Rašytojas Po­vi­las Šklė­rius: „Ne­ga­liu lai­ky­ti sa­vęs di­de­liu kny­gų mu­gės fa­nu“ (0)

Saulė Pinkevičienė
Rašytojas Po­vi­las Šklė­rius
Iš Aly­taus ki­lęs Po­vi­las Šklė­rius (nuotr.) – tri­jų kny­gų au­to­rius, Vil­niaus Sa­lo­mė­jos Nė­ries gim­na­zi­jos me­di­jų raš­tin­gu­mo mo­ky­to­jas. Po­kal­by­je pa­lie­tė­me įvai­rias te­mas: nuo są­moks­lo te­ori­jų, ku­rias at­pa­žin­ti kas­die­ny­bė­je Po­vi­las mo­ko sa­vo mo­ki­nius, iki pa­tir­čių ra­di­jo sto­ty­je ir kny­gos „At­gal į mo­kyk­lą“ au­to­biog­ra­fiš­ku­mo.

– Šian­dien Vil­niu­je pra­si­dė­jo tarp­tau­ti­nė kny­gų mu­gė – me­tų li­te­ra­tū­ri­nis įvy­kis. Ar da­ly­vau­ja­te jo­je kaip au­to­rius ar­ba skai­ty­to­jas? Ap­skri­tai esa­te šio ren­gi­nio fa­nas?

– Mėgs­tu ren­gi­nius, su­si­ju­sius su li­te­ra­tū­ra, ta­čiau ne­ga­liu lai­ky­ti sa­vęs di­de­liu Vil­niaus tarp­tau­ti­nės kny­gų mu­gės fa­nu. Kai bu­vau stu­den­tas, ei­da­vau į ją, no­rė­da­mas pi­giau nu­si­pirk­ti kny­gų, gal­būt pa­ma­ty­ti vie­ną ki­tą vie­ti­nę ra­šy­to­ją. Bet da­bar vis­kas pa­si­kei­tė – no­ri­mas per­skai­ty­ti kny­gas per­ku, kai tik jos pa­si­ro­do, to­dėl į kny­gų mu­gę už­su­ku tik jei ma­tau, kad bus ma­ne do­mi­nan­čių kny­gų pri­sta­ty­mai. Šie­met to­kie bus ke­li – Mi­che­lės Fil­ga­te su­da­ry­tos kny­gos „Apie ką ne­si­kal­bu su ma­ma“ ir Wer­ne­rio Her­zo­go kny­gos „Kiek­vie­nas už sa­ve ir Die­vas prieš vi­sus“. Su­pran­tu, kad Vil­niaus kny­gų mu­gė yra svar­bus ren­gi­nys vi­sam Lie­tu­vos lei­dy­bos sek­to­riui, bet man ar­čiau šir­dies ma­žes­ni ren­gi­niai, pvz. Pa­vil­jo­no kny­gų sa­vait­ga­lis. Žmo­nių ma­žiau, ne­rei­kia sto­vė­ti spūs­ty­se, kny­gų pri­sta­ty­mų už­tek­ti­nai, o ir kny­gų pa­si­rin­ki­mas ten­ki­na ma­no sko­nį.

Kny­gų mu­gė­je kaip au­to­rius da­ly­va­vau tik kar­tą – kai pa­si­ro­dė pir­ma­sis ro­ma­nas „Ko ne­ga­li­ma sa­ky­ti mer­gi­nai ba­re“.

– Jū­sų tre­čio­sios kny­gos „At­gal į mo­kyk­lą“ spaus­din­ta ver­si­ja tu­rė­tų pa­si­ro­dy­ti šie­met, bet elek­tro­ni­nė ver­si­ja jau su­lau­kė skai­ty­to­jų. Kny­ga – apie mo­kyk­lą. Ar ji – au­to­biog­ra­fi­nė?

