Ha­na­mi: žie­dų žiū­rė­ji­mo šven­tė Ja­po­ni­jo­je ir Aly­tu­je – tie­siog gro­žė­tis pa­va­sa­riu (2)

Saulė Pinkevičienė
Onu­tei Gruz­die­nei te­ko lai­mė pa­ma­ty­ti Ja­po­ni­ją tuo me­tu, kai žy­di sa­ku­ros. „Nuo­sta­bio­ji Ja­po­ni­ja, jei ga­lė­čiau, aš ją vi­są par­vež­čiau į Lie­tu­vą. Man vis­kas ten taip pa­ti­ko, šva­ra, tvar­ka, kul­tū­ra, o ypač – ty­la“, – sa­ko aly­tiš­kė. As­me­ni­nė nuotr.
Onu­tei Gruz­die­nei te­ko lai­mė pa­ma­ty­ti Ja­po­ni­ją tuo me­tu, kai žy­di sa­ku­ros. „Nuo­sta­bio­ji Ja­po­ni­ja, jei ga­lė­čiau, aš ją vi­są par­vež­čiau į Lie­tu­vą. Man vis­kas ten taip pa­ti­ko, šva­ra, tvar­ka, kul­tū­ra, o ypač – ty­la“, – sa­ko aly­tiš­kė. As­me­ni­nė nuotr.
Ba­lan­džio ši­lu­ma su­tei­kė anks­ty­vą star­tą vais­me­džiams, drau­ge su kau­ka­zi­nė­mis sly­vo­mis, ab­ri­ko­sais, rau­don­la­pė­mis vyš­nio­mis žie­dus jau sklei­džia vieš­nios iš Te­kan­čios Sau­lės ša­lies – sa­ku­ros. Aly­tu­je jos au­ga Ža­lio­jo­je gat­vė­je ir Se­na­mies­čio skve­re. Ja­po­nai sa­ku­rų žy­dė­ji­mo me­tu šven­čia tra­di­ci­nę šven­tę – ha­na­mi. Iš­ver­tus iš ja­po­nų kal­bos tai reiš­kia „žie­dų žiū­rė­ji­mas“, o šven­tės es­mė yra su ar­ti­mai­siais, drau­gais leis­ti lai­ką, gė­rin­tis trum­pu ir taip pa­si­ilg­tu pa­va­sa­rio žy­dė­ji­mu. Šis sa­vait­ga­lis – pui­kus me­tas „žie­dų žiū­rė­ji­mui“, ku­rio sub­ti­ly­bių ga­li­ma pa­si­mo­ky­ti iš ja­po­nų, o džiaug­tis ir lie­tu­viš­kų so­dų bal­tu­mu, ir ro­ži­niais sa­ku­rų de­be­sė­liais.

Pri­me­na šim­ta­me­čius lie­tu­viš­kus ąžuo­lus

„Ma­no sva­jo­nė bu­vo pa­ma­ty­ti Ja­po­ni­ją, bet pa­si­se­kė ke­liau­ti ten tuo me­tu, kai žy­di sa­ku­ros. Re­gi­nys – jau­di­nan­tis iki aša­rų. Kar­tu ir tam tik­ra lo­te­ri­ja, nes sa­ku­rų žy­dė­ji­mo lai­kas kei­čia­si pri­klau­so­mai nuo gam­tos są­ly­gų, sun­ku nu­spė­ti, ka­da jis pra­si­dės. Mums la­bai pa­si­se­kė, nes pa­tai­kė­me per pa­tį žy­dė­ji­mą“, – sa­ko aly­tiš­kė, ke­lio­nių agen­tū­ros „Etu­na 100 ke­lio­nių“ va­do­vė Onu­tė Gruz­die­nė.

Į Ja­po­ni­ją ji vy­ko drau­ge su gru­pe, pir­mą­ja iš Lie­tu­vos, įleis­ta po il­gos ko­vi­di­nių drau­di­mų per­trau­kos, vi­siš­kai su­stab­džiu­sios tu­riz­mą į šią ša­lį. Ke­lio­nė bu­vo in­ten­sy­vi ir tu­ri­nin­ga, per 14 die­nų nu­va­žiuo­ta dau­giau kaip tūks­tan­tis ki­lo­met­rų, ir vi­sur ke­liau­to­jus ly­dė­jo ne­si­bai­gian­tis sa­ku­rų žy­dė­ji­mas.

