Zita Reipienė: „Pagal gyvenimo dėsnius turėtų būti pusiausvyra – panašiai kardo, panašiai gėlės... Bet man reikia, kad kardo būtų kokia 10 procentų, o 90 procentų gėlės... Kad jausčiausi kūrėja” (7)

– Kokio amžiaus vaikai gali lankyti Jūsų darželį? Kokiais principais remiatės savo darbe?
– Ikimokyklinio ugdymo įstaigą gali lankyti ikimokyklinio amžiaus vaikai. Pageidautina – nuo dvejų metų. Nes toks amžius palankus vaikui mokytis atsiskirti nuo mamos. Tačiau esame priėmę ir mažesnių vaikučių – netgi nuo metų, pusantrų.
Elgseną darbe reglamentuoja ne vienas dokumentas, tačiau pats svarbiausias principas, kuriuo norėčiau vadovautis be jokių išlygų – pagarba žmogui, kylanti iš tikėjimo, kad visi esame to paties Kūrėjo vaikai, kad kiekvieno iš mūsų buvimas šioj žemėj reikalingas ir nepakeičiamas, nesvarbu, kokias pareigas atliekame, kokį darbą dirbame šiuo metu.
– Ką ypatingo Jūsų vadovaujamoje ikimokyklinėje įstaigoje gauna ją lankantys vaikai? Kitaip sakant, kas tos ugdymo kolonos?
– Nežinau, kas yra ypatinga. Sveikas, šviežias maistas, gaminamas tris kartus per dieną, paisant visų higienos normų reikalavimų? Pietų miegas ramioje aplinkoje, su pasaka, apkamšymu ir paslapties pakuždėjimu į ausį, jei vaikeliui kažko neramu? Tai dalykai, kurie pirmiausia matomi, kurie labai rūpi ir tėveliams. Mažiau matomi ugdymo proceso dalykai. Pagarba vaikui, jo priėmimas tokio, koks jis yra, dėmesingumas jo poreikiams, vaiko gebėjimų ugdymas, remiantis jo turima patirtimi. Laikas, skiriamas vaiko baimėms ir visokiems išsipasakojimams.
Ugdymo kolonos? Savo darbo, jo vertingumo (nesvarbu, kiek įvertinto-neįvertinto pinigine išraiška) – kaip šventos misijos suvokimas. Vaiko – kaip atskiro, nepakartojamo, unikalaus pasaulio ir vaikystės – kaip svarbiausio žmogaus asmenybės raidos tarpsnio prioritetas. Įsipareigojusios, sąmoningos, atviros kaitai bendruomenės jausmas. Kokybiško ugdymo visiems vaikams siekimas, užtikrinimas.
– Kokius uždavinius sau buvote išsikėlusi, ką jau įvykdėte? Kaip manote, ar patenkinate tėvų lūkesčius?
– Vienas iš uždavinių buvo kurti įstaigą, kurioje darbuotojams būtų gera dirbti. Taigi, orientavausi į tarpusavio santykius, bendravimo, bendradarbiavimo kultūrą. Buvau pasiryžusi būti tarnaujančia bendruomenei vadove. Visa tai telpa į emocinio intelekto sąvoką.
Trečius metus įgyvendiname projektą „Išmok jaustis gerai“, kuris kiekvieną darbuotoją kviečia prisiimti atsakomybę už organizacijos mikroklimatą, savo emocines būsenas darbe, dalyvauti įvairiose psichoemocinį klimatą gerinančiose veiklose. Tokią poziciją matau kaip atsvarą „bėdavojimo ir inkštimo“ kultūrai. Šitas darbas, manau, yra nuolatinis. Kaip ir kiekvieno iš mūsų vidinis augimas.
Kitas siekis buvo gerinti ugdymosi aplinkas, padaryti viską, kas įmanoma, kad „Vyturėlis“ nesugriūtų (taip atrodė darbo pradžioje pamačius pastatą). Pavyko pasiekti, kad būtų apšiltintos giliai įtrūkusios galinės sienos.
Ačiū politikams, kurie išgirdo, atkreipė dėmesį į problemą ir padėjo savo sprendimais. Jų vardus (perfrazuoju Bibliją) įsirašiau savo delne. Keturios grupės tapo šiltesnės, nustojo pelyti sienos, suprantama, kad aplinka tapo gerokai sveikesnė. Na ir gerokai estetiškesnis tapo visas pastatas.
