Rašytojas Povilas Šklėrius: „Negaliu laikyti savęs dideliu knygų mugės fanu“ (0)
– Šiandien Vilniuje prasidėjo tarptautinė knygų mugė – metų literatūrinis įvykis. Ar dalyvaujate joje kaip autorius arba skaitytojas? Apskritai esate šio renginio fanas?
– Mėgstu renginius, susijusius su literatūra, tačiau negaliu laikyti savęs dideliu Vilniaus tarptautinės knygų mugės fanu. Kai buvau studentas, eidavau į ją, norėdamas pigiau nusipirkti knygų, galbūt pamatyti vieną kitą vietinę rašytoją. Bet dabar viskas pasikeitė – norimas perskaityti knygas perku, kai tik jos pasirodo, todėl į knygų mugę užsuku tik jei matau, kad bus mane dominančių knygų pristatymai. Šiemet tokie bus keli – Michelės Filgate sudarytos knygos „Apie ką nesikalbu su mama“ ir Wernerio Herzogo knygos „Kiekvienas už save ir Dievas prieš visus“. Suprantu, kad Vilniaus knygų mugė yra svarbus renginys visam Lietuvos leidybos sektoriui, bet man arčiau širdies mažesni renginiai, pvz. Paviljono knygų savaitgalis. Žmonių mažiau, nereikia stovėti spūstyse, knygų pristatymų užtektinai, o ir knygų pasirinkimas tenkina mano skonį.
Knygų mugėje kaip autorius dalyvavau tik kartą – kai pasirodė pirmasis romanas „Ko negalima sakyti merginai bare“.
– Jūsų trečiosios knygos „Atgal į mokyklą“ spausdinta versija turėtų pasirodyti šiemet, bet elektroninė versija jau sulaukė skaitytojų. Knyga – apie mokyklą. Ar ji – autobiografinė?
– Naująjį romaną „Atgal į mokyklą“ sudaro dvi siužeto linijos – pagrindinio veikėjo dabartis, kai jis pradeda dirbti mokykloje ir pasakoja apie darbą su paaugliais ir pagrindinio veikėjo praeitis, kurią prisimindamas jis pasakoja apie savo keistą šeimą. Veikėjo darbas mokykloje iš esmės paremtas mano kelių pirmųjų darbo metų mokykloje patirtimi, tačiau net ir remdamasis patirtimi neturėjau tikslo parašyti viską kuo detaliau, kuo tiksliau. Dirbant mokykloje kai kurie dalykai turi likti tik tarp tavęs ir kolegų, kiti – tarp tavęs ir mokinių bei jų tėvų. Sąmoningai rinkausi apie kai kuriuos dalykus nerašyti, praleisti kai kurias įsiminusias istorijas, nes jų viešinimas galėtų tik skaudinti žmones. Manau, kad rašydamas apie mokyklą stengiausi perteikti tiek savo, tiek kitų mokytojų ir mokinių nuotaikas, kylančias problemas, su kuriomis mes visi susiduriame.
Antra romano siužetinė linija yra apie veikėjo augimą keistoje šeimoje. Čia turiu pripažinti, kad įkvėpimo sėmiausi iš savo prosenelės sesers, apie kurią mūsų šeimoje ilgai buvo visai nekalbama. Mano prosenelės sesuo iki šiol yra legendomis ir mitais apipintas asmuo, todėl viskuo, ką apie ją žinome, pats ir stebiuosi, ir ganėtinai kritiškai vertinu. Būdama jauna mergina ji atvyko į Alytų mokytis siuvėjos amato, bet mokslų nebaigė. Ką ji veikė toliau, nežinome, bet kažkuriuo metu sugalvojo pinigų sau prasimanyti pirkdami alkoholį parduotuvėje ir perparduodama jį žmonėms, kurie norėjo jo įsigyti po to, kai parduotuvėse jo nusipirkti jau buvo neįmanoma. Prosenelės sesei tokia prekyba labai gerai sekėsi. Jos nemėgo visa kaimynystė, tačiau ji mokėjo kyšius milicininkams ir vis likdavo nenubausta. Sakoma, kad ji buvo viena pirmoji iš mirtingųjų, Alytuje nusipirkusi spalvotą televizorių. Vėliau buvo dar įdomiau – nors neturėjo vairuotojos pažymėjimo, įsigijo „Volgą“, o po pasisamdė ir nuosavą vairuotoją. Be to, kad prekiavo alkoholiu, jos bute užsukę vyrai rasdavo ir merginų. Merginos kviesdavo kartu išgerti, o prosenelės sesuo apgirtusiems vyrams įsiūlydavo dar nupirkti ir merginoms žiedelių ar kitos juvelyrikos. Ar iš to galime spręsti, kad jos bute veikė mažytis viešnamis? Sunku pasakyti.
