Pirmą džiazo vakarą Alytuje prisiminus: „Antroje dalyje sėdėjau jau kaip ant adatų, neduok Dieve, Kurtinaitis grius aukštielninkas!” (2)

– Vidmantai, kaip atsirado džiazo vakarų sumanymas? Aš suprantu, kad tai buvo labiau asmeninė iniciatyva, nes teatro direktoriui patiko džiazas?
– Tekdavo lankytis Birštono džiazo festivaliuose ir gėrėtis ten atliekama muzika, scenografija, įgarsinimu, puikia organizacija. Ten būdamas vis pagalvodavau, kad ir Alytuje galima būtų kažką panašaus padaryti, taip ir gimė mintis apie džiazo vakarus. Tuo labiau kad atsirado ir papildomos patalpos – 1998 metais buvo atiduota eksploatuoti teatro kavinė, Didžiosios salės fojė su rūbine ir tualetais. Atsirado pretendentų paversti šias erdves dailės galerija, bet, surengęs keletą puikių parodų, organizatorius pamažu išsikvėpė, dar spėjęs užrašyti ant langų „teatro galerija“. Taip tas vardas ir prigijo.
O man rūpėjo, kad miesto centre esančiame teatre vyktų veiksmas, ir geriausia, kas galėjo nutikti, tai džiazo vakarai. Tai yra profesionalus menas ir žinojau, jog tikrai niekas (turiu minty pirmiausia miesto valdžią) neprisikabins, kad gadinu teatro įvaizdį… Kita priežastis – man pačiam patiko džiazas, užvis labiau – džiazrokas, ir dar pažinojau aukščiausio lygio džiazo atlikėjų, kurie buvo žinomi ir Lietuvos muzikos padangėje. Taip viskas prasidėjo ir tęsėsi, rodos, 15 metų, o gal ir daugiau. Išėjau aš (2017 metais), ir džiazas su manimi išėjo.
Tiesa, buvo organizuojami bliuzo vakarai, ir tikrai tai džiugino, bet juos (kas turima galvoje, vakarus, atlikėjus?) Lietuvoje ant vienos rankos pirštų galima suskaičiuoti, dar grojo ir užsieniečių, o pagrindinis veikėjas visur yra žiūrovas. Atlikėjų surasti dabar nėra problema, žiūrovus prisijaukinti ir išlaikyti – štai kur yra menas!
– Koks tuo metu buvo Alytaus kultūrinis kontekstas, kuriame atsirado džiazo vakarai, jei palygintume su dabartiniu?
– Tai du nesulyginami dalykai – 1998-ieji ir šiandiena, kai aplinkui pilna informacijos, ir jau pirmokas sėdi prie kompiuterio ar maigo visažinį telefoną. Tuo metu neseniai žengėme nepriklausomybės keliu, visiems rūpėjo užsidirbti. Tvyrojo ekonominis chaosas, pagrįstas keliu į Lenkijos turgus, kur vyko pardavimo džiazas – cigaretės, alkoholis, patalynė ir įvairios net neįsivaizduojamos prekės... Kultūra mažiausiai kam rūpėjo, nes visas Alytus buvo pakilęs užkariauti Lenkijos turgų, biznis ėjo gerai, net šeštokai tą suprato ir vietoje pamokų į „ekskursiją“ lėkdavo cigaretėmis ir vodke apsikarstę...
– Ar sunkiai tokiais laikais džiazinė bacila skynėsi kelią pas žiūrovus?
– Alytus juk ne džiazo, o Dzūkijos sostinė, čia gyvena etniniai dzūkai ir visokie atvykėliai, emigrantai iš kitų Lietuvos regionų, ir aš tarp jų... Be abejo, buvo sunku surinkti publiką pirmajam vakarui, bet aš buvau įsitikinęs, kad grupė „Duodi Jazz“ iš Klaipėdos su dabartiniu Klaipėdos meru Vytautu Grubliausku-Kongu priešakyje sužavės alytiškius. Žiūrovų paieška prasidėjo prieš mėnesį iki džiazo vakaro, tik kvietimais galėjau privilioti pažįstamus, o kartais ir gatvėje sutiktus, bent kažkokį susidomėjimą parodžiusius žmones… O žiūrovus trūks plyš reikėjo surinkti, nes kaip aš pasirodysiu prieš atlikėjus, su kuriais kartu mokėmės, ar prieš miestelėnus, kurie ateis į renginį? Viskas turėjo būti aukštumoje, nes kaip pradėsi, kokią kartelę užkelsi – tokia tavo ateitis laukia. Na, o politikams džiazas nelabai ir rūpėjo, tik meras Dobilas Kurtinaitis apsilankė. Kitų prisivilioti nepavyko, nes jie skeptiškai žiūrėjo ir į teatrą, o tuo labiau į džiazą, gal nelabai ir žinojo, su kuo jis valgomas....