Dar labai džiaugiuosi dviem meno kūriniais – edukacinėmis erdvėmis „Paukščiai“ ir „Spalvos“. Šiuos darbus grafičio technika sukūrė ir savo vaikystės darželiui padovanojo buvęs ugdytinis Pijus Šematulskis su bičiuliais. Pastatas ne tik tapo dar gyvesnis, bet tarsi įgavo dvasią.
Dar vienas uždavinys – judėti. Nestovėti vietoje. Visom prasmėm. Pirmiausia ugdymo tobulinimo, gerinimo, inovacijų diegimo kryptimi. Ir judame. Galėčiau išvardyti kokia 50 pokyčių per tuos metus, kai esu „Vyturėlyje“. Įstaigos pokyčių. Mažesnių, didesnių.
Už tai, kad nepasidaviau, kai norėjosi tik inkšti, įlindus į labai didelį, per kelias naktis nusimegztą megztinį, nes pasaulis atrodė toks neteisingas, esu labai dėkinga visai „Vyturėlio“ bendruomenei. Naudodamasi proga noriu pasakyti AČIŪ. Jūs visi esate mano sparnai. Ir mes tikrai skrendame. Ir nešame pavasario žinią.
Neabejoju, kad mūsų kaip ugdymo įstaigos siekiai ir tėvelių lūkesčiai dažniau sutampa negu nesutampa. Tuo ir džiaugiuosi. O jei tėveliai turi kokių nors pasiūlymų, kaip ką galima pagerinti, jie kviečiami bendradarbiauti, kalbėtis, kartu spręsti.
– Nuo ko labiausiai priklauso ugdymo proceso efektyvumas ir rezultatai – nuo įstaigos komandos, nuo vietinės švietimo vadovybės ar ministerijos politikos?
– Nuo visko. Kiekviena grandis turėtų dirbti savo darbą. Pabandysiu pasakyti vaizdingai. Vietinė švietimo vadovybė galėtų būti tarsi mama. Mylinti, maitinanti, ašarėles nubraukianti, paguodžianti, kai skauda.
Ministerijos politika – tarsi tėvas. Sukuriantis prielaidas pasitikėti pasauliu, drąsinantis – tu vertas, tu gali.
Įstaigos komanda, bendruomenė – tarsi daugiavaikės šeimos vaikų pulkas – brolių ir sesių, augesnių ir nedidukų, turinčių savo įsipareigojimus, darbus, atsakomybes, ginančius vienas kitą dantimis ir nagais. Jei tie broliai, sesės bus kaip vienas kumštis, jie išgyvens net ir be tėčio užnugario ir mamos lepinančios meilės. Ir gal netgi bus tvirtesni ir sėkmingesni gyvenime.
– Maždaug nuo trejų metų vaikams labai reikia kitų vaikų, bendravimo su jais. Ar nenukenčia tie mažyliai, kurių tėvai neleidžia į darželius?
– Nežinau. Gal nukenčia, jei vaikas auga vienas, su planšete ar išmaniuoju telefonu. Jei neturi galimybių bendrauti su panašaus amžiaus kiemo vaikais, giminaičių vaikais. Jei tėvai mažai laiko skiria bendravimui su vaiku.
Bet jei turi brolių, sesių, pusbrolių, pusseserių, bendravimo turėtų užtekti. Gali megztis stipresni giminystės ryšiai, kurie bus svarbūs visą gyvenimą. Kita vertus, nelankius ikimokyklinio ugdymo įstaigos gali trūkti kryptingo pasirengimo mokykliniam gyvenimui.
– Ar prieš tapdama vadove, daug žinojote, domėjotės apie šią įstaigą?
– Ne, žinojau du dalykus. Kad tai lopšelis-darželis „Vyturėlis“ ir kad yra Putinų mikrorajone. Pagal konkurso reikalavimus buvau susitikusi, pabendravusi su darbuotojais.
– Kaip pasiekti, kad įstaigos bendruomenės ir tėvų santykiai būtų geri?
– Reikia siekti. Ugdytis bendravimo ir bendradarbiavimo kultūrą. Ugdytojų ir ugdomųjų tėvų santykiai atspindi mūsų visuomenės bendravimo kultūrą. Matom, kas vyksta, kai iškyla nuomonių skirtumai.
Svarbu mokytis santykių kultūros, kalbėtis. Domėtis pedagogikos, psichologijos žiniomis. Geranoriškumo, supratimo abiem pusėms, kad santykiai – tai nuolatinis darbas, pastangos.
– Dauguma Alytaus darželių atnaujinti, kas kliudo „Vyturėlio“ renovacijai?
– Suabejočiau, ar dauguma. Gal pusė? Pastato renovacija pati savaime nėra absoliuti vertybė. Na gražiau, patogiau, jaukiau, funkcionaliau... Tikime, kad taip bus po metų kitų.
