Alytaus sinagoga kaip tvaraus paveldo ženklas (0)

Alytaus sinagogą buvo sumanyta nugriauti
Europos paveldo dienoms skirta paskaita-diskusija „Nuo sinagogos iki Audiovizualiųjų menų centro“ alytiškius pakvietė dar kartą apžiūrėti išsaugotą ir įveiklintą kultūros paveldo objektą bei prisiminti jo sėkmės istoriją. Dailės istorikė, paveldosaugininkė, nekilnojamojo kultūros paveldo apsaugos ekspertė dr. Margarita Janušonienė sako, kad per tris dešimtis jos darbo metų sinagoga – bene labiausiai nustebinęs objektas, kai iš tokio apleistumo pastato išgautas toks geras rezultatas.
„Kiek save prisimenu, sinagoga visada buvo uždara, į jos vidų buvo galima pažiūrėti nebent pro langą. Sovietmečiu Alytaus sinagoga patyrė įprastą išniekinimo praktiką – buvo naudojama ūkinėms reikmėms, paversta druskos sandėliu. Po Nepriklausomybės čia nebevyko jokia veikla, ir pastatas tyliai nyko“, – pasakoja M.Janušonienė.
Į paveldosaugininkų akiratį pastatas pateko visiškai nugyventas ir labai nepalankiomis aplinkybėmis – 2008 metais Kultūros paveldo departamentą (KPD) pasiekė planas, kuriame buvo numatyta Alytaus sinagogą nugriauti. Imtasi veiksmų įtraukti jį į saugomų sąrašą, paskelbtas valstybės reikšmės kultūros paveldo objektu (kartu su rabino nameliu) jis jau galėjo pretenduoti ir į KPD programų finansavimą. Tačiau kelias iki tol, kol buvo ne tik nuspręsta Alytaus sinagogą prikelti naujam gyvenimui, bet ir pavyko tam rasti lėšų, nueitas netrumpas. Atsinaujinusi sinagoga kaip Alytaus kraštotyros muziejaus padalinys duris atvėrė vos prieš metus.
Realybė – kiauras stogas ir sąvartynas viduje
Sinagogos pastatą, dešimtmečius audrinusį alytiškių vaikų vaizduotes kaip vienas atmosferiškiausių apleistų pastatų mieste, norėta sutvarkyti dar 1992 metais. Dailininkas Arvydas Švirmickas tuomet ėmėsi žygių jį pritaikyti Alytaus meno galerijai. Tuomet atlikti ir sinagogos kompleksiniai tyrimai. Tačiau, nors projektas buvo sėkmingai parengtas, tuo metu šalyje vyko sparčios socialinės ir ekonominės permainos, dėl kurių nepavyko rasti finansavimo. Sinagogos pastatas ir toliau stovėjo nenaudojamas, o jo būklė kasmet vis blogėjo.
Problemą bandyta spręsti 2009 metais. Architektas Rimas Grigas parengė restauravimo ir sinagogos pritaikymo jaunimo daugiafunkciam centrui projektą, bet ir šį kartą pinigų jam įgyvendinti negauta. Situacija pasikeitė tik 2015-aisiais, kai sinagogos būklė jau buvo avarinė, pastatas pasiekė irimo stadiją. Pro kiaurą stogą vidun lašėjo lietus, trupėjo plytos vis didesniais fragmentais, viduje – sąvartynas. Pietinėje pusėje pastato siena maždaug metro aukštyje iki langų apačios buvo užnešta žemėmis.
„Situaciją pavyko suvaldyti neįtikėtinai gerai ir rezultatas pasiektas tikrai puikus. Išniekinta sakralinė erdvė tapo įveiklinta, ji tarnauja bendruomenės kultūrinėms reikmėms. Būtent tai, kad nuo pat pradžių buvo žinoma, kokios veiklos numatomos kultūros paveldo erdvėje, kad pastato sutvarkymo vizija buvo derinama su ateities perspektyvomis, tai ir buvo viena sėkmės dedamųjų. Kaip ir geras projektas bei kokybiškas darbų atlikimas, o juk gerų meistrų visada trūksta“, – įsitikinusi paveldosaugininkė.
Alytuje – turtingaidekoruota sinagoga
Alytaus sinagogos sienų tapybą naujam gyvenimui prikėlusių specialistų darbo grupės vadovė Audronė Kaušinienė prisimena, kad pirmą kartą su šiuo išskirtiniu kultūros objektu, esančiu Dzūkijos sostinėje, ji susidūrė ką tik baigusi studijas Vilniaus dailės akademijoje.