– Nau­ją­jį ro­ma­ną „At­gal į mo­kyk­lą“ su­da­ro dvi siu­že­to li­ni­jos – pa­grin­di­nio vei­kė­jo da­bar­tis, kai jis pra­de­da dirb­ti mo­kyk­lo­je ir pa­sa­ko­ja apie dar­bą su pa­aug­liais ir pa­grin­di­nio vei­kė­jo pra­ei­tis, ku­rią pri­si­min­da­mas jis pa­sa­ko­ja apie sa­vo keis­tą šei­mą. Vei­kė­jo dar­bas mo­kyk­lo­je iš es­mės pa­rem­tas ma­no ke­lių pir­mų­jų dar­bo me­tų mo­kyk­lo­je pa­tir­ti­mi, ta­čiau net ir rem­da­ma­sis pa­tir­ti­mi ne­tu­rė­jau tiks­lo pa­ra­šy­ti vis­ką kuo de­ta­liau, kuo tiks­liau. Dir­bant mo­kyk­lo­je kai ku­rie da­ly­kai tu­ri lik­ti tik tarp ta­vęs ir ko­le­gų, ki­ti – tarp ta­vęs ir mo­ki­nių bei jų tė­vų. Są­mo­nin­gai rin­kau­si apie kai ku­riuos da­ly­kus ne­ra­šy­ti, pra­leis­ti kai ku­rias įsi­mi­nu­sias is­to­ri­jas, nes jų vie­ši­ni­mas ga­lė­tų tik skau­din­ti žmo­nes. Ma­nau, kad ra­šy­da­mas apie mo­kyk­lą sten­giau­si per­teik­ti tiek sa­vo, tiek ki­tų mo­ky­to­jų ir mo­ki­nių nuo­tai­kas, ky­lan­čias pro­ble­mas, su ku­rio­mis mes vi­si su­si­du­ria­me.

An­tra ro­ma­no siu­že­ti­nė li­ni­ja yra apie vei­kė­jo au­gi­mą keis­to­je šei­mo­je. Čia tu­riu pri­pa­žin­ti, kad įkvė­pi­mo sė­miau­si iš sa­vo pro­se­ne­lės se­sers, apie ku­rią mū­sų šei­mo­je il­gai bu­vo vi­sai ne­kal­ba­ma. Ma­no pro­se­ne­lės se­suo iki šiol yra le­gen­do­mis ir mi­tais api­pin­tas as­muo, to­dėl vis­kuo, ką apie ją ži­no­me, pats ir ste­biuo­si, ir ga­nė­ti­nai kri­tiš­kai ver­ti­nu. Bū­da­ma jau­na mer­gi­na ji at­vy­ko į Aly­tų mo­ky­tis siu­vė­jos ama­to, bet moks­lų ne­bai­gė. Ką ji vei­kė to­liau, ne­ži­no­me, bet kaž­ku­riuo me­tu su­gal­vo­jo pi­ni­gų sau pra­si­ma­ny­ti pirk­da­mi al­ko­ho­lį par­duo­tu­vė­je ir per­par­duo­da­ma jį žmo­nėms, ku­rie no­rė­jo jo įsi­gy­ti po to, kai par­duo­tu­vė­se jo nu­si­pirk­ti jau bu­vo ne­įma­no­ma. Pro­se­ne­lės se­sei to­kia pre­ky­ba la­bai ge­rai se­kė­si. Jos ne­mė­go vi­sa kai­my­nys­tė, ta­čiau ji mo­kė­jo ky­šius mi­li­ci­nin­kams ir vis lik­da­vo ne­nu­baus­ta. Sa­ko­ma, kad ji bu­vo vie­na pir­mo­ji iš mir­tin­gų­jų, Aly­tu­je nu­si­pir­ku­si spal­vo­tą te­le­vi­zo­rių. Vė­liau bu­vo dar įdo­miau – nors ne­tu­rė­jo vai­ruo­to­jos pa­žy­mė­ji­mo, įsi­gi­jo „Vol­gą“, o po pa­si­sam­dė ir nuo­sa­vą vai­ruo­to­ją. Be to, kad pre­kia­vo al­ko­ho­liu, jos bu­te už­su­kę vy­rai ras­da­vo ir mer­gi­nų. Mer­gi­nos kvies­da­vo kar­tu iš­ger­ti, o pro­se­ne­lės se­suo ap­gir­tu­siems vy­rams įsi­ūly­da­vo dar nu­pirk­ti ir mer­gi­noms žie­de­lių ar ki­tos ju­ve­ly­ri­kos. Ar iš to ga­li­me spręs­ti, kad jos bu­te vei­kė ma­žy­tis vieš­na­mis? Sun­ku pa­sa­ky­ti.