Gal šiek tiek kliudo politikų požiūris, kad nebūtinai visi darželiai turi būti atnaujinti? (Vieni Alytaus vaikai labiau vaikai, kiti mažiau?). Patogiai prisidengiama lėšų trūkumo lapu. Bet… jei augantis vaikas, jo ugdymas būtų prioritetas...
– Darbuotojų netrūksta? Man dar kirba sužinoti Jūsų nuomonę tokiu klausimu: pedagogų autoritetas pastaraisiais metais visuomenės akyse smarkokai sumažėjęs, bet ar yra kur ir kaip tobulintis? Čia aš kalbu apie pedagogų padorumą, dvasingumą, orumą.
– Darbuotojų kol kas netrūksta. Po metų kitų gali trūkti ikimokyklinio ugdymo pedagogų. Dėl mokytojo autoriteto norėčiau pasamprotauti plačiau. O jei mano akyse labai sumažėjęs visuomenės autoritetas? Visuomenė – tai mes. Ar nesam linkę reikšti savo nuomonę tik kad pareikštume nuomonę? Neįsigilinę, nepanešioję tų, apie kuriuos sprendžiame, mokasinų? Kai dirbau mokykloje lietuvių kalbos mokytoja, tikėjau, kad pats reikalingiausias, švenčiausias (na ir nelengviausias) Lietuvos mokykloje yra mokytojo lituanisto darbas.
Kai pradėjau dirbti ikimokyklinio ugdymo įstaigoje, pamačiau, kad pats nelengviausias, reikalingiausias yra ikimokyklinio ugdymo pedagogo darbas. Nes dirbama su pačia žmogaus augimo pradžia. Su daigeliu. Todėl skauda man ne dėl visuomenės nuomonės apie pedagogo autoritetą.
Skauda dėl paties pedagogo autoriteto savo paties akyse. Jei to autoriteto mažai, reikėtų kažką daryti. Gal eiti dirbti į patikimą tinklinės rinkodaros kompaniją?
O padorumu, sąžiningumu, orumu, mano supratimu, reikia rūpintis bet kurios profesijos žmogui. Ypač visiems nuomonių formuotojams. (Juk apie dalykus mes dažnai sprendžiame iš jau viešojoje erdvėje suformuotos nuomonės apie tuos dalykus).
Jie juk formuoja viešąją nuomonę. Apie mokytojus taip pat. Mokytojui gal reikėtų turėti daugiau išminties negu kitų profesijų atstovams.
– Kaip vertinate tai, kad mažyliai darželiuose ugdomi tik moteriškos bendruomenės? Taip jau yra, kad dalis ir savo namuose auginami tik vienų mamų, močiučių, ar netrūksta augantiems vaikams vyrų autoriteto?
– Galimybės lygios. Vyrai gali tapti ikimokyklinio ugdymo auklėtojais. Kodėl netampa, nenorėčiau svarstyti. Mokyklose, beje, irgi moteriškos bendruomenės.
Užtat patogaus, besivadovaujančio principu „imk iš gyvenimo viską, ką gali“ gyvenimo mokytojai, aiškinantys, kad mokykla nieko nedavė, nieko reikalingo gyvenime neišmokė, dažniausiai vyrai. „Ateikit į mano mokymus, išmokysiu. Kaip uždirbti milijoną. Kaip daryti dešimt dalykų, kad būtum laimingas ir t. t.“ Būti ugdytoju šiais laikais labai sunku. Gal vyrai ieško lengvesnių kelių?
– Kalbu ne apie Jūsų įstaigą, bet tenka girdėti tokią frazę – tas ar anas darželis labai prastas. Ką tuo norima pasakyti? Ką šiandieniniai tėveliai vertina ir ko nevertina?
– Pasidalysiu man labai smagiais tėvelių pasakymais, atėjus užrašyti vaiko į lopšelį-darželį. „Labai norim vietos šitame darželyje. Jį lankė vyresnieji vaikai. Viskas čia mums labai patinka, puiki aplinka, puikios auklėtojos.“
Jei neturi tokių patirčių, tėveliai vertina darželį pasikliaudami socialinių tinklų forumuose gaunamais patarimais, išsakomomis nuomonėmis. Dar renovuotomis sienomis.
Aš nežinau prastų darželių Alytuje, nes darbui tokioje įstaigoje reikia pašaukimo. Tėveliai, kaip ir dauguma žmonių, vertina tai, kam įvertinti nereikia daug laiko, pastangų. Atėjau, pamačiau, padariau išvadą. Prisijungiau, uždaviau klausimą, gavau atsakymą, parašiau minusą.
