Keleivinio lėktuvo kapitonas Giedrius: „Pasirinkau punktualiausią profesiją – vėluoti negaliu“ (FOTO) (1)
Ore jau praleido per 15 tūkstančių valandų
Su kapitonu Giedriumi Černiausku kalbėjomės jam lankant tėvus. „Niekada aš su uniforma neparvažiuoju. Vienintelį kartą ją vilkėjau susitikdamas su Miroslavo gimnazistais. Prienų rajone gyvenęs a.a. senelis, tėčio tėvas, vis prašydavo, kad atvykčiau su uniforma, bet taip ir neatvykau“, – tėvų su genais sūnui perduotas padorumas turi savo tęsinį ir svorį.
Giedrius keleivinius lėktuvus pilotuoja nuo 2005-ųjų. Jau per dešimt metų jo darbo kostiumą puošia keturios juostelės – kapitono laipsnio ženklas.
Pašnekovas atvirai sako, kad jis nebuvo iš tų jaunuolių, kurie apie piloto profesiją, užimančią aukščiausias pozicijas perspektyviausių profesijų reitinguose, svajojo nuo vaikystės. Baigęs Miroslavo vidurinę mokyklą, metus mokėsi Kauno konservatorijoje. Supratęs, kad ne savo keliu eina, jaunuolis išvyko studijuoti į Ameriką. „Gerai prisimenu išvykimo datą, tai buvo 1996-ųjų spalio 4 diena. Aš pirmą kartą kaip keleivis skridau lėktuvu. Bet piloto darbu nesižavėjau, nemąsčiau, Amerikoje baigiau koledžą. Ši valstybė iš tiesų yra galimybių šalis: jei sugebi, gali tapti bet kuo. Mano tėtis jaunystėje skraidė sklandytuvu, dingtelėjo mintis, o kodėl man nepabandžius skraidyti? Dar šmėžavo galvoje kažkieno išsakyta mintis, kad galima dirbti, bet galima ir skraidyti. Susiradau skraidymo mokyklą ir pabandžiau, patiko. Aviacija – brangus mokslas, bet man pasisekė, susitaupiau dirbdamas JAV“, – kalba Giedrius.
Kurį laiką jis pilotavo Amerikoje, grįžęs į Lietuvą irgi skraidė, vėliau metus dirbo Turkijos oro linijose. Jau dešimtmetį G.Černiauskas valdo Latvijos oro linijų kompanijos „Air Baltic“ naujausią „Airbus A220“ keleivinį lėktuvą, talpinantį 150 keleivių. Jo maršrutai išilgai ir skersai karpo Europos dangų. Giedraus oro laivas, sveriantis gerokai per 60 tonų, pajėgus nuskristi iki 8 tūkstančių kilometrų, taigi, pasiekti ir turistų mėgstamas šiaurės Afrikos šalis. Giedriaus lėktuvas – ekonomiškas, dviejų variklių. Per valandą vienas variklis sudegina toną kuro. Apytiksliai skaičiuojant, Giedrius ore jau yra praleidęs per 15 tūkstančių valandų.
Lėktuvo kabinoje kapitonas visuomet sėdi kairėje
Paprastai keleiviniai lėktuvai skraido aukštai, 41 tūkstančio pėdų aukštyje, tai yra maždaug 12 kilometrų. Ar graži mūsų planeta iš padangių? „Iš tiesų žemė labai graži ir plačiai matoma. Ypač virš Austrijos skrendant gėriuosi dirbamų laukų kvadratais, jie išsidėstę tarsi mozaika“, – pastebi Giedrius.
Kapitono darbo vieta nekeičiama, lėktuvo kabinoje jis visuomet sėdi kairėje ir skrydžio metu yra atsakingas už viską. Pasidomėjus, kuri skrydžio dalis sunkesnė – pakilimas ar tūpimas, kapitonas teigė: „Meistriškumas ateina su patirtimi, o tada nieko ypatingo nėra. Apskritai piloto darbas nėra kažkoks išskirtinis, tai tiesiog atsakingas darbas.“
Ne vienas skrydis – naktinis. Lėktuvo kapitonas sako, kad stengiamasi skristi šviesiuoju paros metu, bet išsiperkant nusileidimo vietą, pavyzdžiui, Dubajuje, leidžiama leistis tik 7 valandą ryto. Tokiu atveju skrendama naktį. Vasaromis daugiau keliaujama, daugiau ir naktinių skrydžių.
