Alytaus lopšelis-darželis „Du gaideliai“: tarptautinė patirtis ir praturtino, ir įkvėpė (0)
Tvarumo patirtys Europoje
Alytaus lopšelio-darželio „Du gaideliai“ stažuotės užsienyje suteikė galimybę mokytojams iš arti pamatyti, kaip skirtingos šalys kuria darnaus vystymosi kultūrą ikimokykliniame ugdyme.
Pedagogės, lankiusios Ispanijoje esančią „Ceip Portal Nou“ mokyklą-darželį, pastebėjo, kad vaikai didžiąją dalį dienos praleidžia lauke, o grupėse žaislų yra nedaug. Tokiu būdu ugdomas kūrybiškumas, savarankiškumas ir gebėjimas įprasminti laisvalaikį. Labai įsiminė projektas „Let’s recycle“, skirtas ugdyti vaikų sąmoningumą apie gamtos išteklių saugojimą.
Italijoje stažavusiosios pedagogės susipažino su darželio infrastruktūros sprendimais, kurie padeda taupyti energiją ir kurti ekologišką aplinką vaikams. Vizitas į Vico del Gargano bendrojo lavinimo mokyklą paliko stiprų įspūdį dėl inovatyvaus darbo su vaikais, grindžiamo profesorės Daniela Lucangeli filosofija. Mokytojos parsivežė idėjų, kaip į ugdymą įtraukti daržovių auginimą, maisto atliekų rūšiavimą, natūralių medžiagų naudojimą erdvėse.
Stažuotė Lenkijoje mokytojoms tapo kūrybinių atradimų erdve. Ten jos mokėsi gaminti žaislus ir ugdymo priemones iš antrinių žaliavų. Buvo aiškiai matyti, kaip tokia kūrybinė veikla ugdo vaikų vaizduotę ir kartu moko tausoti gamtos išteklius.
Didelį įspūdį paliko stažuotė Estijoje. Juri miestelyje esančiame „Vosukese Lasteaed“ darželyje mokytojos išvydo išskirtinį vaikų santykį su gamta: kelių kilometrų žygiai, augalų priežiūra, lietaus vandens naudojimas darželio reikmėms bei tradicija – „mėnuo be pirktų žaislų“, kai vaikai kuria žaidimus iš gamtinių ar antrinių medžiagų. Taip pat pastebėta, kad Estijoje nėra gausybės ugdymo priemonių grupėse – jos laikomos vienoje bendroje erdvėje, iš kurios mokytojai pasiima tai, kas reikalinga konkrečiai veiklai.
Kompetencijų tobulinimas ir tarptautinis bendradarbiavimas
Projekto metu mokytojos ne tik gavo galimybę pamatyti kitų šalių pavyzdžius, bet ir pačios pristatė savo veiklas, diskutavo su kolegomis, dalijosi idėjomis. Tai sustiprino pasitikėjimą savo profesine patirtimi bei įkvėpė naujiems kūrybiniams sprendimams.
Dalyvavimas mobilumuose prisidėjo prie anglų kalbos įgūdžių tobulinimo, tarpkultūrinės kompetencijos stiprinimo ir naujų tarptautinių ryšių užmezgimo. Šiandien darželis jau planuoja ateities bendrus projektus – pavyzdžiui, tarptautinį vaikų piešinių konkursą „Mano žaliasis pasaulis“, skirtą skatinti vaikų kūrybiškumą ir ekologinį sąmoningumą.
Kas pasikeitė darželyje?
Įkvėpti tarptautinės patirties darželio pedagogai ėmėsi naujų veiklų ir pokyčių:
* įkurta lauko grupė, leidžianti daugiau laiko praleisti gamtoje, ugdyti vaikų fizinį aktyvumą ir sąmoningumą apie gamtos svarbą;
* inicijuota bendros ugdymo priemonių patalpos įrengimo idėja – čia laikomos priemonės, kurias pagal poreikį pasiima visi mokytojai, taip sumažinamas perteklinis vartojimas ir skatinamas dalijimosi principas.
* ugdomos praktinės veiklos, susijusios su gamtos pažinimu, kurios skatina vaikus atsakingai elgtis aplinkoje ir domėtis jos reiškiniais;
* stiprinamas bendradarbiavimas su šeimomis, įtraukiant tėvus į tvarias kūrybines ir edukacines veiklas;
* diegiami šiuolaikiniai metodai, jungiantys meną, technologijas ir ekologines idėjas, kad vaikai galėtų tyrinėti gamtą kūrybiškais būdais;
* kuriamos mažosios atsakomybės praktikos, kurios padeda vaikams suprasti, kad kiekvienas gali prisidėti prie švaresnės ir draugiškesnės aplinkos kūrimo;
* pradėta „Žaislų kūrimo dienos“ tradicija su vaikais ir jų tėvais.
Visais mokslo metais darželyje vyko neformalios veiklos bei kūrybinės dirbtuvės, kuriose dalyvavo tiek vaikai, tiek jų tėvai. Įstaigos vidaus kokybės įsivertinimo klausimynas papildytas klausimais, leidžiančiais stebėti pažangą tvarumo srityje. Visi pedagogai, dalyvavę mobilumuose, gavo Europass mobilumo dokumentus, patvirtinančius jų įgytas kompetencijas.
Įkvėpti naujiems žingsniams
Projektas „Tvarumas mums ir dėl mūsų“ tapo svarbiu lūžio tašku darželiui. Jis sustiprino bendruomenės supratimą apie ekologijos svarbą, praturtino pedagogų žinias bei suteikė kasdieniam ugdymui naujo žavesio.
„Supratome, kad tvarumas nėra tik mada ar papildomas darbas – tai gyvenimo būdas, kurio mokomės kartu su vaikais. Kiekviena maža iniciatyva – nuo žolelių auginimo iki lauko grupės veikimo – ugdo mūsų vaikų atsakomybę ir meilę aplinkai“, – teigia darželio direktorė Vitalija Vitkauskienė.
Šiemet pagal nacionalinį tvarių mokyklų vertinimą, atliktą įgyvendinant Lietuvos neformaliojo švietimo agentūros (LINEŠA) koordinuojamą darbotvarkę „Tvari mokykla 2030“, Alytaus lopšeliui-darželiui „Du gaideliai“ suteiktas „Tvarios mokyklos 2023“ ženklas – 1 pakopos „Tvarumo bruknė“, kuris įrodo, kad darželiui pukiai sekasi diegti tvarumo praktiką. Džiaugiamės, kad projektas prisidėjo prie tvarumo skątinimo darželyje.
Alytaus lopšelis-darželis „Du gaideliai“ šiandien yra dar žalesnis, kūrybiškesnis ir atviresnis pasauliui. Tarptautinė patirtis tapo tvirtu pagrindu kurti tvarią ugdymo įstaigos kultūrą, o svarbiausia – ugdyti vaikus, kurie užaugs atsakingais, aplinką mylinčiais žmonėmis.
Finansuojama Europos Sąjungos lėšomis. Šis kūrinys atspindi tik autoriaus nuomonę, todėl Nacionalinė agentūra ir Europos Komisija negali būti laikomos atsakingomis už jame pateiktą informaciją.

Popierinė "Alytaus naujienos" laikraščio prenumerata
Norėdami užsiprenumeruoti popierinę "Alytaus naujienos" laikraščio versiją rašykite mums el. paštu: skelbimai@ana.lt ir nurodykite savo vardą, pavardę ir adresą, kuriuo turėtų būti pristatomas laikraštis. Kai tik gausime jūsų laišką, informuosime Jus dėl tolimesnių žingsnių.
Komentarai
Palikite savo komentarą