Aš manau, kad geras darželis yra tas, kuris sukuria didesnę edukacinę vertę. Ir tą visai sėkmingai gali daryti lauko darželis, neturintis jokių ypatingų edukacinių erdvių ar lauko įrenginių.
– Ar daug bendradarbiaujate su kitomis ikimokyklinėmis įstaigomis?
– Bendradarbiaujame nuolat. Konsultuojamės, tariamės, dalijamės gerąja darbo patirtimi. Itin draugiški, palaikantys, auginantys bendradarbiavimo ryšiai su visomis Putinų mikrorajono ikimokyklinio ugdymo įstaigomis.
Pirmiausia galvojame apie ugdomą vaiką ir būtinybę suteikti maksimaliai panašias starto mokykloje galimybes, pagrindus visiems mūsų vaikams, kurie, tikime, draugiškai mokysis tose pačiose Putinų mikrorajono mokyklose.
Todėl rengiame bendrus projektus, kvalifikacijos kėlimo seminarus pedagogėms, dalijamės įdomiomis veiklų idėjomis. Smagiai atrandame, kad bendradarbiavimo santykiai palaiko, stiprina, įkvepia daug labiau negu konkurencija.
Labai džiaugiamės bendradarbiavimu su Putinų bendruomene – savo artimiausia sociokultūrine aplinka.
– Kokie, Jūsų manymu, šiandieninės švietimo sistemos trūkumai, spragos?
– Dabar jaučiuosi vaikystės reikalų ekspertė labiau negu švietimo sistemos trūkumų ar spragų žinovė. O gal čia viena iš spragų, kad ikimokyklinis ugdymas vis dar nelaikomas lygiaverte švietimo sistemos grandimi?
Žiūrėkit, turbūt kasdien galime išgirsti menkinamųjų posakių „Čia jums ne vaikų darželis“, „Elgiatės kaip vaikų darželyje“ ar panašių. Visada suklūstu – ką tuo norima pasakyti?
Nerimtai elgiatės? Elgiatės kaip vaikai? Bet vaikų elgesys pats tikriausias, vaikų svajonės pačios drąsiausios, net mitybos įpročiai patys sveikiausi, jei, žinoma, nesugadinti tėvų įpročių.
Tai, manyčiau, visuomenė sveikesnė būtų, jei prisimintų, kad verta pasimokyt iš vaikų ir iš vaikų darželio. Moksliniais tyrimais patvirtinta, kad ikimokykliniame amžiuje vyksta galingi smegenų jungčių formavimosi procesai. Taigi, norėdami kada nors gyventi gerovės valstybėje, turime atsigręžti į vaikystę.
Dar labai norėčiau, kad mokytojai nebūtų tokie pavargę, kažkokie nuskriausti, nelaimingi.
– Apie privačią ikimokyklinę įstaigą nepasvajojate?
– Kartais pasvajoju apie auklėtojos darbą privačioje ikimokyklinio ugdymo įstaigoje. Bet... neturiu tam reikalingo išsilavinimo.
– Vyturėlis, ar atkreipiate dėmesį į šį paukštį gamtoje? Gal jau girdėjote ir šiemetinį jo klykimą?
– Pati nuo kūdikystės esu vyturys. Mėgstu anksti keltis. Niekada neturėjau tokio įrenginio kaip žadintuvas. Tai vyturėlis man tarsi mano ženklas, mano paukštis.
Gal todėl ir lopšelio-darželio vardas „Vyturėlis“ yra pats gražiausias iš visų lopšelių-darželių vardų. Jau šventėme Vyturio dieną – savo darželio vardadienį. Jau girdėjau ir šio pavasario paukščio čirenimą.
– Dar pasakykite, kokių motyvų jaunystėje paskatinta tapote pedagoge?
– Iš tikrųjų tai norėjau būti žurnaliste. Bet... įstojau į Vilniaus universitetą studijuoti lituanistikos. Ambicijų būti rašytoja neturėjau, pasirinkau būti lietuvių kalbos mokytoja. Viskas atrodė taip romantiška.
– Kokia veikla mėgstate užsiimti po darbo?
– Po darbo mėgstu aktyviai ilsėtis. Skaitau, sportuoju, šoku, mezgu, organizuoju edukacinius užsiėmimus „namų“ anūkams.
– Jūsų nuomone, šiuo laikmečiu žmonėms ko labiausiai trūksta? Ar šiandien žmogų galite įsivaizduoti be kompiuterio?