Kad ir kaip vis­kas fan­tas­ma­go­riš­kai be­skam­bė­tų, at­ro­do, kad tam tik­ru me­tu jai ne­pa­vy­ko iš­veng­ti ka­lė­ji­mo. Į gy­ve­ni­mo pa­bai­gą ji iš­te­kė­jo už žy­miai jau­nes­nio vy­riš­kio, ku­ris grei­tai ban­dė ją pra­žu­dy­ti, ta­čiau ne­sėk­min­gai. Mes iki šiol ne­ži­nom, kur ji pa­lai­do­ta ir kiek tai, ką apie ją ži­no­me, yra tik­ra, o kiek – pa­ska­los ar iš­gal­vo­ti da­ly­kai. Ne­pai­sant to, jos is­to­ri­ja ma­ne pri­ver­tė pa­mąs­ty­ti kaip rei­kė­tų vai­kui aug­ti to­kio­je ap­lin­ko­je, ku­rio­je ne­vei­kia įpras­ti mo­ra­lės stan­dar­tai ir vy­rau­ja cha­o­sas.

– Jū­sų CV ma­čiau įra­šy­tą ne tik VU Ko­mu­ni­ka­ci­jos fa­kul­te­to rin­ko­da­ros ir ko­mu­ni­ka­ci­jos va­do­vo, bet ir „Start FM“ ra­di­jo lai­dų ve­dė­jo po­zi­ci­ją. Ko­kias ži­niask­lai­dos prie­mo­nes „var­to­ja­te“ ir ko­kiu pa­vi­da­lu var­to­ja­te šian­dien?

– 2015-ųjų pa­bai­go­je, me­tęs ar­chy­va­ro dar­bą pra­dė­jau dirb­ti Vil­niaus uni­ver­si­te­to ra­di­jo sto­ty­je „Start FM“. Bu­vo la­bai įdo­mu grįž­ti į aka­de­mi­nę ap­lin­ką ir dirb­ti kar­tu su dės­ty­to­jais ir dės­ty­to­jo­mis, ku­rie ma­ne prieš tai mo­kė. „Start FM“ bu­vo ir tur­būt ma­no at­min­ty­je iš­liks kaip vie­nas įdo­miau­sių pe­ri­odų ma­no gy­ve­ni­me, nes tiek sa­va­no­riau­da­mas to­je sto­ty­je, tiek vė­liau ta­pęs di­rek­to­riu­mi nuo­lat bu­vau tarp žmo­nių, kas­dien skam­bė­jo mu­zi­ka, ga­lė­da­vau pa­dė­ti ra­di­jo en­tu­zias­tams ir žur­na­lis­ti­kos stu­den­tams, ku­rie ves­da­vo sa­vo pir­mą­sias lai­das. Be to su­ti­kau daug įvai­rių žmo­nių iš mu­zi­kos pa­sau­lio, o su kai ku­riais lai­dų ve­dė­jais iki šiol pa­lai­kau drau­giš­kus san­ty­kius. „Start FM“ man bu­vo sa­vo­tiš­ka šei­ma, į ku­rią ma­ne kaž­ka­da pri­ėmė tuo­me­ti­nė ra­di­jo sto­ties ben­druo­me­nė pri­ėmė, o vė­liau jau pats ban­džiau bur­ti nau­ją ben­druo­me­nę, kai se­nie­ji ko­le­gos pa­su­ko ki­tais ke­liais.

Ra­di­jas vis dar man yra mie­la me­di­ja. Kar­tais klau­sau „Ra­dio Vil­nius“ lai­dų, kar­tais – tam tik­rų LRT ra­di­jo lai­dų. Skai­tau kul­tū­ri­nę spau­dą – „Li­te­ra­tū­ra ir me­nas“, „Šiau­rės Atė­nai“. De­ja, ma­ne do­mi­nan­čio tu­ri­nio šiuo me­tu tiek daug, kad vis­kam ne­lie­ka lai­ko. Jau vien kiek You­Tu­be yra kū­rė­jų, ku­rie ren­gia ir įdo­mias do­ku­men­ti­kas apie mu­zi­ką, ir apie is­to­ri­ją, ir apie pe­da­go­gi­ką.

