Pėsčiomis aplink „Baltąjį kalną”: griebti svajonę ir jos nepaleisti (0)
– Gintarai, kodėl būtent Monblanas ir turas aplink šį kalną? Ar tai buvo sena svajonė, ar ekspromtas?
– Mano, kaip turbūt ir daugelio, kam teko kopti įkalnus ar tik žygiuoti kalnų takais, istorija su kalnais yra paprasta – kartą paragavęs, negali sustoti. Pirmą kartą į bent kiek rimtesnį kalnų žygį išsiruošiau su sese Ingrida prieš 10 metų Norvegijoje. Tada užkopėme iki vieno įžymiausių ir vieno iš fotografuojamiausių objektų Norvegijoje – Kjerago akmens, įstrigusio tarp dviejų uolų. Oras nelepino, visą kelią lijo ir buvo apsiniaukę, todėl užlipus ant paties akmens jokio grožio aplink nesimatė. Tą kartą ir atsirado noras būtinai šį žygį pakartoti, tik jau kitomis oro sąlygomis. 2015 metais pavyko vėl nuvykti pas sesę į Norvegiją, ir šį sykį jau trise, su sese ir broliu Artūru, nužygiavome iki tos beprotiškai gražios vietos. Kadangi sesuo su broliu gyveno Norvegijoje, kai tik išpuldavo proga juos aplankyti, stengėmės aplankyti ir kalnus. Taip palaipsniui apžiūrėjome tris pagrindines Norvegijos įžymybes – Kjerago akmenį, Preikestoleno uolą ir Trolltungą (trolio liežuvį). Į šias keliones jau jungėsi ir vyresnioji dukra Emilija. Apetitas atėjo bevalgant – norėjosi ne tik nueiti iki įspūdingos vietos, bet ir užkopti į kokio nors rimtesnio kalno viršūnę. Pradėjau ieškoti kažko gražaus ir įveikiamo ir akis užkliuvo už aukščiausio Lenkijos kalno – Rysų. Tai – vienas arčiausiai Lietuvos esančių kalnų ant Lenkijos–Slovakijos sienos, kurio viršūnė yra apie 2500 m virš jūros lygio. Jis pasirodė labai gražus ir su kolegomis iš darbo jį įveikėme 2020 metais. Kopimas į šį kalną labai patiko, tai kitais metais jį pakartojau jau su dukra, broliu ir draugu. Po to norėjosi naujų, rimtesnių, iššūkių. Beieškodamas internete gražiausių žygių Europoje, suradau būtent šį žygį apie Monblano kalną – Tour du Mont Blanc (TMB). Jis pasirodė labiausiai akį traukiantis tiek savo vaizdais, tiek ir galimybe pasivaikščioti iš karto trijose šalyse – Prancūzijoje, Italijoje ir Šveicarijoje.
– Ar turėjote panašios kelionės patirties – 9 dienos su visais daiktais kuprinėje, palapine, miegmaišiais?
– Tai buvo mano pirmoji tokios trukmės kelionė, kai visus reikalingus daiktus teko neštis kuprinėje. Prieš tai daugumoje išvykų į kalnus žygius baigdavome tą pačią dieną ir nešdavomės tik lengvas kuprines. Vienintelė kelionė su nakvyne buvo prie Trolltungos Norvegijoje. Taigi mudviejų su dukra patirtis kalnuose su kuprinėmis tuo ir apsiribojo, o draugas Eimantas, kuris keliavo su mumis aplink Monblaną, su pilnai pakrauta kuprine, regis, irgi dar nebuvo keliavęs.
– Turbūt ypatingas džiaugsmas tėčiui keliauti su dukra?
– Kalnuose su dukra jau teko ne kartą pabuvoti. Kuo daugiau kartų būdavome kalnuose, tuo daugiau jos akyse matėsi džiaugsmo ir azarto pamatyti ką nors naujo, ir patirti naujus gyvenimo iššūkius. Kai Emilijai pasakiau, kad planuoju su ja vykti į šį žygį, net neabejojau, kad ji labiausiai bus patenkinta šia naujiena.
– Kiek laiko skyrėte namų darbams ruošiantis kelionei?