„Ja­po­ni­jo­je sa­ku­ros au­ga vi­sur, pri­va­čiuo­se kie­muo­se ir vie­šuo­siuo­se par­kuo­se, jų alė­jos tę­sia­si ki­lo­met­rus, o sa­vo dy­džiu me­džiai pri­me­na šim­ta­me­čius lie­tu­viš­kus ąžuo­lus. Ma­ty­da­mos šį gro­žį mū­sų gru­pės ke­liau­to­jos brau­kė aša­ras. Pas mus la­bai gra­žu, kai obe­lys žy­di, nuo­sta­būs jų žie­dai, bet me­džiai pa­vie­niai, o Ja­po­ni­jo­je sa­ku­rų – dau­gy­bė. Kio­te te­ko lan­ky­tis vie­na­me iš tri­jų gar­siau­sių šios ša­lies so­dų – Še­šių to­bu­ly­bių so­de, ne­ži­nau, ar gy­ve­ni­me dar pa­ma­ty­siu ką nors gra­žes­nio. Ste­buk­las, ką ga­li su­kur­ti gam­ta, kai žmo­gus jai sub­ti­liai pa­de­da“, – sa­ko O.Gruz­die­nė.

 

Dėl kli­ma­to kai­tos sa­ku­ros sklei­džia­si vis anks­čiau

Sa­ku­rų žy­dė­ji­mas Ja­po­ni­jo­je – ypa­tin­gas lai­kas ne tik tu­ris­tams, bet ir pa­tiems Te­kan­čios Sau­lės ša­lies gy­ven­to­jams. Šie­met žy­dė­ji­mas pra­si­dė­jo de­šim­čia die­nų anks­čiau nei įpras­tai. Ja­po­ni­jo­je sa­ku­ros dar vi­sai ne­se­niai pra­žys­da­vo ba­lan­dį, ta­čiau pas­ta­ruo­sius ke­le­tą me­tų ja­po­ni­nės vyš­nios sklei­džia­si jau ko­vo pa­bai­go­je.

Apie sa­ku­rų žy­dė­ji­mo pra­džią sos­ti­nė­je To­ki­ju­je pa­skel­bia di­džio­sios nau­jie­nų agen­tū­ros, tie­sio­gi­nes tran­slia­ci­jas su­ren­gia te­le­vi­zi­jos. Žy­dė­ji­mo se­zo­no pra­džia nu­sta­to­ma pa­gal To­ki­jo Ja­su­ku­nio šven­tyk­lo­je au­gan­čią sa­ku­rą, ste­bint ži­niask­lai­dos at­sto­vams ir smal­suo­liams, nau­jie­ną pa­skel­bia Ja­po­ni­jos me­te­o­ro­lo­gi­jos agen­tū­ros pa­rei­gū­nas.

Sa­ku­rų žy­dė­ji­mo Ja­po­ni­jo­je reikš­mę liu­di­ja ir tai, kad šį pro­ce­są ste­bi moks­li­nin­kai, ana­li­zuo­ja ten­den­ci­jas: ma­no­ma, kad anks­ty­viau­sias žy­dė­ji­mas iki šių me­tų bu­vo už­fik­suo­tas 1236, 1409, 1612 me­tais.

Eks­per­tų tei­gi­mu, sa­ku­ros Ja­po­ni­jo­je žy­di vis anks­čiau dėl kli­ma­to kai­tos. Pas­ta­rie­ji pa­va­sa­riai Ja­po­ni­jo­je bu­vo kiek ki­to­kie, nes dėl ka­ran­ti­no ri­bo­ji­mų pa­žiū­rė­ti sa­ku­rų žy­dė­ji­mo ne­bu­vo įlei­džia­mi įpras­tai šiuo me­tu į ša­lį plūs­tan­tys už­sie­nio tu­ris­tai, o ir pa­tys ja­po­nai lai­kė­si rei­ka­la­vi­mų ne­si­bū­riuo­ti.