Kad ir kaip viskas fantasmagoriškai beskambėtų, atrodo, kad tam tikru metu jai nepavyko išvengti kalėjimo. Į gyvenimo pabaigą ji ištekėjo už žymiai jaunesnio vyriškio, kuris greitai bandė ją pražudyti, tačiau nesėkmingai. Mes iki šiol nežinom, kur ji palaidota ir kiek tai, ką apie ją žinome, yra tikra, o kiek – paskalos ar išgalvoti dalykai. Nepaisant to, jos istorija mane privertė pamąstyti kaip reikėtų vaikui augti tokioje aplinkoje, kurioje neveikia įprasti moralės standartai ir vyrauja chaosas.
– Jūsų CV mačiau įrašytą ne tik VU Komunikacijos fakulteto rinkodaros ir komunikacijos vadovo, bet ir „Start FM“ radijo laidų vedėjo poziciją. Kokias žiniasklaidos priemones „vartojate“ ir kokiu pavidalu vartojate šiandien?
– 2015-ųjų pabaigoje, metęs archyvaro darbą pradėjau dirbti Vilniaus universiteto radijo stotyje „Start FM“. Buvo labai įdomu grįžti į akademinę aplinką ir dirbti kartu su dėstytojais ir dėstytojomis, kurie mane prieš tai mokė. „Start FM“ buvo ir turbūt mano atmintyje išliks kaip vienas įdomiausių periodų mano gyvenime, nes tiek savanoriaudamas toje stotyje, tiek vėliau tapęs direktoriumi nuolat buvau tarp žmonių, kasdien skambėjo muzika, galėdavau padėti radijo entuziastams ir žurnalistikos studentams, kurie vesdavo savo pirmąsias laidas. Be to sutikau daug įvairių žmonių iš muzikos pasaulio, o su kai kuriais laidų vedėjais iki šiol palaikau draugiškus santykius. „Start FM“ man buvo savotiška šeima, į kurią mane kažkada priėmė tuometinė radijo stoties bendruomenė priėmė, o vėliau jau pats bandžiau burti naują bendruomenę, kai senieji kolegos pasuko kitais keliais.
Radijas vis dar man yra miela medija. Kartais klausau „Radio Vilnius“ laidų, kartais – tam tikrų LRT radijo laidų. Skaitau kultūrinę spaudą – „Literatūra ir menas“, „Šiaurės Atėnai“. Deja, mane dominančio turinio šiuo metu tiek daug, kad viskam nelieka laiko. Jau vien kiek YouTube yra kūrėjų, kurie rengia ir įdomias dokumentikas apie muziką, ir apie istoriją, ir apie pedagogiką.
– Beje, jei prabilome apie pedagogiką – sėkmingai save realizavote būtent mokykloje. Iš kur ta drąsa pabandyti?
– Mokykloje pradėjau dirbti 2020 m. rudenį. Atėjau ten dėka programos „Renkuosi mokyti“, kuri padeda motyvuotiems, bet nebūtinai pedagogikos žinių turintiems žmonėms ateiti dirbti į mokyklas. Tuo metu dar dirbau ir Vilniaus universiteto Komunikacijos fakultete, bet po pirmųjų metų, nepaisant to, kad beveik visi jie praėjo vedant pamokas nuotoliniu būdu, mokykla mane pasiglemžė. Kai liko tik darbas mokykloje, pavyko geriau įsilieti ir į mokyklos kolektyvą, ir gavau vesti daugiau pamokų. Antraisiais metais kaip tik baigiau pedagogikos studijas Vytauto Didžiojo universitete. Tiesa, nežinau, ar yra tokios studijos, kurios gali pilnai paruošti mokytojo darbui. Mokytojo darbas atrodo rutiniškas, tačiau nė viena diena nebūna tokia pati, kaip buvusi prieš tai. Net pamoka, nors ir vedi ją antrą, trečią, penktą kartą, niekada nebus tokia pati kaip ta, kurią vedei prieš tai buvusiai klasei. Kartais mokykloje būna linksma, kartais – liūdna ar net slogu, bet nepaisant to, kasryt keliuosi anksti ryte ir einu į darbą su dideliu noru.
– Šiuo metu dėstote medijų raštingumą. Pirma, kas man ateina į galvą – šitos disciplinos turėtų mokiniai mokyti mokytoją. Bet aš turbūt klystu?
– Vilniaus Salomėjos Nėries gimnazija medijų raštingumo pradėjo mokyti 2018 m. Tai yra pirmoji mokykla Lietuvoje, pradėjusi daugiau dėmesio skirti medijų raštingumui. Mūsų mokykloje yra unikali pamoka „Medijos ir visuomenė“, kurią mokosi visi 9–12 kl. mokiniai, taip pat galima pasirinkti papildomas pamokas – „Fotografija“, „Filmų kūrimas“, „Grafinis dizainas“, „Medijų menas“.
Jei paklausi mokinių ar jie moka fotografuoti, kurti tinklalaides ar filmuoti vaizdo įrašus, jie, žinoma, atsakys, kad visa tai moka. Bet kai paprašai jų tai padaryti ir po to su jais aptari jų rezultatus, greitai pasimato, kad jiems yra dar daug vietos tobulėti. Tai, kad šiuolaikinė kartu augo ir auga technologijų apsuptyje, nedaro jų automatiškai išmanesniais. Ypač kai pradedame analizuoti straipsnius ir mokomės vertinti juos kritiškai, tada pasimato mokinių kritinio vertinimo įgūdžių stoka.