– Mano pasiruošimo žygiui namų darbai truko labai ilgai, apie dvejus metus. 2021 metais jau norėjosi išbandyti šį žygį, bet kovidas sugriovė visus planus, kelionės po užsienį buvo labai komplikuotos. Tai netrukdė rinkti naudingą žygiui informaciją. Buvo peržiūrėta daug vaizdo medžiagos bei TMB žygių aprašymų su naudingais patarimais. Kuo daugiau sužinodavau, tuo labiau norėjosi visa tai pamatyti ir patirti. Deja, bet 2022-aisiais patyriau kojos traumą ir visus savo planus turėjau atidėti iki šių metų vasaros. Galiu pasakyti, kad namų darbus teko daryti iki pat žygio pradžios. Daug naudingos informacijos gaudavau prisijungęs prie TMB grupės „Facebook“ puslapyje. Ten kasdien rasdavau naujų patarimų iš ką tik pražygiavusių ar dar tebežygiuojančių žygeivių. Pagal jų rekomendacijas ir dėliojausi tiek maršrutą, tiek ir kuprinės turinį.
– Ką svarbu atsiminti tiems, kurie apie TMB dar tik svajoja?
– Svajotojams turiu gerų naujienų – svajonės kartais pildosi! Jeigu tik ta svajonė yra pasiekiama ranka – griebkite ją ir nepaleiskit. Aš pats labai abejojau savo fizinėmis galimybėmis atlikti tokį žygį, bet, kuo daugiau žinių ir pasiruošimo skyriau šitam iššūkiui, tuo ta svajonė atrodė lengviau įgyvendinama. O visi pasiteisinimai, kad „jau per senas ar storas“ dingo, kai suradau žygio aprašymų, kuriuos rašė TMB pabaigę 80-mečiai arba dar už mane stambesni žygeiviai (juokiasi).
– Ar nesvarstėte jungtis prie kokios grupės ir kas nulėmė individualios kelionės naudai? Ši dilema iškyla daugeliui keliautojų.
– Leistis į tokią kelionę su grupe nesinorėjo, nes, keliaudami mažoje grupėje, buvome žymiai lankstesni. Jeigu pavargdavome, bet kada galėdavome sustoti. Jeigu būdavo blogesnis oras – rinkdavomės maršrutą, kuris leido taupyti jėgas ir nelipdavome į aukštesnes vietoves, nes debesyse visas kalnų grožis dingsta. Iš viso TMB sudaro 11 etapų, o mes, taupydami laiką ar dėl blogo oro, pabaigėme tik 9 iš jų. Lankstumas leido kai kuriuose etapuose pasinaudoti autobusais arba keltuvais, ko galbūt nepavyktų padaryti esant didelei grupei. Maitindavomės taip pat pagal aplinkybes. Jeigu tą dieną būdavo noras pataupyti – vakarieniaudavome ir pusryčiaudavome savo nešamą kuprinėse maistą, jeigu jausdavome, kad laikas pasistiprinti žygio metu, užsukdavome į kalnuose esančias kavines. Kadangi dar prieš išvažiuodami pradėjome sekti orus žygio starto vietoje, lankstus buvo ir mūsų išvažiavimas. Galėjome sau leisti išvažiuoti diena vėliau, negu buvome suplanavę iš anksto, vien dėl to, kad oras buvo nepalankus pradėti žygį ir nesinorėjo laukti poros dienų palapinėje, kad galėtume komfortabiliau išžygiuoti.
– Koks yra tokios kelionės biudžetas?
– Pagrindinės kelionės išlaidos skirtos maistui, nakvynei bei transportui. Pusryčius ir vakarienes dažniausiai gamindavomės patys iš tų produktų, kuriuos nusipirkdavome parduotuvėse ir nešdavomės su savimi. Tai būdavo tirpi kava, užpilamos košės arba makaronai, jogurtai, šokoladukai arba įvairūs batonėliai. Vidutiniškai pusryčiai ar vakarienė kainuodavo iki 4 eurų. Maistas kavinėse kainuodavo apie 15–20 eurų. Gėrimai kainuodavo nuo 3 iki 7 eurų. Labai geras dalykas viso žygio metu tai, kad neteko nė karto mokėti už vandenį. Buvo labai daug vietų, kur pakeliui pasipildyti vandenį galima iš vandens čiaupų arba tiesiog iš kalnų upelių. Tiesa, mes turėjome vandens filtrą ir visą vandenį filtruodavome.