 

Po sa­ku­ro­mis ga­li­ma sva­jo­ti, me­di­tuo­ti ir tie­siog džiaug­tis

„Mil­ži­niš­ką įspū­dį pa­lie­ka ne tik pats sa­ku­rų žy­dė­ji­mas, bet ir tai, kaip ja­po­nai mo­ka džiaug­tis šiuo gro­žiu, sten­gia­si kuo dau­giau lai­ko pra­leis­ti mies­tų par­kuo­se ar­ba gat­vė­se ir vi­sur, kur pa­so­din­tos sa­ku­ros. Nuo ry­to juo­se ren­ka­si žmo­nės ir įsi­tai­so po žy­din­čiais me­džiais. Įsi­tai­so ant pa­tie­sa­lų, kai ku­rie at­si­ne­ša ma­žus sta­liu­kus ar kė­du­tes bei už­kan­džius. Dau­ge­lis at­ei­na vil­kė­da­mi na­cio­na­li­niais kos­tiu­mais, mie­lai įsi­am­ži­na su tu­ris­tais. Šei­mos, jau­ni­mas, vi­si mė­gau­ja­si tra­di­ci­niais pik­ni­kais po sa­ku­ro­mis“, – pa­sa­ko­ja aly­tiš­kė.

Sa­ku­rų žy­dė­ji­mo lai­ku šven­čia­ma šven­tė, ku­rią ja­po­nai va­di­na ha­na­mi – „žie­dų žiū­rė­ji­mas“. Ką ga­li­ma veik­ti po žy­din­čio­mis sa­ku­ro­mis? Ja­po­nai tie­siog mė­gau­ja­si pro­ce­su: ben­drau­ja, už­kan­džiau­ja, ge­ria ar­ba­tą, me­di­tuo­ja, sva­jo­ja ar tie­siog ty­liai ste­bi žie­dus.

„Man la­bai pa­tin­ka ke­liau­ti, ta­čiau la­biau­siai mėgs­tu lan­ky­tis to­se ša­ly­se, iš ku­rių ga­liu kaž­ko pa­si­mo­ky­ti. Ja­po­ni­ja ža­vi sa­vo šva­ra, tvar­ka, kul­tū­ra. Nuo­sta­bu, kaip ja­po­nai sau­go sa­vo gam­tą, jie ne­šiukš­li­na. Be­je, vie­šo­se vie­to­se re­tai kur pa­ma­ty­si šiukš­lia­dė­žes, nes kiek­vie­nas pri­va­lo pa­si­im­ti sa­vo šiukš­les, ku­rias at­si­ne­šė į par­ką ar ki­tą vie­šą vie­tą. Te­ko ma­ty­ti, kaip mer­gai­tė kram­to­mo­sios gu­mos ga­ba­lė­lį įsi­de­da į spe­cia­lią dė­žu­tę, o ne iš­me­ta. Ja­po­nės ne­šio­ja­si sa­vo rank­šluostėlius ran­koms, kad ne­rei­kė­tų nau­do­ti vien­kar­ti­nių po­pie­ri­nių, jie la­bai sau­go me­džius“, – pa­ste­bi O.Gruz­die­nė.

Iš Ja­po­ni­jos lie­tu­viai „iš­si­ve­žė“ ir tam tik­rą ge­ros ty­los po­jū­tį – pa­tys pa­ste­bė­jo, kad kal­ba ty­liau, pa­gar­bus nu­si­len­ki­mas ir ne­by­lus ačiū ša­lia esan­čiam – dar vie­na nuo­sta­bi tra­di­ci­ja.

