Ar iš­va­ly­tas Ne­mu­nas at­pluk­dys tu­ris­tus? (3)

Alma MOSTEIKAITĖ, alma@alytausnaujienos.lt
Saulės Pinkevičienės nuotr.
Saulės Pinkevičienės nuotr.
Ne kar­tą te­ko gir­dė­ti aly­tiš­kių, pa­ma­čiu­sių Ne­mu­no va­gos va­ly­mą, pa­svars­ty­mus: gir­di, čia tik pi­ni­gų plo­vi­mas, nie­ko ge­ro iš to ne­bus, at­si­tiks, kaip su kaž­ka­da pa­sta­ty­ta prie­plau­ka šio­je upė­je, šim­tai tūks­tan­čių su­merk­ta, o nau­dos jo­kios. Il­giau­sios Lie­tu­vos upės su­tvar­ky­mas ties Aly­tu­mi tu­rė­jo bū­ti baig­tas šie­me­tės ge­gu­žės vi­du­ry­je. Dėl ypa­tin­gai su­dė­tin­go grun­to dar­bai užtruks iki rug­sė­jo vi­du­rio. Kaip ten be­bū­tų, Ne­mu­no va­ga ties Dzū­ki­jos sos­ti­ne anks­čiau ar vė­liau bus baig­ta tvar­ky­ti. Kas to­liau? Ar yra vi­zi­ja, kaip įveik­lin­ti Ne­mu­ną, jo pa­kran­tes, kad į Aly­tų at­plauk­tų tu­ris­tai?

Dėl dar­bų ter­mi­no pra­tę­si­mo – tri­ša­lis su­si­ta­ri­mas

Pa­gal per­nykš­čio rug­sė­jo ant­ro­je pu­sė­je tarp Aly­taus mies­to, Aly­taus ra­jo­no sa­vi­val­dy­bių ir vals­ty­bei pri­klau­san­čios ben­dro­vė Vi­daus van­dens ke­lių di­rek­ci­jos pa­si­ra­šy­tą tri­ša­lę ben­dra­dar­bia­vi­mo su­tar­tį maž­daug 23,5 ki­lo­met­ro Ne­mu­no va­ga ties Aly­tu­mi ir iš abie­jų mies­to pu­sių link Aly­taus ra­jo­no tu­rė­jo bū­ti iš­va­ly­ta iki šie­me­tės ge­gu­žės vi­du­rio. 

Il­giau­sios Lie­tu­vos upės va­ly­mo te­ri­to­ri­ja – nuo Ra­džiū­nų kai­mo, nuo­ty­kių par­ko „Tar­za­ni­ja“, per Aly­tų iki Rum­bo­nių kai­mo.

Dar­bai per­nai pra­si­dė­jo nuo Ra­džiū­nų kai­mo, ru­de­niop at­ke­liau­ta iki Aly­taus, A.Juo­za­pa­vi­čiaus til­to, ir čia lap­kri­tį su­stab­dy­ti dėl ne­pa­lan­kių orų są­ly­gų. Šį anks­ty­vą pa­va­sa­rį Ne­mu­no va­gos tvar­ky­mas at­nau­jin­tas, o va­sa­rą su dar­bais įstrig­ta dėl ne­nu­ma­ty­tų kliū­čių.

Ka­dan­gi pa­gal tri­ša­lę su­tar­tį bu­vo nu­ma­ty­ta dar­bų pra­tę­si­mo ga­li­my­bė, tuo ir pa­si­nau­do­ta. Pa­si­ra­šy­tas tri­ša­lis su­si­ta­ri­mas dėl nau­jo dar­bų už­bai­gi­mo ter­mi­no – šie­me­čio rug­sė­jo vi­du­rio.


Ar ne­pa­brangs dar­bai?

Kaip sa­kė Ne­mu­no va­gą tvar­kan­čios Vi­daus van­dens ke­lių di­rek­ci­jos Lai­vy­bos di­rek­to­rius Au­re­li­jus Ri­mas, pail­gin­ti dar­bų at­li­ki­mo ter­mi­ną pri­rei­kė dėl ypa­tin­gai su­dė­tin­go upės va­gos grun­to: „Prak­tiš­kai vi­so­se sek­lio­se at­kar­po­se rei­kė­jo at­lik­ti stam­baus, su­si­gu­lė­ju­sio grun­to – ak­me­nų ka­si­mo dar­bus. Jie ne­ga­lė­jo bū­ti at­lie­ka­mi žem­siur­be, nau­do­jant grun­to siur­bi­mo įren­gi­nius. Žem­siur­bė dir­bo, nau­do­da­ma ka­si­mo įren­gi­nį – kau­šą. Di­de­lė pa­gal­ba bu­vo Ne­mu­no aukš­tu­pio va­ly­mo dar­bams įsi­gy­tas spe­cia­lus tech­ni­kos kom­plek­tas – pon­to­nas, nuo ku­rio upė­je dir­ba eks­ka­va­to­rius, bei ki­tas eks­ka­va­to­rius, ga­lin­tis va­ly­ti sek­lu­mas nuo kran­to.“

