Raimondas Navakauskas: „Ikona yra sakinys ir taškas” (0)
Dievo troba su šventųjų vitražu
„Ikona yra Šventojo Rašto užrašymas vaizdu. Tas vaizdas tampa kūnu, jei juo patikima, jei žvilgsniui praslydus persmelkia malda. Langas į Dangų yra ikona. O jei jų daug? Tai jau Dievo troba su visų šventųjų vitražu“, – viename interviu yra sakęs dailininkas R.Navakauskas.
Pristatydamas ikonų parodą Alytuje, jis nemažai kalbėjo apie ikonų istoriją. Išvertus iš graikų kalbos, ikona reiškia atvaizdas. Tai – sakralinis paveikslas, atsiradęs bizantiškoje kultūroje, vaizduojantis šventus asmenis, scenas iš jų gyvenimo, biblinius ar liturginius siužetus. Būdinga Rytų krikščionių bažnyčioms, įskaitant stačiatikių ir graikų. Ikona nuo kitų krikščioniška tema nutapytų paveikslų skiriasi tuo, kad atliekama pagal iš kartos į kartą perduotą, dogmomis nužymėtą ikonografinį kanoną. Šis kanonas saugo ikonų atlikimo būdą nuo galimų klaidų ir iškraipymų. Šiandien, XXI amžiuje, – taip pat.
„Galbūt ikonos kai kam asocijuojasi su rusų kultūra, bet tai – netiesa. Tiesos yra tiek, kad Rytų bažnyčia išlaikė šitą tradiciją. Jei norėtumėte pamatyti pirmųjų krikščionių bendruomenių bažnyčią, užeikite į cerkvę. Ikonos nuo pat krikščionybės pradžios gerbiamos ir pripažįstamos abiejose didžiosiose Rytų ir Vakarų tradicijose, tačiau tik stačiatikių, ortodoksų bažnyčia išsaugojo ikonų meistrystės tradiciją iki šių laikų“, – sako R.Navakauskas.
Kaip mamos nuotrauka kare
Katalikų Bažnyčia niekada neatmetė išskirtinės ikonų svarbos tikėjimui, tačiau istorinės aplinkybės ir liturginio meno samprata susiklostė taip, kad, įvykus skilimui tarp Rytų ir Vakarų krikščionių, ikonografinė tradicija ir jos kanonai Vakaruose ilgą laiką buvo pamiršti. Šitaip ikonos vieta buvo užleista pasaulietiniam menui. Susidomėjimas ikonomis katalikų bažnyčioje atgimė XX amžiuje.
„Kodėl galima rašyti ikonas ir joms melstis? Rytų bažnyčia turi paaiškinimą, kad, jeigu tu eini į karą ir nešiesi mamos nuotrauką, o pasiilgęs ją pabučiuoji, tai nereiškia, kad tu nuotrauką myli. Reiškia, kad myli mamą. Mes meldžiamės ne ikonai, o tam, kas joje pavaizduota. Tokiu būdu į bažnyčią grąžinta ikonos svarba ir ji pateisinta“, – pasakoja R.Navakauskas.
Dailininkas sako dažnai girdintis klausimą: kuo skiriasi ikona nuo pasaulietiškos tapybos?
Pasak jo, skirtumas vienintelis – dinamika: „Į paveikslą žiūrime mes, o ikona žiūri į mus. Ikona nepasiduoda interpretacijai ir vaizduotei. Ji nepalieka galimybės pratęsti sakinį. Ikona yra sakinys ir taškas. Konstanta, dogma, kai nieko daugiau nebesugalvosi. Pasaulietiška tapyba įtraukia žiūrovą, nes paveikslas žadina jo vaizduotę, prisiminimus, o ikona – atvirkščiai. Ortodoksai turi netgi tokį posakį apie papiktinimą, kad nesi šventas ir esi nuodėmingas, kai mus stebi ikona.“
Tarp dažų sluoksnių – malda
Ikonografija yra labai sudėtinga tapybinė technika. R.Navakauskas pasakoja, kad jos principas – sluoksniavimas, o kadangi užteptas sluoksnis turi nudžiūti, tai dailininkui lieka laiko: „Sakykim, džiūsta pusę valandos, ją skiri maldai, mąstai apie epizodą, kurį tapai.“
Ikonoms yra naudojami natūralūs dažai. Mineralai trinami iki miltų, maišomi su kiaušinio tryniu, įdedama vyno acto, levandų aliejaus. Naudojamas tikras auksas.
Ikonografija ypatinga ir tuo, kad joje naudojami visiškai priešingi principai nei tapyboje. Tapyboje atkartojama realybė, perspektyva, nusakanti erdvę, gylį, sueinanti į tašką. Ikonografijoje – priešingai, viskas iš taško išeina. „Ikona žiūri į mus, todėl grafikos ir spalvinė perspektyva yra iškreipta. Pačios ryškiausios spalvos, kurios realybėje yra pirmame plane, o toliau blanksta, ikonoje ženklina aureolę. Jeigu realiai apšviestume žmogaus galvą iš nugaros, tai veido nesimatytų, o ikonoje jis lyg ir paryškinamas. Šie efektai, kuriuos perskaitome nesąmoningai, yra labai paveikūs. Ikonografijoje viskas simbolizuota, kiekviena spalva turi savo reikšmę, taip pat ir proporcijos, kurios iškreipiamos, nes, apibendrintai tariant, simbolizuoja veržimąsi į dangų“, – pasakoja dailininkas.
Noras būti su Dievu
Dar vienas populiarus klausimas, kurį Raimondui tenka girdėti ypač dažnai, – kaip ateina mintis kurio šventojo ikoną rašyti, kokį siužetą rinktis? Vieno atsakymo į šį klausimą jis neturi: „Yra labai daug intencijų, kaip atsiranda tema. Gali būti, kad greitai bus šventė, ir užstringi maldoje. Gali būti, kad užfiksuoji pokalbyje su žmogumi. Aš ilgą laiką dirbau reabilitacijoje, su priklausomais žmonėmis, aš pats esu priklausomas, turėjau daug bėdų. Taigi būna, kad kreipiasi žmonės ir prašo maldos, pagal jų intenciją galvoji apie šventąjį, kartais taip gimsta siužetas ikonai. Jei kalbant asmeniškai apie mane, tai, kai sėdžiu ir rašau vieną ikoną, kita jau stovi prieš akis. Šiame santykyje yra tokia didžiulė trauka ir noras būti su Dievu, kad iškart kuriasi planas, kokia ikona bus kita“, – sako R.Navakauskas.

Popierinė "Alytaus naujienos" laikraščio prenumerata
Norėdami užsiprenumeruoti popierinę "Alytaus naujienos" laikraščio versiją rašykite mums el. paštu: skelbimai@ana.lt ir nurodykite savo vardą, pavardę ir adresą, kuriuo turėtų būti pristatomas laikraštis. Kai tik gausime jūsų laišką, informuosime Jus dėl tolimesnių žingsnių.

Komentarai
Palikite savo komentarą