Alytaus sinagogos sienų polichromijos tyrimus restauratorė atliko dar 1992 metais, archajiškomis sąlygomis, tiesiog pasilypėjusi nuo kopėčių. Tuomet konstatuota, kaip smarkiai druska pažeidė senosios vidaus tapybos sluoksnį, bet apie finansavimą restauravimo darbams nebuvo nė kalbos. A.Kaušinienė grįžo į šį pastatą 2015 metais, kai jau buvo parengtas naujas tvarkymo projektas ir jame numatyta restauracija. Tai buvo paskutinė galimybė bent iš dalies atskleisti sinagogos sakralumą, konservuojant senąją sienų tapybą. Druskos jau buvo pakilusios iki pusės langų, naikindamos savo kelyje viską, taip pat ir unikalią istorinę tapybą – dažų sluoksnis tiesiog nubyrėjo. Restauratoriams teko gelbėti, kas dar buvo įmanoma. Neįsivaizduojamo kruopštumo darbui teko pasitelkti ne tik savo žinias, bet ir konsultuotis su kolegomis Lietuvoje ir už jos ribų bei išbandyti visas technologines subtilybes.
Alytaus sinagogoje restauratorių laukė ypatingas iššūkis: rasta dviejų istorinių etapų tapyba. Didysis darbas buvo išsaugoti persidengiančius sluoksnius. Aliejinė tapyba buvo uždengta ant pirmojo sluoksnio kalkinių dažų, neįvertinant technologinių dalykų, kad antras sluoksnis tiesiog nesilaikys ant pirmojo. Alytaus sinagogos vidaus dekoro prasme būta labai turtingos, tikrai ne bet kas galėjo leisti sau dekoruoti sienas tapyba marmuro plokščių motyvais, kokie yra yra rasti pirmajame sluoksnyje. Antrojo etapo tapyba – mėlyno kolorito, o šis pigmentas, kaip sako restauratorė, buvo brangus.
Paliko Alytaus sinagogoje daug istorinių ženklų
Šiandien žiūrint į restauruotą sinagogos tapybą šie du etapai aiškiai skiriasi, bet sunku įsivaizduoti, kokia technologija slypi už šio rezultato, kaip draiskanomis kabojusį tapybos sluoksnį pavyko pritvirtinti pincetais popieriumi su klijais, tepant 4–5 kartus. Tai ir buvo sunkiausia darbo dalis, jis buvo atliekamas nešildomame pastate, išgelbėjo tai, kad žiema tais metais nebuvo labai šalta.
A.Kaušinienė sako, kad jai neteko matyti kitos taip turtingai dekoruotos sinagogos Lietuvoje. Žinoma, gaila, kad, nepaisant įdėtų pastangų, taip ir nepavyko atrasti Alytaus sinagogos nuotraukų, kuriose būtų įamžinta čia buvusi tapyba. Tai, ką šiandien matome restauruotoje sinagogoje, „perskaityta“ iš išlikusių ženklų. Balti plotai ant sienų reiškia, kad ženklų perskaitymui neišliko, nes restauratoriai neimprovizuoja – jie atkuria tai, kas dar įmanoma, kas yra autentiška.
Pasak paveldosaugininkės M.Janušonienės, toks požiūris į restauravimą taip pat yra tvarumo koncepcijos dalis, ir čia įžvelgiama konotacija su... ligonine. Paveldo pastatas yra tarsi ligonis, kurio gydytojas – restauratorius – įvertina, kaip galima padėti, rinktis operaciją ar konservatyvaus gydymo metodus.
„Kas yra labai svarbu – tai, ką šiandien alytiškiai ir miesto svečiai mato sinagogoje – autentiška, o ne restauratorių improvizacijos. Ten, kur duomenų išliko per mažai, yra tik atspalviai, palikti kaip istorinis ženklas. Jų Alytaus sinagogoje palikta daug ir iš įvairių laikotarpių. Restauravimo metu diskusijų būta nemažai, tačiau rezultatas yra labai sėkmingas“, – apibendrina M.Janušonienė.
Paskaitoje-diskusijoje „Nuo sinagogos iki Audiovizualiųjų menų centro“ taip pat dalyvavo Vilmantas Dunderis (istorikas, muziejininkas), Vilma Jenčiulytė (istorikė, muziejininkė), renginį moderavo muziejininkė Rugilė Švirinaitė.
Paskaita-diskusija yra projekto „Nuo sinagogos iki Audiovizualiųjų menų centro“, kurį iš dalies finansuoja Kultūros paveldo departamentas prie Kultūros ministerijos, dalis.

Popierinė "Alytaus naujienos" laikraščio prenumerata
Norėdami užsiprenumeruoti popierinę "Alytaus naujienos" laikraščio versiją rašykite mums el. paštu: skelbimai@ana.lt ir nurodykite savo vardą, pavardę ir adresą, kuriuo turėtų būti pristatomas laikraštis. Kai tik gausime jūsų laišką, informuosime Jus dėl tolimesnių žingsnių.

Komentarai
Palikite savo komentarą