– Ką naujo atnešė džiazo vakarai į teatro gyvenimą?
– Džiazas pamažu užkariavo miestelėnų širdis, ko tik neprisigalvodavome, menu ir aukcioną buvome surengę, kur pardavinėjome net... džiazo batus. Tai buvo guminiai batai, ant kurių išraitėme „Jazz-Alytus“. Gal ir dabar džiazo aukciono laimėtojas dar juos turi? Taip pat išleidome marškinėlius su Alytaus džiazo simbolika. Žodžiu, kai vakarai įsibėgėjo, žmonės patys pradėjo pirkti bilietus, ir tai darydavo iš anksto, kad tik patektų į džiazus. Atvykdavo ir Birštono ar Kauno džiazo festivalių dalyviai, grodavo įvairių stilių muzikantai, nuo tradicinio iki free jazz (eksperimentinis džiazo stilius) atlikėjų. Pasklido garsas apie džiazą Alytuje, Lietuvos atlikėjai jau žinojo, kad čia aukštas lygis, patys siūlydavosi. Buvo labai svarbu, kad jų laukia ne tik publika, bet ir visada pasiruošę garso ir šviesos operatoriai, kurie dirbo iš idėjos, nes jiems tai buvo ir savotiškas kaifas.
– Kokie žmonės dar buvo susiję su džiazo vakarais? Kas vežė jų organizacinį krūvį, iš kur buvo gaunamas finansavimas?
– Organizatorių daug nereikia, užsiėmiau tuo pats, nereikėjo penkių vadybininkų. Liudas Ramanauskas vesdavo džiazo vakarus nemokamai, garso ir šviesos operatoriai, kaip jau minėjau, dirbo iš idėjos, nei jiems, nei man jokių priedų nereikėjo. Idėja, kuri mus visus vienijo, buvo muzika, jai negali prilygti jokie pinigai, jokios premijos. Jautėmės laimingi žmonės, gal čia toks tarybinių laikų, prarastos kartos mentalitetas, kurio niekas nepramuša... O pinigai, pinigėliai – vienais metais skyrė, bet tuo ir baigėsi, turėjome suktis patys. Pavyzdžiui, kalėdinis džiazas padengdavo kitų džiazo vakarų išlaidas, arba užeidavo koks užtemimas žmonėms ir jų susirinkdavo pilna salė, net užgulusi visus staliukus. Atsirado ir nuolatiniai lankytojai, kurie nepraleisdavo nė vieno vakaro, pažinojau visus iš veidų, net savo vietas turėdavo. Auksinė taisyklė buvo viena: negalima džiazų siūlyti per bulviakasį ar pavasarį, kai oras geras, nes liksi nesuprastas ir „sėsi į batą“.
– Kaip keitėsi tie džiazo vakarai, žiūrint iš laiko perspektyvos iki dabar? Džiazo mėgėjų tai turbūt nesumažėjo, bet nebeliko organizatorių, ar kaip?
– Miestelėnai džiazo bacila jau buvo užsikrėtę, ir aš norėjau pratęsti, siūliau savo paslaugas, bet išėjo kaip išėjo. Siūloma prekė, matyt, neturi paklausos, ir pats siūlytojas nėra labai jau pageidaujamas. Minėjau, kad atsirado bliuzo vakarai, jie turėjo paklausą ir vyko tikriausiai palaikomi organizatorių entuziazmo, nes šis menas – tai ne popsas, jis kainuoja. Reikalingas ir rėmimas, ir palaikymas, pasiūlymas „užsidirbk, jei nori“ šiuo atveju nelabai priimtinas ir efektyvus. Siūliau projektus, tačiau jie buvo atmesti, nors finansavimo reikėjo nedidelio, o gyventi vien entuziazmu dabar niekam nesinori.
– Ar džiazo vakarus pavadintumėte vienu iš Alytaus kultūros reiškinių ir kodėl? Ką jie davė miestui?