 

Aly­tu­je sa­ku­ros ir­gi už­augs

Sa­ku­rų žy­dė­ji­mo ha­na­mi šven­tė, šven­čia­ma Ja­po­ni­jo­je, iš­li­ko ne­pa­ki­tu­si jau tūks­tan­čius me­tų. Ji sim­bo­li­zuo­ja at­gi­mi­mą, be­si­kei­čian­tį gy­ve­ni­mo cik­lą, tra­pu­mą ir džiaugs­mą. Po tam­sios, niū­ros, il­gos žie­mos at­ėjęs pa­va­sa­rio šėl­smas įtrau­kia žmo­nes vi­sai ne­svar­bu, ku­rio­je ša­ly­je jie gy­ven­tų – Lie­tu­vo­je ar Ja­po­ni­jo­je.

„Nie­ko čia įspū­din­go – lie­tu­viš­kos vyš­nios ir kriau­šės žy­di gra­žiau“, – to­kia nuo­mo­nė ne­re­tai nu­skam­ba dis­ku­si­jo­je, pa­gy­vė­jan­čio­je kiek­vie­ną pa­va­sa­rį, kai žie­dus sklei­džia sa­ku­ros. Dis­ku­si­jos es­mė – mums ne­rei­kia ja­po­niš­kos kul­tū­ros, nes tu­ri­me lie­tu­viš­ką.

„Kęs­tu­čiui Pta­kaus­kui jau da­bar ga­li­ma nu­si­lenk­ti už tai, ką jis pa­da­rė Aly­tu­je, skleis­da­mas ja­po­niš­ką dva­sią ir leis­da­mas mums pa­žin­ti Te­kan­čios Sau­lės ša­lies kul­tū­rą. Aš ne­abe­jo­ju, kad il­gai dar jam mies­tie­čiai dė­kos, ypač ta­da, kai sa­ku­ros už­augs. Pa­ti­kė­ki­te, tie di­de­li me­džiai yra ne­pa­pras­tai gra­žūs, kai ap­si­pi­la žie­dais!“ – sa­ko O.Gruz­die­nė.

Aly­tiš­kė svars­to, kad po žy­din­čio­mis sa­ku­ro­mis Ža­lio­jo­je gat­vė­je ka­da nors at­si­ras ir dau­giau veiks­mo, juk čia ga­lė­tų skam­bė­ti gy­vos lie­tu­viš­kos dai­nos, tu­ri­me tiek nuo­sta­bių me­no ko­lek­ty­vų, ku­rie ten ga­lė­tų pa­si­ro­dy­ti. Be ki­ta ko, ha­na­mi mo­ko džiaug­tis gy­ve­ni­mo aki­mir­ka – žiū­rė­ti į žie­dus čia ir da­bar, nes tai nie­ka­da ne­pa­si­kar­tos, o ry­toj žied­la­piai jau kris. Kar­tais at­ro­do, kad su­sto­ti ir skir­ti lai­ko sa­vo min­tims po žy­din­čiu me­džiu tam­pa pra­ban­ga. Šis sa­vait­ga­lis tam – pui­kus me­tas.

Be­je, ha­na­mi šven­tės kul­mi­na­ci­ja – tas lai­kas, kai pra­de­da kris­ti žied­la­piai. Ma­čiu­sie­ji sa­ko, kad to jaus­mo ne­per­teiks jo­kia nuo­trau­ka – gau­sy­bė bal­tai raus­vų žied­la­pių nu­klo­ja vis­ką ap­lin­kui tar­si snie­gas.

 

 

    Komentarai


    Palikite savo komentarą

    Ribotas HTML

    • Leidžiamos HTML žymės: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
    • Linijos ir paragrafai atskiriami automatiškai
    • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.
newspaper

Popierinė "Alytaus naujienos" laikraščio prenumerata

Norėdami užsiprenumeruoti popierinę "Alytaus naujienos" laikraščio versiją rašykite mums el. paštu: skelbimai@ana.lt ir nurodykite savo vardą, pavardę ir adresą, kuriuo turėtų būti pristatomas laikraštis. Kai tik gausime jūsų laišką, informuosime Jus dėl tolimesnių žingsnių.

newspaper

Prenumeruokite „Alytaus naujienos” elektroninę versiją. Ir kas rytą laikraštį gausite į savo el. pašto dėžutę.