Ke­lei­vi­nio lėk­tu­vo ka­pi­to­nas Gied­rius: „Pa­si­rin­kau punk­tu­a­liau­sią pro­fe­si­ją – vė­luo­ti ne­ga­liu“ (FOTO) (1)

Aldona KUDZIENĖ, aldona@alytausnaujienos.lt
Pilotai
Prie Alytaus­ rajono Mi­ros­la­vo kai­mo pri­siš­lie­ju­siuo­se Ar­ciš­ko­ny­se, kur prieš ge­rą ket­vir­tį am­žiaus iš­ki­lo su­tuok­ti­nių Li­nos ir Va­len­ti­no Čer­niaus­kų gra­žiai pri­žiū­ri­ma so­dy­ba, di­džiau­sias džiaugs­mas vi­sas jos ker­te­les nu­spal­vi­na, kai su­grįž­ta sū­nūs su šei­mo­mis. Re­to­ki tie su­si­ti­ki­mai, nes abiems jau­nie­siems Čer­niaus­kams – vy­res­nė­liui Gied­riui ir ket­ve­riais jau­nes­niam Pau­liui – gy­ve­ni­mo rit­mą dik­tuo­ja pa­si­rink­ta pro­fe­si­ja – jie ke­lei­vi­nių lėk­tu­vų pi­lo­tai.
Ore jau pra­lei­do per 15 tūks­tan­čių va­lan­dų

Su ka­pi­to­nu Gied­riu­mi Čer­niaus­ku kal­bė­jo­mės jam lan­kant tė­vus. „Nie­ka­da aš su uni­for­ma ne­par­va­žiuo­ju. Vie­nin­te­lį kar­tą ją vil­kė­jau su­si­tik­da­mas su Mi­ros­la­vo gim­na­zis­tais. Prie­nų ra­jo­ne gy­ve­nęs a.a. se­ne­lis, tė­čio tė­vas, vis pra­šy­da­vo, kad at­vyk­čiau su uni­for­ma, bet taip ir ne­at­vy­kau“, – tė­vų su ge­nais sū­nui per­duo­tas pa­do­ru­mas tu­ri sa­vo tę­si­nį ir svo­rį.
Gied­rius ke­lei­vi­nius lėk­tu­vus pi­lo­tuo­ja nuo 2005-ųjų. Jau per de­šimt me­tų jo dar­bo kos­tiu­mą puo­šia ke­tu­rios juos­te­lės – ka­pi­to­no laipsnio žen­klas.

Pa­šne­ko­vas at­vi­rai sa­ko, kad jis ne­bu­vo iš tų jau­nuo­lių, ku­rie apie pi­lo­to pro­fe­si­ją, už­imančią aukš­čiau­sias po­zi­ci­jas per­spek­ty­viau­sių pro­fe­si­jų rei­tin­guo­se, sva­jo­jo nuo vai­kys­tės. Bai­gęs Mi­ros­la­vo vi­du­ri­nę mo­kyk­lą, me­tus mo­kė­si Kau­no kon­ser­va­to­ri­jo­je. Su­pra­tęs, kad ne sa­vo ke­liu ei­na, jau­nuo­lis iš­vyko stu­di­juo­ti į Ame­ri­ką. „Ge­rai pri­si­me­nu iš­vy­ki­mo da­tą, tai bu­vo 1996-ųjų spa­lio 4 die­na. Aš pir­mą kar­tą kaip ke­lei­vis skri­dau lėk­tu­vu. Bet pi­lo­to dar­bu ne­si­ža­vė­jau, ne­mąs­čiau, Ame­ri­ko­je bai­giau ko­le­džą. Ši valstybė iš tie­sų yra ga­li­my­bių ša­lis: jei su­ge­bi, ga­li tap­ti bet kuo. Ma­no tė­tis jau­nys­tė­je skrai­dė sklan­dy­tu­vu, ding­te­lė­jo min­tis, o ko­dėl man ne­pa­ban­džius skrai­dy­ti? Dar šmė­ža­vo gal­vo­je kaž­kie­no iš­sa­ky­ta min­tis, kad ga­li­ma dirb­ti, bet ga­li­ma ir skrai­dy­ti. Su­si­ra­dau skrai­dy­mo mo­kyk­lą ir pa­ban­džiau, pa­ti­ko. Avia­ci­ja – bran­gus moks­las, bet man pa­si­se­kė, su­si­tau­piau dirb­da­mas JAV“, – kal­ba Gied­rius.