Tad da­bar, va­lant Ne­mu­no va­gą ties Aly­tu­mi, dar­buo­ja­si žem­siur­bė „Ne­mu­nai­tis“, ga­lin­ti kas­ti ir siurb­ti grun­tą, du eks­ka­va­to­riai, vie­nas – dir­ban­tis nuo pon­to­no, ki­tas – kran­te, ir van­de­ny­je dir­ban­čią tech­ni­ką ap­tar­nau­jan­tis mo­tor­lai­vis „Ge­di­mi­nas“.

Šiuo me­tu dar­bai trum­pam yra su­sto­ję dėl su­ge­du­sios kai ku­rios tech­ni­kos, ta­čiau ne­tru­kus tu­rė­tų bū­ti at­nau­jin­ti. Da­bar Ne­mu­no va­ga nuo Aly­taus va­lo­ma link Rum­bo­nių. 

A.Ri­mo tvir­ti­ni­mu, li­ko iš­va­ly­ti 5 ki­lo­met­rų at­kar­pą, o jo­je yra ke­tu­rios sek­lu­mos. 

Be­je, Aly­tu­je, ne­to­li A.Juo­za­pa­vi­čiaus til­to, maž­daug prieš pen­kio­li­ka me­tų pa­sta­ty­ta stacionari prie­plau­ka va­lant Ne­mu­ną bu­vo pa­nau­do­ja­ma šiems dar­bams skir­tai tech­ni­kai pri­siš­var­tuo­ti. Taip pat bu­vo iš­va­ly­ta šios prie­plau­kos ak­va­to­ri­ja, o tai ne­bu­vo da­ry­ta tuos pen­kio­li­ka me­tų – at­si­vė­rė pri­plau­ki­mas nuo van­dens ke­lio.

Vi­daus van­dens ke­lių di­rek­ci­jos Lai­vy­bos di­rek­to­riaus tei­gi­mu, prieš va­ly­mą kai ku­rio­se sek­lio­se vie­to­se Ne­mu­no gy­lis bu­vo 0,3–0,5 met­ro, po va­ly­mo pro­jek­ti­nis gy­lis – 0,75 met­ro, toks gy­lis tu­ri bū­ti sau­siau­siu me­tų lai­ko­tar­piu, šiaip iš­va­ly­ta Ne­mu­no va­ga, esant vidutiniam vasaros vandens lygiui, sie­kia apie vie­no met­ro gy­lį.

Pa­gal tri­ša­lę su­tar­tį va­gos va­ly­mo dar­bai kai­nuos 380 tūkst. eu­rų su PVM. Pu­sę šios su­mos den­gia Vi­daus van­dens ke­lių di­rek­ci­ja. At­si­žvel­giant į dar­bų su­dė­tin­gu­mą ir iš­ka­sa­mo grun­to kie­kius, Aly­taus ra­jo­no sa­vi­val­dy­bei tai at­si­eis apie 126 tūkst. eu­rų, Aly­taus mies­to sa­vi­val­dy­bei – maž­daug 67 tūkst. eu­rų su PVM.

Ar dar­bai ne­pa­brangs dėl at­si­ra­du­sių kliū­čių Ne­mu­no va­go­je? Vi­daus van­dens ke­lių di­rek­ci­jos Lai­vy­bos di­rek­to­rius pa­ti­ki­no, kad taip tik­rai ne­at­si­tiks, nu­ma­ty­ta pra­di­nė su­ma ne­si­keis, o esant po­rei­kiui at­lik­ti dau­giau dar­bų, tai pa­da­rys di­rek­ci­ja už sa­vo lė­šas.