Nakvojome palapinėse, dėl to labiausiai ir sutaupėme žygio metu. Kalnų trobelėse arba viešbučiuose būtų tekę mokėti nuo 50 iki 80 eurų žmogui. Mes gi Prancūzijos teritorijoje nakvodavome nemokamai, pasistatydami palapines ne kempingų teritorijoje. Šioje šalyje leidžiama statyti palapines laukinėje gamtoje, bet tik nuo 19 val. iki 10 val. ryto. Italijoje statyti palapines galima tik toje teritorijoje, kuri yra aukščiau 2500 m virš jūros lygio. Dėl to visas tris naktis Italijoje praleidome kempinge. Mūsų kempingas kainavo 8,5 euro žmogui ir papildomas mokestis 7–10 eurų, priklausomai nuo palapinės dydžio. Šveicarijoje taip pat negalima statyti palapinių laukinėje gamtoje. Kempingas mums kainavo 15 eurų žmogui.
Kadangi savo kelionę teko pasikoreguoti, teko naudotis keltuvais ir autobusais. Keltuvai (mes naudojomės trimis) kainuodavo 15–17 eurų. Autobuso bilietas La Fouly– Champex-Lac kainavo po 12 eurų. Autobusai Italijos pusėje buvo nemokami. Pasinaudodami tuo, galėjome pasilikti pastatytas palapines kempinge ir TMB itališkus etapus žygiuoti be kuprinių ir pradėti bei baigti etapus iš mums patogių vietų.
– Koks buvo didžiausias kelionės iššūkis?
– Sunkiausia buvo subalansuoti visų mūsų trijų galimybes laikytis numatyto plano ir kartu neperdegti dėl noro jį įvykdyti. Krūvis būdavo didelis, juk nelabai Lietuvoje daug vietų, kur galėtum pasitreniruoti kopimą į kalną, kai kilimas vienu metu 600–800 m. Dėl to jau nuo pačių pirmų aukštesnių pakilimų į kalnus kiekvienas iš mūsų jautė tą „smagumą“ su kuprine ropštis viršun su viltimi, kad kalno viršūnė jau visai visai arti. Ir labai dažnai ta iš toli pamatyta viršūnė, kuri atrodė jau ranka pasiekiama, dar pareikalaudavo daug tiek prakaito, tiek ir moralinių jėgų – ir ką aš čia darau? Be abejo, galima buvo patikėti visą žygį kompanijoms, kurios organizuoja tokius žygius net ir su visišku komfortu – užsakinėja už jus nakvynės vietas bei maistą kalnų trobelėse, pervežinėja jūsų daiktus iš vieno etapo į kitą (arba jūsų daiktus pervežinėja sukrautus ant arklių, jeigu iki kitos nakvynės kalnų trobelėje nėra galimybės privažiuoti), bet toks malonumas nelabai pigiai kainuoja. Mano žiniomis – apie 2000 eurų.
– Kokia buvo labiausiai įsiminusi kelionės akimirka, kai pagalvojote: va, dėl šito ir buvo verta!
– Italijoje, kai užlipome į aukščiausią ketvirtos dienos tašką ir sustojome atsikvėpti, buvo ta DE ŽAVU akimirka, kai supratau kad dvejus metus svajota, planuota ir nuotraukose matyta vieta jau prieš mano akis. Tokiose vietose norisi kuo ilgiau sėdėt ir tiesiog mėgautis akimirka.
– Vaikščiojimas pėsčiomis Lietuvoje tampa vis populiaresnis, gal net madingas pomėgis, o kokių trijų dalykų reikia norint leistis į tokią kelionę?