Ku­rį lai­ką jis pi­lo­ta­vo Ame­ri­ko­je, grį­žęs į Lie­tu­vą ir­gi skrai­dė, vė­liau me­tus dir­bo Tur­ki­jos oro li­ni­jo­se. Jau de­šimt­me­tį G.Čer­niaus­kas val­do Lat­vi­jos oro li­ni­jų kom­pa­ni­jos „Air Bal­tic“ nau­jau­sią „Air­bus A220“ ke­lei­vi­nį lėk­tu­vą, tal­pi­nan­tį 150 ke­lei­vių. Jo marš­ru­tai iš­il­gai ir sker­sai kar­po Eu­ro­pos dan­gų. Gied­raus oro lai­vas, sve­rian­tis ge­ro­kai per 60 to­nų, pa­jė­gus nu­skris­ti iki 8 tūks­tan­čių ki­lo­met­rų, tai­gi, pa­siek­ti ir tu­ris­tų mėgs­ta­mas šiau­rės Af­ri­kos ša­lis. Gied­riaus lėk­tu­vas – eko­no­miš­kas, dvie­jų va­rik­lių. Per va­lan­dą vie­nas va­rik­lis su­de­gi­na to­ną ku­ro. Apy­tiks­liai skai­čiuo­jant, Gied­rius ore jau yra pra­lei­dęs per 15 tūks­tan­čių va­lan­dų.

Lėk­tu­vo ka­bi­no­je ka­pi­to­nas vi­suo­met sė­di kai­rė­je

Pa­pras­tai ke­lei­vi­niai lėk­tu­vai skrai­do aukš­tai, 41 tūks­tan­čio pė­dų aukš­ty­je, tai yra maž­daug 12 ki­lo­met­rų. Ar gra­ži mū­sų pla­ne­ta iš pa­dan­gių? „Iš tie­sų že­mė la­bai gra­ži ir pla­čiai ma­to­ma. Ypač virš Aust­ri­jos skren­dant gė­riuo­si dir­ba­mų lau­kų kvad­ra­tais, jie iš­si­dės­tę tar­si mo­zai­ka“, – pa­ste­bi Gied­rius.

Ka­pi­to­no dar­bo vie­ta ne­kei­čia­ma, lėk­tu­vo ka­bi­no­je jis vi­suo­met sė­di kai­rė­je ir skry­džio me­tu yra at­sa­kin­gas už vis­ką. Pa­si­do­mė­jus, ku­ri skry­džio da­lis sun­kes­nė – pa­ki­li­mas ar tū­pi­mas, ka­pi­to­nas tei­gė: „Meist­riš­ku­mas at­ei­na su pa­tir­ti­mi, o ta­da nie­ko ypa­tin­go nė­ra. Ap­skri­tai pi­lo­to dar­bas nė­ra kaž­koks išskirtinis, tai tie­siog at­sa­kin­gas dar­bas.“

Ne vie­nas skry­dis – nak­ti­nis. Lėk­tu­vo ka­pi­to­nas sa­ko, kad sten­gia­ma­si skris­ti švie­siuo­ju pa­ros me­tu, bet iš­si­per­kant nu­si­lei­di­mo vie­tą, pa­vyz­džiui, Du­ba­ju­je, lei­džiama leis­tis tik 7 va­lan­dą ry­to. To­kiu at­ve­ju skren­da­ma nak­tį. Va­sa­ro­mis dau­giau ke­liau­ja­ma, dau­giau ir nak­ti­nių skry­džių.

Nors oro trans­por­tas – sau­giau­sias, stre­si­nių si­tu­a­ci­jų pa­si­tai­ko. Do­mi­mės, ar ka­pi­to­nui iš Dzū­ki­jos yra te­kę leis­tis eks­tre­ma­lio­mis są­ly­go­mis? Pa­vyz­džiui, ar te­ko už­baig­ti skry­dį su vie­nu va­rik­liu? Po pa­bar­be­ni­mo į me­dį, Gied­rius sa­ko, kad ne­te­ko. Aud­ras sten­gia­si ap­lenk­ti, blo­gu oru ne­kil­ti, rim­tes­nių tech­ni­nių ge­di­mų ir­gi ne­pa­si­tai­kė. Bet yra bu­vę si­tu­a­ci­jų, kai rei­kė­jo leis­tis ki­ta­me oro uos­te. Štai vyks­tant į Pran­cū­zi­ją, ke­lei­vis pa­si­ju­to pras­tai, te­ko nu­tūp­ti Vo­kie­ti­jo­je. Kaip pa­ste­bi pa­šne­ko­vas, nė­ra mi­tas ir su­si­dū­ri­mai su mig­ruo­jan­čiais paukš­čiais. Ma­ži paukš­te­liai bė­dų ne­pri­da­ro, bet di­džių­jų mig­ra­ci­ja pi­lo­tams – rim­tas da­ly­kas, ypač jei įsu­ka­mas į va­rik­lį.