 

Lai­va­ve­džiai jau ga­li ma­ty­ti van­dens ke­lio būk­lę 

A.Ri­mas ak­cen­ta­vo, kad pa­gal su­tar­tį pen­ke­rius me­tus, iki 2029-ųjų va­sa­rio vi­du­rio, Vi­daus van­dens ke­lių di­rek­ci­ja na­vi­ga­ci­jos se­zo­no me­tu esant po­rei­kiui ties Aly­tu­mi ir Aly­taus ra­jo­ne su­tvar­ky­to­je Ne­mu­no at­kar­po­je vyk­dys pa­kar­to­ti­nius už­neš­tų są­na­šo­mis sek­lių vie­tų va­ly­mo dar­bus, žen­klins van­dens ke­lią bu­jais (plū­du­rais – A.M.), juos tik­rins, nu­neš­tus tėk­mės at­sta­tys, at­liks hid­rog­ra­fi­nius ma­ta­vi­mus, gy­lių in­for­ma­ci­ją skelbs pro­gra­mė­lė­je „van­dens ke­liai Wa­we“ bei e-na­vi­ga­ci­nia­me že­mė­la­py­je.

Vi­daus van­dens ke­lių di­rek­ci­jos Lai­vy­bos di­rek­to­riaus tvir­ti­ni­mu, lai­va­ve­džiai jau da­bar ga­li ma­ty­ti van­dens ke­lio būk­lę Ne­mu­no upės at­kar­po­je nuo Rum­bo­nių iki vie­no ki­lo­met­ro už Bal­to­sios ro­žės til­to – 12 ki­lo­met­rų at­kar­po­je (nuotr. iš­trauka iš e-navigacijos že­mėlapio). 

Kol Ne­mu­nas bus va­lo­mas ties Aly­tu­mi ir Aly­taus ra­jo­no te­ri­to­ri­jo­je, van­dens ke­lias yra pa­žy­mė­ta lai­ki­nais plū­du­rais.


Jau pa­ste­bi at­plau­kian­čius į Aly­tų

Ša­lia Ne­mu­no su vieš­bu­čio pa­tal­po­mis įsi­kū­ręs ver­sli­nin­kas, prieš me­tus įkur­tos aso­cia­ci­jos „Ne­mu­no ke­lio vin­giai“ va­do­vas Jo­nas Bal­čius sa­ko, kad šią va­sa­rą, ypač sa­vait­ga­liais, jau pa­ste­bi at­plau­kian­čius į Aly­tų van­dens mo­to­cik­lais, bai­da­rė­mis, val­te­lė­mis, plaus­tais: „Tai tik­rai ge­ras žen­klas, ro­dan­tis, kad čia ga­li vyk­ti van­dens tu­riz­mas. Mū­sų aso­cia­ci­jos pa­grin­di­nis sie­kis ir yra, kad į Ne­mu­ną bū­tų at­sig­ręž­ta ne abst­rak­čiai, o kon­kre­čiais pro­jek­tais.“

Jis pri­si­pa­ži­no pa­si­gen­dan­tis sa­vi­val­dy­bės or­ga­ni­zuo­ja­mų dis­ku­si­jų dėl Ne­mu­no pa­kran­čių įveik­li­ni­mo, vie­ti­nės val­džios tu­ri­mos vi­zi­jos šiuo klau­si­mu: „Jei­gu to ne­tu­ri­ma, ar ne­at­si­tiks taip, kaip su kaž­ka­da Ne­mu­ne pa­sta­ty­ta ir ne­nau­do­ja­ma prie­plau­ka? Kol nė­ra pa­kran­čių su­tvar­ky­mo, Ne­mu­no įveik­li­ni­mo vi­zi­jos, aly­tiš­kiai ne­ga­li iš­sa­ky­ti sa­vo nuo­mo­nės. O ji la­bai svar­bi. Man at­ro­do, kad sa­vi­val­dy­bė jau tu­rė­jo bū­ti pa­ren­gu­si vi­zi­jas, ne­su­pran­tu, ko­dėl del­sia­ma.“


Dar tik ren­gia­ma tech­ni­nė už­duo­tis

Aly­taus mies­to sa­vi­val­dy­bės vi­ce­me­ras Bro­nius Bie­liaus­kas sa­kė, kad Ne­mu­no pa­kran­čių vi­zi­jai ren­gia­ma tech­ni­nė už­duo­tis, ku­rią pa­ren­gus bus skel­bia­mas kon­kur­sas pačiai vi­zi­jai pa­ruoš­ti, ji sa­vi­val­dy­bės biu­dže­tui tu­rė­tų kai­nuo­ti iki 15 tūkst. eu­rų: „Esa­me daug kartų ben­dra­vę su Vidaus vandens kelių direkcijos atstovais, su tokių vizijų rengėjais, su aso­cia­ci­ja „Ne­mu­no ke­lio vin­giai“, ki­tais ver­sli­nin­kais, ku­rie iš­sa­kė savo mintis ir no­rą matyti to­kią vi­zi­ją. Iš tie­sų pastebime, kad van­dens tu­riz­mas Ne­mu­ne pra­si­de­da, tu­ri­me ver­tin­ti jo po­rei­kius.“