– Taip, džiazo vakarai tikrai buvo reiškinys, išaugęs iki miesto šventės koncertų, kur viena diena buvo skirta džiazui. Parodykite man nors vieną miestą, kur vietoje popso karaliautų džiazas, ir dar per miesto gimtadienį. Nerasite tokio! O Alytuje, be užsienio kolektyvų, muzikavo visi geriausi Lietuvos džiazo kolektyvai ir atlikėjai, net džiazo grandas Petras Vyšniauskas grojo miesto gimtadienio proga. Argi šis faktas nėra profesionalios muzikos – džiazo išaukštinimas, atsiradęs dėl to, kad politikai nesikišo į panašius kultūros reiškinius?
– Prisiminkite kokių smagių, netikėtų nutikimų, kurie vykdavo džiazo vakarų užkulisiuose? Juk turbūt ir vakarėliai įsisiūbuodavo, ir atlikėjai nebeišvykdavo po koncerto, o čia dar biudžetinė kultūros įstaiga miesto centre…
– Įdomiai praėjo jau pats pirmas koncertas, džiazo vakarų atidarymas. Neturėjome teatre baldų, tai plastmasinius stalus ir kėdes pasiskolinome iš aplinkinių kavinių. Net nepagalvojau, kad teatro galerijos grindys yra tokios slidžios… Jei sunkesnis pilietis dar norėdavo pasisupti kėdėje, jo laukė netikėtumai. Pirmoje dalyje nubildėjo Benas (Jenčius), bet palyginus sėkmingai, nes pats atsikėlė ir scenos neiškėlė. Jis man per pertrauką tik pasakė: „Žiūrėk, bus bėdos, nes tų plastmasinių kėdžių kojos išsiskečia ir lūžta.“ Antroje dalyje sėdėjau jau kaip ant adatų, neduok Dieve, Kurtinaitis grius aukštielninkas! Sakau, tada jau mano džiazui tikrai labanaktis... Vėliau, miesto galvai jau išėjus iš koncerto, griuvinėtojų atsirado daugiau, nors įspėjome garsiai, kad „sėdėti reikia atsargiai, nes galite įlūžti“. Pasirodo, draudžiamus dalykus išbandyti norisi labiau, o ypač po taurės vyno… Dar trys kėdės lūžo gana efektingai, man nuostoliai augo. Negana to, muzikantai užkūrė pirtį dėl garso, nes grojant girdėjosi aidas: „Toje tavo daržinėje tiesiog neįmanoma groti!“ Kritikus nuramino tik stikliukas dzūkiškos. (Tiesa, vėliau nupirkome storas užuolaidas, stengėmės išspręsti tą problemą.)
Kito vakarėlio metu bliuzo atlikėjas nustebo: kodėl teatro galerijoje draudžiama rūkyti, nes koks bliuzas be besklaidančių dūmų ar šokių? Ir prasidėjo, kaip Amerikos kokiame Naujojo Orleano klube, taip užsivedė publika, šokame, rūkome, dainuojame kartu su atlikėjais, reiškiame emocijas – neužmirštamos akimirkos...
– Asmeniškai Jums ką reiškė džiazo vakarai? Ar daugiau buvo galvos skausmo, ar visgi džiaugsmo, kad jie vyksta Alytuje?
– Džiazo vakarai man buvo atgaiva ir kartu galvos skausmas, nes erzino įvairūs buitiniai reikalai: trūko kėdžių, stalus teko gabenti pirmyn atgal, kol patys įsigijom, reikėjo spręsti garso izoliavimo problemas, pačios atmosferos sukūrimas, aptarnavimas, viskam reikėjo laiko ir pasiruošimo. Bet kai užgroja muzika, tu pajauti malonumą ir pats bandai atsipalaiduoti, jei tik koks išsišokėlis nervų nesugadina, o koncertui pasibaigus atlėgsta įtampa. Džiazo gerbėjai spaudžia ranką, sakydami, kad vakaras buvo fantastiškas, ir tu jautiesi euforijoje kartu su visais, tai ar verta dar skųstis blogu gyvenimu...
Komentarai
Palikite savo komentarą
do you have to take propecia…
Komentaras
do you have to take propecia after hair transplant - http://finasteridepls.com/ is propecia expensive
tadalafil canadian pharmacy …
Komentaras
tadalafil canadian pharmacy - tadstrong.com tadalafil prescription online