Žo­džių „ir vėl į dar­bą“ iš Gied­riaus nie­kas ne­iš­girs

Ke­lei­vi­nių lėk­tu­vų pi­lo­tai dir­ba pa­gal nuo­lat be­si­kei­čian­tį gra­fi­ką. Jų dar­bo die­na kartais pra­si­de­da vos švin­tant, o kar­tais – vi­dur­die­nį. Prieš skry­dį pa­si­tik­ri­na­mas skry­džio marš­ru­tas, dar kar­tą per­žiū­ri­mos orų prog­no­zės, ap­skai­čiuo­ja­ma, kiek ku­ro su­nau­dos or­lai­vis skry­džio me­tu. Už skry­dį at­sa­kin­gas pi­lo­tas prieš kiek­vie­ną jų iš iš­orės ap­žiū­ri or­lai­vį ir pa­tik­ri­na jo būk­lę, įver­ti­na, ar nė­ra pa­vir­šiaus pa­žei­di­mų. Ta­čiau, kaip pa­ste­bi Gied­rius, ta lai­ko ir skry­džių kai­ta jo­kios įta­kos jo nuo­tai­kai ne­tu­ri. Štai po vieš­na­gės pas tė­vus, va­ka­ri­nio mū­sų po­kal­bio, jis kel­sis dar sau­lei ne­pa­te­kė­jus, prieš 4 va­lan­dą ry­to, ir iš­vyks. Ir to­kių žo­džių kaip „ir vėl į dar­bą“ iš jo nie­kas ne­iš­girs. Jis – lėk­tu­vo ka­pi­to­nas, o ka­pi­to­nai taip ne­mąs­to.

Pa­tir­ties tu­rin­čio ka­pi­to­no pa­klau­sė­me, ko­kius pir­muo­sius žings­nius tu­ri pa­da­ry­ti jau­nuo­liai, no­rin­tys tap­ti pi­lo­tais? Ar ūgis, svo­ris pi­lo­tams yra svar­būs? Pa­šne­ko­vas tei­gė, kad svar­būs kri­te­ri­jai yra du: ge­ra svei­ka­ta ir yra įsi­ti­ki­ni­mas, kad tau pa­tin­ka skrai­dy­ti. Bū­ti­na ap­si­lan­ky­ti skrai­dy­mo klu­be ir su in­struk­to­riu­mi va­lan­dė­lę pa­skrai­dy­ti, at­lik­ti tam tik­rą sa­via­na­li­zę.
Avia­ci­jos stu­di­jos rei­ka­lau­ja in­ves­ti­ci­jų, ge­rų ma­te­ma­ti­kos, fi­zi­kos ir an­glų kal­bos ži­nių, bei ati­tin­ka­mų so­cia­li­nių įgū­džių. Pi­lo­to pro­fe­si­ja yra kur kas dau­giau, nei tik efek­ty­vus ir sau­gus or­lai­vio val­dy­mas. Pi­lo­tas pa­pras­tai tu­ri pa­si­rū­pin­ti vi­sa skry­džio in­for­ma­ci­ja, at­lik­ti skry­džio pla­na­vi­mo ir ver­ti­ni­mo se­si­jas su įgu­la, stai­giai re­a­guo­ti į skry­džio ap­lin­kos po­ky­čius. 
Or­lai­viui pa­ki­lus, skry­džio me­tu pi­lo­tai ben­drau­ja su įgu­la, ste­bi val­dy­mo pa­ra­met­rus bei pa­lai­ko ry­šį su skry­džių val­dy­mo cen­tru. Nu­si­lei­dus oro uos­te dar­bai ne­si­bai­gia, pi­lo­tui dar ten­ka pa­ruoš­ti ata­skai­tą. 

Si­dab­ri­nis at­spal­vis pi­lo­tų plau­kuo­se vis ryš­kė­ja

Pa­sak lėk­tu­vo ka­pi­to­no tė­vų...

Daugiau apie tai skaitykite laikraščio „Alytaus naujienos“ 14014 numeryje.

© Laikraščio „Alytaus naujienos“ publikacijų autorystė yra saugoma

℗ Teksto perpublikavimas žiniasklaidos priemonėse draudžiamas *

* Išskyrus atvejus, kai sudaroma raštiška perpublikavimo sutartis. 

Kreiptis el. p. redakcija@alytausnaujienos.lt

Informacija telefonu 031551449

    Komentarai


    Palikite savo komentarą

    Ribotas HTML

    • Leidžiamos HTML žymės: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
    • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
    • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
newspaper

Popierinė "Alytaus naujienos" laikraščio prenumerata

Norėdami užsiprenumeruoti popierinę "Alytaus naujienos" laikraščio versiją rašykite mums el. paštu: skelbimai@ana.lt ir nurodykite savo vardą, pavardę ir adresą, kuriuo turėtų būti pristatomas laikraštis. Kai tik gausime jūsų laišką, informuosime Jus dėl tolimesnių žingsnių.

newspaper

Prenumeruokite „Alytaus naujienos” elektroninę versiją. Ir kas rytą laikraštį gausite į savo el. pašto dėžutę.