– Be­je, jei pra­bi­lo­me apie pe­da­go­gi­ką – sėk­min­gai sa­ve re­a­li­za­vo­te bū­tent mo­kyk­lo­je. Iš kur ta drą­sa pa­ban­dy­ti?

– Mo­kyk­lo­je pra­dė­jau dirb­ti 2020 m. ru­de­nį. At­ėjau ten dė­ka pro­gra­mos „Ren­kuo­si mo­ky­ti“, ku­ri pa­de­da mo­ty­vuo­tiems, bet ne­bū­ti­nai pe­da­go­gi­kos ži­nių tu­rin­tiems žmo­nėms at­ei­ti dirb­ti į mo­kyk­las. Tuo me­tu dar dir­bau ir Vil­niaus uni­ver­si­te­to Ko­mu­ni­ka­ci­jos fa­kul­te­te, bet po pir­mų­jų me­tų, ne­pai­sant to, kad be­veik vi­si jie pra­ėjo ve­dant pa­mo­kas nuo­to­li­niu bū­du, mo­kyk­la ma­ne pa­sig­lem­žė. Kai li­ko tik dar­bas mo­kyk­lo­je, pa­vy­ko ge­riau įsi­lie­ti ir į mo­kyk­los ko­lek­ty­vą, ir ga­vau ves­ti dau­giau pa­mo­kų. Ant­rai­siais me­tais kaip tik bai­giau pe­da­go­gi­kos stu­di­jas Vy­tau­to Di­džio­jo uni­ver­si­te­te. Tie­sa, ne­ži­nau, ar yra to­kios stu­di­jos, ku­rios ga­li pil­nai pa­ruoš­ti mo­ky­to­jo dar­bui. Mo­ky­to­jo dar­bas at­ro­do ru­ti­niš­kas, ta­čiau nė vie­na die­na ne­bū­na to­kia pa­ti, kaip bu­vu­si prieš tai. Net pa­mo­ka, nors ir ve­di ją an­trą, tre­čią, penk­tą kar­tą, nie­ka­da ne­bus to­kia pa­ti kaip ta, ku­rią ve­dei prieš tai bu­vu­siai kla­sei. Kar­tais mo­kyk­lo­je bū­na links­ma, kar­tais – liūd­na ar net slo­gu, bet ne­pai­sant to, kas­ryt ke­liuo­si anks­ti ry­te ir ei­nu į dar­bą su di­de­liu no­ru.

– Šiuo me­tu dės­to­te me­di­jų raš­tin­gu­mą. Pir­ma, kas man at­ei­na į gal­vą – ši­tos dis­cip­li­nos tu­rė­tų mo­ki­niai mo­ky­ti mo­ky­to­ją. Bet aš tur­būt klys­tu?

– Vil­niaus Sa­lo­mė­jos Nė­ries gim­na­zi­ja me­di­jų raš­tin­gu­mo pra­dė­jo mo­ky­ti 2018 m. Tai yra pir­mo­ji mo­kyk­la Lie­tu­vo­je, pra­dė­ju­si dau­giau dė­me­sio skir­ti me­di­jų raš­tin­gu­mui. Mū­sų mo­kyk­lo­je yra uni­ka­li pa­mo­ka „Me­di­jos ir vi­suo­me­nė“, ku­rią mo­ko­si vi­si 9–12 kl. mo­ki­niai, taip pat ga­li­ma pa­si­rink­ti pa­pil­do­mas pa­mo­kas – „Fo­to­gra­fi­ja“, „Fil­mų kū­ri­mas“, „Gra­fi­nis di­zai­nas“, „Me­di­jų me­nas“.