– Ko labiausiai reikia – tai noro patirti ką nors naujo, patirti dar vieną pirmą kartą, pabėgti nuo kasdienybės ir išbandyti savo jėgas, ištvermę arba tiesiog atlikti ką nors tokio, kuo galėsi didžiuotis ir prisiminti visą gyvenimą. Nebūtina iš karto veržtis į kalnus vos tik pakilus nuo pamėgto fotelio. Mano žygiai prasidėjo nuo to, kad pradėjau domėtis Alytaus istorija, pasirodo, kad „Olita-Orany“ organizuoja žygius po istorines Alytaus vietas. Taip po truputį tenkindamas savo žingeidumą, dalyvaudavau vis daugiau jų organizuojamų žygių ir kiekviename žygyje atrasdavau kažką naujo. Žygiai pamažu tapo mano pamėgta veikla ir pasidarė įdomu ir pačiam susigalvoti įvairių žygio maršrutų. Žygiai po truputį ilgėjo ir ne vieną kartą ištįso iki 50 km arba dar daugiau. Pagrindinis dalykas pradedant žygiuoti – neperdegti ir neužsiplėšti iš pačių pradžių per didelių tikslų. Viską reikia daryti palaipsniui, didinti žygiavimo atstumus, keisti maršrutus, ieškoti gražių vietų ne tik aplink savo miestą, bet pasidairyti ir po visą Lietuvą ar dar plačiau po pasaulį. O pamatyti tikrai yra ką!
– Kiek laiko ir kokius atstumus vaikštote pėsčiomis įprastai?
– Besiruošdamas žygiuodavau priklausomai nuo turimo laiko. Dažniausiai ilguosius žygius darydavau savaitgaliais ir jie būdavo nuo 30 iki 55 km. Buvome su dukra net nuklydę į Belgiją, kur sudalyvavome 50 km tarptautiniame žygyje.
– Ar pasitaikė kokių linksmų nutikimų TMB kelyje?
– Linksma, o gal net ir kartais baisoka, buvo kai prieidavome besiganančių kalnuose karvių teritoriją, kurią reikėdavo kirsti. Tai ten buvo tokių karvių, kad po pilvu nepažiūrėjęs nelabai pasakytum, jog ten karvė. Raumeningos ir su aštriais ragais jos ne kartą mums pastojo kelią, na, ir privertė įvairius jų baidymo šūksnius pavartoti, kad nuvytume nuo kelio ir galėtume saugiai keliauti toliau.
– Ar jau turite kitų metų iššūkį, kurį bandysite įveikti?
– Kitais metais labai norisi išbandyti „Via feratą“. Tai toks kopimas į kalnus, kai reikia dėvėti apraišus ir šalmus, o visą arba dalį to žygio reikia būti prisikabinus prie kalne įmontuotų metalinių trosų. Norisi išbandyti, kaip pavyktų įveikti vertikalaus sukilimo baimę ir kartu užlipti į tokias viršūnes, kurios nepasiekiamos be laipiojimo įrangos.
– Visą kelionę filmavote, kam smalsu, tas pažiūrės. O kodėl kilo mintis taip detaliai įamžinti kelionę?
– Su laiku visi prisiminimai blėsta, tad norėjosi įamžinti savo nuotykius. Be to, įkeldamas savo kelionės vaizdus į „YouTube“, pamaniau, kad gali atsirasti tokių pačių nenusėdinčių žmonių kaip aš, ir jie, bežiūrėdami šiuos filmus, gaus tokiems žygiams naudingos informacijos. Aš taip pat daug reikalingų žinių apie TMB būtent ir susirinkau iš kitų žygeivių nufilmuotų pasakojimų.
Jeigu turite noro, prašome pasižiūrėti mūsų nuotykius ir jus. https://www.youtube.com/watch?v=-gw-SB4IfLM&list =PL8My7IpdRGCrXMp-Pv_gzaeuUocSnnPOw
Visos 9 dienos sudėtos į atskirus videofilmukus, kuriuose rasite vietoves, kuriomis mes žygiavome, tų vietovių aukščius virš jūros lygio ir valandas, kiek užtrukome tam tikroje etapo dalyje. Sėkmės visiems tiek pradedantiems, tiek jau patyrusiems žygeiviams! Iki susitikimo gamtoje.
Popierinė "Alytaus naujienos" laikraščio prenumerata
Norėdami užsiprenumeruoti popierinę "Alytaus naujienos" laikraščio versiją rašykite mums el. paštu: skelbimai@ana.lt ir nurodykite savo vardą, pavardę ir adresą, kuriuo turėtų būti pristatomas laikraštis. Kai tik gausime jūsų laišką, informuosime Jus dėl tolimesnių žingsnių.
Komentarai
Palikite savo komentarą