, kodėl delsiama.“
Dar tik rengiama techninė užduotis
Alytaus miesto savivaldybės vicemeras Bronius Bieliauskas sakė, kad Nemuno pakrančių vizijai rengiama techninė užduotis, kurią parengus bus skelbiamas konkursas pačiai vizijai paruošti, ji savivaldybės biudžetui turėtų kainuoti iki 15 tūkst. eurų: „Esame daug kartų bendravę su Vidaus vandens kelių direkcijos atstovais, su tokių vizijų rengėjais, su asociacija „Nemuno kelio vingiai“, kitais verslininkais, kurie išsakė savo mintis ir norą matyti tokią viziją. Iš tiesų pastebime, kad vandens turizmas Nemune prasideda, turime vertinti jo poreikius.“
Vicemero pasiteiravus, ar nevėluojama su techninės užduoties rengimu minėtai vizijai, B.Bieliauskas pareiškė, kad tai pradėta svarstyti prieš Nemuno vagos valymą ir su vizija iki ateinančiais metais prasidėsiančio vandens turizmo sezono turėtų būti suspėta.
B.Bieliauskas akcentavo, jog savivaldybė, vertindama vandens turizmo poreikius mieste, inicijavo Nemuno vagos valymo darbus, rengdamasi laivybos paslaugoms praėjusių metų pabaigoje iš savo kontroliuojamos bendrovės „Dzūkijos vandenys“ įsigijo jos nebenaudojamą nuotekų siurblinę prie pat Lietuvos tūkstantmečio tilto per Nemuną.
Daugiau sužinokite skaitydami laikraščio „Alytaus naujienos“ 14022-ąjį numerį.
© Laikraščio „Alytaus naujienos“ publikacijų autorystė yra saugoma
℗ Teksto perpublikavimas žiniasklaidos priemonėse draudžiamas*
* Išskyrus atvejus, kai sudaroma raštiška sutartis. Kreiptis el. p. redakcija@alytausnaujienos.lt
„Alytaus naujienų“ laikraščio projekto „Viešojo intereso periskopas“ (VIP) publikacija. Projektą iš dalies remia VšĮ „Medijų rėmimo fondas“. Daugiau skaitykite https://www.alytausnaujienos.lt/vip
Popierinė "Alytaus naujienos" laikraščio prenumerata
Norėdami užsiprenumeruoti popierinę "Alytaus naujienos" laikraščio versiją rašykite mums el. paštu: skelbimai@ana.lt ir nurodykite savo vardą, pavardę ir adresą, kuriuo turėtų būti pristatomas laikraštis. Kai tik gausime jūsų laišką, informuosime Jus dėl tolimesnių žingsnių.
Komentarai
Palikite savo komentarą
Net valtys ir baidarės…
Komentaras
Net valtys ir baidarės plaukia. Tikrai dėl to reikėjo gilint vagą. Jau turistų būriai tiesiog graibsto bilietus į kruizinius laivus, kurie plukdys į Alytų. Parodysim paveldą: nebaigtos statybos griuvėsius prie rotušės, apirusius šaligatvius, vis dar žadamą rekonstruoti miesto sodą su nudrengtais takais... O kokia infrastruktūra buvo slidinėjimo trasos. Galėjom pasigirti rengiamais olimpiečiais... Kas atsitinka su žmonėmis, kurie patenka į valdžią? Ar tuos renkam?
Jūs juokaujate tikriausiai…
Komentaras
Jūs juokaujate tikriausiai su laivininkyste ir pramogomis...nėra net vietos kur valtį įsileisti, nei kaip prie krantinės privažiuoti, kelią link krantinės jau lietus baigia išplauti...pažiūrėkite kokia krantinės būklė, koks pandusas valtims įleisti, koks jo nuolydis, būklė. Gal galite pademonstruoti, kaip tokia infrastruktūra nusileisti valtį, kur ją po nuleidimo prišvartuoti, kaip įgulą susodinti? Man projektas panašus į Alytaus slidinėjimo trasą: kai pirmą kartą ją pamačiau, tai pagalvojau, kad projektavo tikriausiai su tikslu susižaloti....
jau atplauke kruizinis…
Komentaras
jau atplauke kruizinis laivas su 1000 keleiviu