– Sąmokslo teorijos, subujojusios pandemijos kontekste – kiek joms atsparūs paaugliai?
– Sąmokslo teorijos egzistavo dar prieš pandemiją, kaip ir rusiška propaganda, nukreipta prieš jai neparankias valstybes. Prieš 2022 metų Rusijos įsiveržimą į Ukrainą, kuomet su dešimtokais žiūrėdavome filmą apie rusų propagandą, kai kurie propagandos pavyzdžiai mokiniams net keldavo juoką, pvz. vakarinėje rusiškos televizijos žinių laidoje rodomas reportažas, kad Lietuvoje kažkokios rusakalbių šeimos vaikai pagrobti ir uždaryti į kalėjimą, o jų tėvus Lietuvos saugumas spaudžia bendradarbiauti, kitaip neatiduos vaikų. Mokiniai, žiūrėdami tą reportažą, ėmė juoktis, nes atpažino rodytą mokyklą, kurioje kai kurie iš jų mokėsi. Kas gali tikėti tokiomis nesąmonėmis? klausė jie tada manęs. Po 2022 m. šis klausimas jiems nebekilo, nes patys girdėjo kaip Rusija teisino savo įsiveržimą į Ukrainą ir matė kiek rusų tiki savo valstybės vadovo „argumentais“.
Be politinės propagandos man svarbu, kad mokiniai išsiugdyti tam tikrus kriterijus kaip galima vertinti įvairią informaciją, nesvarbu ar ji rašytinė, ar įgarsinta, ar nufilmuota. Jeigu jie karts nuo karto pritaikys gyvenime tuos principus ir suabejos informacijos patikimumu, jie gali ne tik apsisaugoti nuo politinės, bet ir nuo kitokių manipuliacijų, pavyzdžiui, piniginių aferų, skirtų išvilioti žmonių pinigus.
– Esate alytiškis. Kiek šiandien Jums svarbus gimtasis miestas?
– Baigiau Alytaus Panemunės vidurinę mokyklą. Apie mokyklą daug negalvojau, kol pats nepradėjau dirbti mokytoju. Būna, kad vis dar koks nors naujas prisiminimas apie mokyklos laikus sugrįžta. Dažniausiai jie iš tiesų ne apie pamokas, o apie santykius su klasiokais ir klasiokėmis, mums rūpėjusius ar nerimą kėlusius dalykus. Kartais, kai nesuprantu dabartinių mokinių, šie prisiminimai leidžia suvokti, kad ir pats buvau kaip jie – kai ko tiesiog nepajėgdavau suprasti, ką sakydavo mokytojai, o kai ką atsisakydavau suprasti maištaudamas. Savo patirtį mokykloje vertinu teigiamai: niekad nejaučiau, kad kažkas yra prieš mane nusistatęs ar nusistačiusi, mokiausi gerai arba vidutiniškai, o vienintelė problema, kurią keldavau kai kurioms mokytojoms, tai kad kartais įsijuokdavau ir negalėdavau nustoti juoktis.
Alytuje lankausi bent kartą per mėnesį – lankau tėvus, močiutę, susitinku su kiemo ir centrinio parko draugais. Alytus man visada bus namai, kad ir kur bebūčiau. Čia mezgiau santykius su žmonėmis, kvailiojau su draugais, sutikau naujų pažįstamų, mylėjau ir buvau mylimas, ėjau į koncertus.
Ir dar keli BLIC klausimai:
– Ką šiuo metu rašote?
– Nieko nerašau, nes reikia pertraukos, be to laukiu suredaguoto romano teksto – reikės jį kiek pakoreguoti, atsižvelgiant į redaktorės pastabas.
– Ką šiuo metu skaitote?
– Paskutinė knyga, kurią perskaičiau kaip tik vakar – „Apie ką nesikalbu su mama“ (sudarytoja Michele Filgate, išleido „Tyto alba“). Tai esė rinkinys, kuriame daug skirtingų rašytojų, tiek vyrų, tiek moterų, permąsto savo santykį su savo motinomis. Tai nėra lengva knyga, nes didžioji dalis tų istorijų niūrios. Visgi ji gali atlikti tam tikrą terapinę funkciją, nes rodo, kad net skausmingi santykiais su tėvais nebūtinai turi tęstis visą gyvenimą.
– Ką šiuo metu žiūrite?
– Įvairius dokumentinius filmus apie alpinizmą.
Popierinė "Alytaus naujienos" laikraščio prenumerata
Norėdami užsiprenumeruoti popierinę "Alytaus naujienos" laikraščio versiją rašykite mums el. paštu: skelbimai@ana.lt ir nurodykite savo vardą, pavardę ir adresą, kuriuo turėtų būti pristatomas laikraštis. Kai tik gausime jūsų laišką, informuosime Jus dėl tolimesnių žingsnių.
Komentarai
Palikite savo komentarą