Vi­ce­me­ro pa­si­tei­ra­vus, ar ne­vė­luo­ja­ma su tech­ni­nės už­duo­ties ren­gi­mu minėtai vizijai, B.Bie­liaus­kas pa­reiš­kė, kad tai pra­dė­ta svars­ty­ti prieš Ne­mu­no va­gos va­ly­mą ir su vizija iki atei­nančiais me­tais prasidėsian­čio van­dens tu­riz­mo se­zo­no turėtų būti su­spė­ta.

B.Bieliauskas akcentavo, jog savivaldybė, vertindama van­dens turizmo poreikius mieste, inicijavo Nemuno vagos va­lymo darbus, rengdamasi laivy­bos paslaugoms pra­ėju­sių me­tų pa­bai­go­je iš sa­vo kon­tro­liuo­ja­mos ben­dro­vės „Dzū­ki­jos van­de­nys“ įsi­gi­jo jos ne­be­nau­do­ja­mą nuo­te­kų siur­bli­nę prie pat Lie­tu­vos tūks­tant­me­čio til­to per Ne­mu­ną.

 

Daugiau sužinokite skaitydami laikraščio „Alytaus naujienos“ 14022-ąjį numerį.

© Laikraščio „Alytaus naujienos“ publikacijų autorystė yra saugoma

℗ Teksto perpublikavimas žiniasklaidos priemonėse draudžiamas*

* Išskyrus atvejus, kai sudaroma raštiška sutartis. Kreiptis el. p. redakcija@alytausnaujienos.lt

 

Alytaus naujienų“ laikraščio projekto „Viešojo intereso periskopas“ (VIP) publikacija. Projektą iš dalies remia VšĮ „Medijų rėmimo fondas“. Daugiau skaitykite https://www.alytausnaujienos.lt/vip

 

    Komentarai


    Palikite savo komentarą

    Ribotas HTML

    • Leidžiamos HTML žymės: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
    • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
    • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.

    Komentaras

    Net valtys ir baidarės plaukia. Tikrai dėl to reikėjo gilint vagą. Jau turistų būriai tiesiog graibsto bilietus į kruizinius laivus, kurie plukdys į Alytų. Parodysim paveldą: nebaigtos statybos griuvėsius prie rotušės, apirusius šaligatvius, vis dar žadamą rekonstruoti miesto sodą su nudrengtais takais... O kokia infrastruktūra buvo slidinėjimo trasos. Galėjom pasigirti rengiamais olimpiečiais... Kas atsitinka su žmonėmis, kurie patenka į valdžią? Ar tuos renkam?

    Komentaras

    Jūs juokaujate tikriausiai su laivininkyste ir pramogomis...nėra net vietos kur valtį įsileisti, nei kaip prie krantinės privažiuoti, kelią link krantinės jau lietus baigia išplauti...pažiūrėkite kokia krantinės būklė, koks pandusas valtims įleisti, koks jo nuolydis, būklė. Gal galite pademonstruoti, kaip tokia infrastruktūra nusileisti valtį, kur ją po nuleidimo prišvartuoti, kaip įgulą susodinti? Man projektas panašus į Alytaus slidinėjimo trasą: kai pirmą kartą ją pamačiau, tai pagalvojau, kad projektavo tikriausiai su tikslu susižaloti....

newspaper

Popierinė "Alytaus naujienos" laikraščio prenumerata

Norėdami užsiprenumeruoti popierinę "Alytaus naujienos" laikraščio versiją rašykite mums el. paštu: skelbimai@ana.lt ir nurodykite savo vardą, pavardę ir adresą, kuriuo turėtų būti pristatomas laikraštis. Kai tik gausime jūsų laišką, informuosime Jus dėl tolimesnių žingsnių.

newspaper

Prenumeruokite „Alytaus naujienos” elektroninę versiją. Ir kas rytą laikraštį gausite į savo el. pašto dėžutę.