– Gal savęs supratimo? Kodėl aš esu čia? Kokia mano buvimo šitoj žemėj prasmė? Ką aš čia veikiu? Gal tikro santykio su savimi, savo būtimi? Tiek daug dalykų, daiktų, kurie gožia patį žmogų, po kuriais, už kurių patogu pasislėpti nuo savęs.
Kompiuteris taip pat toks daiktas. Ir būtinas darbo įrankis. Bet toli gražu ne tik. Jei pasektume save, kiek laiko su kompiuteriu dirbame, o kiek gaištame...
– Ar sekate politikos naujienas, ką daryti šiandien yra stilinga?
– Visada dalyvauju rinkimuose. Visuose. Gal tai gali reikšti, kad domiuosi politikos naujienomis? Man gal svarbiau būti piliete. Tokia ir jaučiuosi esanti.
O šiandien madinga pareikšti nuomonę. Kokiu nors klausimu. Įsivaizduojant, kad tavo nuomonė labai labai svarbi. Nors kartais ta nuomonė tokia nestilinga.
– Kokią reikšmę Jūsų gyvenime turi daiktai?
– Daiktų reikia vis mažiau. Ir vis kokybiškesnių. Anądien susimąsčiau, ką pasiimčiau, jei reikėtų skubiai palikti namus. Albumus. Su šeimos nuotraukomis. Vis daugiau reiškia prisiminimai, dar norisi įspūdžių, netikėtų atradimų. Ne daiktų.
– Ką Jūs mėgstate skaityti?
– Iš naujo atrandu klasiką. Lietuvių taip pat. Mėgstu skaityt lyg ir vaikams skirtus kūrinius, pavyzdžiui, Vytauto V. Landsbergio pasakas, kuriose randu daug giliamintiškos, bet linksmos išminties. Dar tokias kaip Olgos Tokarczuk (dailininkė Joanna Concejo) „Pamesta siela“. Dar knygas, kuriose daug gražių iliustracijų. Dar labai skaudžias Grigorijaus Kanovičiaus knygas.
– Būtų įdomu išgirsti Jūsų nuomonę, kiek gyvenime reikia kardo ir kiek – gėlės, čia aš gėlėmis vadinu visus subtilius dalykus?
– O ką vadinti kardu? Skaudžiąsias gyvenimo pamokas? Visą mumyse glūdintį ir kartkartėmis pasireiškiantį blogį? Pagal gyvenimo dėsnius turėtų būti pusiausvyra. Panašiai gėrio, panašiai blogio. Panašiai kardo, panašiai gėlės. Bet man reikia, kad kardo būtų kokia 10 procentų. O 90 procentų gėlės. Kad jausčiausi kūrėja.

Popierinė "Alytaus naujienos" laikraščio prenumerata
Norėdami užsiprenumeruoti popierinę "Alytaus naujienos" laikraščio versiją rašykite mums el. paštu: skelbimai@ana.lt ir nurodykite savo vardą, pavardę ir adresą, kuriuo turėtų būti pristatomas laikraštis. Kai tik gausime jūsų laišką, informuosime Jus dėl tolimesnių žingsnių.

Komentarai
Palikite savo komentarą
Kūrybiškas, mokantis vaikus …
Komentaras
Kūrybiškas, mokantis vaikus įgyvendinti svajones, suteikiantis jiems saugumo kolektyvas. Iniciatyvi, suprantanti visus, nuoširdi vadovė.
Skaitytojau, neišsirink…
Komentaras
Skaitytojau, neišsirink žodžių iš konteksto, perskaityk visą sakinį, tada suprasi, kas norima pasakyti.
Koks vadovo lygis, jei jis…
Komentaras
Koks vadovo lygis, jei jis sako kad "įstaigos vardą gali garsinti ir ant skalbinių virvelės pakabinti marškinėliai su užrašu" ? Tokį vadovą reikia rimtai atestuoti
Labai džiaugiamės šiuo…
Komentaras
Labai džiaugiamės šiuo darželiu ir jo bendruomene. Džiaugiamės, kad vadovė yra pastebėta.
Na tikrai puiki vadovė…
Komentaras
Na tikrai puiki vadovė. Tikrai visų pirma sveika kolektyvo atmosferą. O kur dar visi keliami tikslai. Laimingi vaikučiai kurie lanko ši darželį.
Tikra lituanistė: ..."randu…
Komentaras
Tikra lituanistė: ..."randu daug giliamintiškos, bet linksmos išminties"... :)
ne siukslyno vado zmona…
Komentaras
ne siukslyno vado zmona nesamoniu prigalvojo '' judumo '' sededama