Jei pa­klau­si mo­ki­nių ar jie mo­ka fo­to­gra­fuo­ti, kur­ti tin­kla­lai­des ar fil­muo­ti vaiz­do įra­šus, jie, ži­no­ma, at­sa­kys, kad vi­sa tai mo­ka. Bet kai pa­pra­šai jų tai pa­da­ry­ti ir po to su jais ap­ta­ri jų re­zul­ta­tus, grei­tai pa­si­ma­to, kad jiems yra dar daug vie­tos to­bu­lė­ti. Tai, kad šiuo­lai­ki­nė kar­tu au­go ir au­ga tech­no­lo­gi­jų ap­sup­ty­je, ne­da­ro jų au­to­ma­tiš­kai iš­ma­nes­niais. Ypač kai pra­de­da­me ana­li­zuo­ti straips­nius ir mo­ko­mės ver­tin­ti juos kri­tiš­kai, ta­da pa­si­ma­to mo­ki­nių kri­ti­nio ver­ti­ni­mo įgū­džių sto­ka.

– Są­moks­lo te­ori­jos, su­bu­jo­ju­sios pan­de­mi­jos kon­teks­te – kiek joms at­spa­rūs pa­aug­liai?

– Są­moks­lo te­ori­jos eg­zis­ta­vo dar prieš pan­de­mi­ją, kaip ir ru­siš­ka pro­pa­gan­da, nu­kreip­ta prieš jai ne­pa­ran­kias vals­ty­bes. Prieš 2022 me­tų Ru­si­jos įsi­ver­ži­mą į Uk­rai­ną, kuo­met su de­šim­to­kais žiū­rė­da­vo­me fil­mą apie ru­sų pro­pa­gan­dą, kai ku­rie pro­pa­gan­dos pa­vyz­džiai mo­ki­niams net kel­da­vo juo­ką, pvz. va­ka­ri­nė­je ru­siš­kos te­le­vi­zi­jos ži­nių lai­do­je ro­do­mas re­por­ta­žas, kad Lie­tu­vo­je kaž­ko­kios ru­sa­kal­bių šei­mos vai­kai pa­grob­ti ir už­da­ry­ti į ka­lė­ji­mą, o jų tė­vus Lie­tu­vos sau­gu­mas spau­džia ben­dra­dar­biau­ti, ki­taip ne­ati­duos vai­kų. Mo­ki­niai, žiū­rė­da­mi tą re­por­ta­žą, ėmė juok­tis, nes at­pa­ži­no ro­dy­tą mo­kyk­lą, ku­rio­je kai ku­rie iš jų mo­kė­si. Kas ga­li ti­kė­ti to­kio­mis ne­są­mo­nė­mis? klau­sė jie ta­da ma­nęs. Po 2022 m. šis klau­si­mas jiems ne­be­ki­lo, nes pa­tys gir­dė­jo kaip Ru­si­ja tei­si­no sa­vo įsi­ver­ži­mą į Uk­rai­ną ir ma­tė kiek ru­sų ti­ki sa­vo vals­ty­bės va­do­vo „ar­gu­men­tais“.

Be po­li­ti­nės pro­pa­gan­dos man svar­bu, kad mo­ki­niai iš­siug­dy­ti tam tik­rus kri­te­ri­jus kaip ga­li­ma ver­tin­ti įvai­rią in­for­ma­ci­ją, ne­svar­bu ar ji ra­šy­ti­nė, ar įgar­sin­ta, ar nu­fil­muo­ta. Jei­gu jie karts nuo kar­to pri­tai­kys gy­ve­ni­me tuos prin­ci­pus ir su­abe­jos in­for­ma­ci­jos pa­ti­ki­mu­mu, jie ga­li ne tik ap­si­sau­go­ti nuo po­li­ti­nės, bet ir nuo ki­to­kių ma­ni­pu­lia­ci­jų, pa­vyz­džiui, pi­ni­gi­nių afe­rų, skir­tų iš­vi­lio­ti žmo­nių pi­ni­gus.

– Esa­te aly­tiš­kis. Kiek šian­­dien Jums svar­bus gim­ta­sis mies­tas?