Nors oro transportas – saugiausias, stresinių situacijų pasitaiko. Domimės, ar kapitonui iš Dzūkijos yra tekę leistis ekstremaliomis sąlygomis? Pavyzdžiui, ar teko užbaigti skrydį su vienu varikliu? Po pabarbenimo į medį, Giedrius sako, kad neteko. Audras stengiasi aplenkti, blogu oru nekilti, rimtesnių techninių gedimų irgi nepasitaikė. Bet yra buvę situacijų, kai reikėjo leistis kitame oro uoste. Štai vykstant į Prancūziją, keleivis pasijuto prastai, teko nutūpti Vokietijoje. Kaip pastebi pašnekovas, nėra mitas ir susidūrimai su migruojančiais paukščiais. Maži paukšteliai bėdų nepridaro, bet didžiųjų migracija pilotams – rimtas dalykas, ypač jei įsukamas į variklį.
Žodžių „ir vėl į darbą“ iš Giedriaus niekas neišgirs
Keleivinių lėktuvų pilotai dirba pagal nuolat besikeičiantį grafiką. Jų darbo diena kartais prasideda vos švintant, o kartais – vidurdienį. Prieš skrydį pasitikrinamas skrydžio maršrutas, dar kartą peržiūrimos orų prognozės, apskaičiuojama, kiek kuro sunaudos orlaivis skrydžio metu. Už skrydį atsakingas pilotas prieš kiekvieną jų iš išorės apžiūri orlaivį ir patikrina jo būklę, įvertina, ar nėra paviršiaus pažeidimų. Tačiau, kaip pastebi Giedrius, ta laiko ir skrydžių kaita jokios įtakos jo nuotaikai neturi. Štai po viešnagės pas tėvus, vakarinio mūsų pokalbio, jis kelsis dar saulei nepatekėjus, prieš 4 valandą ryto, ir išvyks. Ir tokių žodžių kaip „ir vėl į darbą“ iš jo niekas neišgirs. Jis – lėktuvo kapitonas, o kapitonai taip nemąsto.
Patirties turinčio kapitono paklausėme, kokius pirmuosius žingsnius turi padaryti jaunuoliai, norintys tapti pilotais? Ar ūgis, svoris pilotams yra svarbūs? Pašnekovas teigė, kad svarbūs kriterijai yra du: gera sveikata ir yra įsitikinimas, kad tau patinka skraidyti. Būtina apsilankyti skraidymo klube ir su instruktoriumi valandėlę paskraidyti, atlikti tam tikrą savianalizę.
Aviacijos studijos reikalauja investicijų, gerų matematikos, fizikos ir anglų kalbos žinių, bei atitinkamų socialinių įgūdžių. Piloto profesija yra kur kas daugiau, nei tik efektyvus ir saugus orlaivio valdymas. Pilotas paprastai turi pasirūpinti visa skrydžio informacija, atlikti skrydžio planavimo ir vertinimo sesijas su įgula, staigiai reaguoti į skrydžio aplinkos pokyčius.
Orlaiviui pakilus, skrydžio metu pilotai bendrauja su įgula, stebi valdymo parametrus bei palaiko ryšį su skrydžių valdymo centru. Nusileidus oro uoste darbai nesibaigia, pilotui dar tenka paruošti ataskaitą.
Sidabrinis atspalvis pilotų plaukuose vis ryškėja
Pasak lėktuvo kapitono tėvų...
Daugiau apie tai skaitykite laikraščio „Alytaus naujienos“ 14014 numeryje.
© Laikraščio „Alytaus naujienos“ publikacijų autorystė yra saugoma
℗ Teksto perpublikavimas žiniasklaidos priemonėse draudžiamas *
* Išskyrus atvejus, kai sudaroma raštiška perpublikavimo sutartis.
Kreiptis el. p. redakcija@alytausnaujienos.lt
Informacija telefonu 031551449
Popierinė "Alytaus naujienos" laikraščio prenumerata
Norėdami užsiprenumeruoti popierinę "Alytaus naujienos" laikraščio versiją rašykite mums el. paštu: skelbimai@ana.lt ir nurodykite savo vardą, pavardę ir adresą, kuriuo turėtų būti pristatomas laikraštis. Kai tik gausime jūsų laišką, informuosime Jus dėl tolimesnių žingsnių.
Komentarai
Palikite savo komentarą
sugebejo kazka idomaus…
Komentaras
sugebejo kazka idomaus parasyt