– Bai­giau Aly­taus Pa­ne­mu­nės vi­du­ri­nę mo­kyk­lą. Apie mo­kyk­lą daug ne­gal­vo­jau, kol pats ne­pra­dė­jau dirb­ti mo­ky­to­ju. Bū­na, kad vis dar koks nors nau­jas pri­si­mi­ni­mas apie mo­kyk­los lai­kus su­grįž­ta. Daž­niau­siai jie iš tie­sų ne apie pa­mo­kas, o apie san­ty­kius su kla­sio­kais ir kla­sio­kė­mis, mums rū­pė­ju­sius ar ne­ri­mą kė­lu­sius da­ly­kus. Kar­tais, kai ne­su­pran­tu da­bar­ti­nių mo­ki­nių, šie pri­si­mi­ni­mai lei­džia su­vok­ti, kad ir pats bu­vau kaip jie – kai ko tie­siog ne­pa­jėg­da­vau su­pras­ti, ką sa­ky­da­vo mo­ky­to­jai, o kai ką at­si­sa­ky­da­vau su­pras­ti maiš­tau­da­mas. Sa­vo pa­tir­tį mo­kyk­lo­je ver­ti­nu tei­gia­mai: nie­kad ne­jau­čiau, kad kaž­kas yra prieš ma­ne nu­si­sta­tęs ar nu­si­sta­čiu­si, mo­kiau­si ge­rai ar­ba vi­du­ti­niš­kai, o vie­nin­te­lė pro­ble­ma, ku­rią kel­da­vau kai ku­rioms mo­ky­to­joms, tai kad kar­tais įsi­juok­da­vau ir ne­ga­lė­da­vau nu­sto­ti juok­tis.

Aly­tu­je lan­kau­si bent kar­tą per mė­ne­sį – lan­kau tė­vus, mo­čiu­tę, su­si­tin­ku su kie­mo ir cen­tri­nio par­ko drau­gais. Aly­tus man vi­sa­da bus na­mai, kad ir kur be­bū­čiau. Čia mez­giau san­ty­kius su žmo­nė­mis, kvai­lio­jau su drau­gais, su­ti­kau nau­jų pa­žįs­ta­mų, my­lė­jau ir bu­vau my­li­mas, ėjau į kon­cer­tus.

 

Ir dar ke­li BLIC klau­si­mai:

– Ką šiuo me­tu ra­šo­te?

– Nie­ko ne­ra­šau, nes rei­kia per­trau­kos, be to lau­kiu su­re­da­guo­to ro­ma­no teks­to – rei­kės jį kiek pa­ko­re­guo­ti, at­si­žvel­giant į re­dak­to­rės pa­sta­bas.

– Ką šiuo me­tu skai­to­te?

– Pas­ku­ti­nė kny­ga, ku­rią per­skai­čiau kaip tik va­kar – „Apie ką ne­si­kal­bu su ma­ma“ (su­da­ry­to­ja Mi­che­le Fil­ga­te, iš­lei­do „Ty­to al­ba“). Tai esė rin­ki­nys, ku­ria­me daug skir­tin­gų ra­šy­to­jų, tiek vy­rų, tiek mo­te­rų, per­mąs­to sa­vo san­ty­kį su sa­vo mo­ti­no­mis. Tai nė­ra leng­va kny­ga, nes di­džio­ji da­lis tų is­to­ri­jų niū­rios. Vis­gi ji ga­li at­lik­ti tam tik­rą te­ra­pi­nę funk­ci­ją, nes ro­do, kad net skaus­min­gi san­ty­kiais su tė­vais ne­bū­ti­nai tu­ri tęs­tis vi­są gy­ve­ni­mą.

– Ką šiuo me­tu žiū­ri­te?

– Įvai­rius do­ku­men­ti­nius fil­mus apie al­pi­niz­mą.

 

    Komentarai


    Palikite savo komentarą

    Ribotas HTML

    • Leidžiamos HTML žymės: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
    • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
    • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
newspaper

Popierinė "Alytaus naujienos" laikraščio prenumerata

Norėdami užsiprenumeruoti popierinę "Alytaus naujienos" laikraščio versiją rašykite mums el. paštu: skelbimai@ana.lt ir nurodykite savo vardą, pavardę ir adresą, kuriuo turėtų būti pristatomas laikraštis. Kai tik gausime jūsų laišką, informuosime Jus dėl tolimesnių žingsnių.

newspaper

Prenumeruokite „Alytaus naujienos” elektroninę versiją. Ir kas rytą laikraštį gausite į savo el. pašto dėžutę.