Internetinė prekyba lietuviams vis dažniau tampa patrauklia alternatyva apsipirkimo išvykoms į Lenkiją ()
Nebevargsta „Google“
59 proc. lietuvių reikiamos prekės neieško paieškos sistemose – eina tiesiai į žinomą elektroninę parduotuvę ir perka ten. Tie, kas renkasi prekės ieškoti, tai daro socialiniuose tinkluose – paieškos platformų populiarumas menksta visoje Europoje.
Kaip parodė „DPD grupės“ vykdytos tarptautinės apklausos duomenys, internetiniai pirkėjai yra linkę apsipirkinėti jiems jau žinomų prekės ženklų elektroninėse parduotuvėse – ieškodami norimų prekių jie iš karto apsilanko jose.
Drauge pastebimas prekių paieškų per paieškos variklius mažėjimas – Lietuvoje šiandien taip prekių ieško vos 25 proc., Europoje – 19 proc. vartotojų. Internetiniai pirkėjai, asocijuodami tam tikrų kategorijų prekes su jiems žinomais prekės ženklais bei norėdami jas įsigyti, eina tiesiogiai į šių prekės ženklų elektronines parduotuves.
Apklausa parodė, kad per palyginimo portalus prekių Lietuvoje ieško 6 proc. vartotojų, kiek daugiau – 8 proc. – Europoje.
Labai mažai vartotojų lygina kainas tarpusavyje tokią galimybę suteikiančiose svetainėse. Jie iš karto eina į tas svetaines, kurios jiems žinomos, kur jie jau yra pirkę ir turėję teigiamos patirties – jiems prekių palyginimas nėra aktualus.
Tai, kad vartotojai randa prekes naudodamiesi socialiniais tinklais ir į krepšelius elektroninėje parduotuvėje yra nukreipiami tiesiogiai iš jų, yra auganti tendencija. Apklausos duomenimis, iš socialinių tinklų į elektronines parduotuves ateina apie 6 proc., o Europoje – 5 proc. internetinių pirkėjų. O dabar net ir reklamos agentūros teikia facebook reklamos paslaugas.
Ar laikomės saugumo?
Bendrieji saugumo principai, būtini norint saugiai naudotis elektronine prekyba, nėra sudėtingi, tačiau pamiršti jų tikrai nevalia. Norėdami apsisaugoti nuo svarbios informacijos (sąskaitos duomenų, prisijungimo vardų ir slaptažodžių, PIN kodų) nutekėjimo, reguliariai tikrinkite kompiuterį antivirusine ir „šnipus“ (spyware) aptinkančia programine įranga. Jei išsiaiškinote, kad kažkas neteisėtai naudojasi Jūsų sąskaita, kaip galima skubiau susisiekite su Jūsų atsiskaitymo priemones tvarkančia institucija (pvz., banku).
Naudokite saugų slaptažodį. Tokiu nelaikomi lengvai nuspėjami (pvz., kelios pirmosios abėcėlės raidės, Jūsų vardas, Jūsų gimtadienio data ar pan.). Slaptažodį turi sudaryti raidžių (didžiųjų ir mažųjų), skaitmenų ir kitokių simbolių kombinacija.
Kur kreiptis, jei manote, kad perkant prekes ar paslaugas internetu Jūsų teisės buvo pažeistos?
Dažniausiai problema mažiausiomis laiko ir finansinėmis sąnaudomis išsprendžiama sutarties šalių gera valia, todėl rekomenduotina visais atvejais pirmiausia kreiptis į pardavėją. Atitinkamai, tai, ar buvo kreiptasi į pardavėją ir bandoma problemą spręsti bendradarbiaujant su juo, pirmiausia turėsite įrodyti ir beveik visiems kitiems subjektams, į kuriuos kreipsitės, jei pardavėjas nebus linkęs bendradarbiauti.
Tais atvejais, kai ginčo nepavyksta išspręsti kreipiantis tiesiogiai į pardavėją, vadovaujantis Lietuvos Respublikos vartotojų teisių apsaugos įstatymu, (trūksta teksto: reikia kreiptis į turbūt?) tikrinimus atliekančias institucijas.
Tuo atveju, jeigu įtariate Jūsų atžvilgiu įvykdytą nusikalstamą veiklą, siūlytina kreiptis į nusikalstamas veikas tiriančias institucijas: policiją ir prokuratūrą.
Kaip grąžinti prekes pirktas internetu?
Pirkimas internetu leidžia sutaupyti laiko, tačiau kartais gautos prekės gali visiškai neatitikti lūkesčių. Tokiu atveju, kaip ir perkant fizinėse parduotuvėse, jas galima grąžinti. Tik kaip tai padaryti?
„Kiekvienas Europos Sąjungos (ES) pilietis turi teisę grąžinti pirktas prekes per 14 dienų laikotarpį dėl bet kokios priežasties ir be jokio paaiškinimo. Pasidomėti elektroninės parduotuvės numatytomis grąžinimo sąlygomis bei būdais rekomenduotina dar prieš perkant. Vienas iš patogiausių būdų grąžinti prekes yra per kurjerių bendrovę“, – sako „DPD Lietuva“ pardavimų ir rinkodaros vadovas Baltijos šalims Gabrielius Bilevičius.
Apklausos rodo, kad vienas svarbiausių motyvų, kodėl vengiama elektroninės prekybos, yra nesaugomo jausmas – ką darysiu, jei pirkinys netiks?
Jei taip vis dėlto nutiko, yra keletas žingsnių, kurie padės saugiai atgauti sumokėtus pinigus. Visų pirma būtina informuoti el. parduotuvę. Tai padaryti galima užpildant elektroninę grąžinimo užklausą arba pateikiant tinkamai užpildytą pavyzdinę sutarties atsisakymo formą. Šią formą galima rasti Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos internetinėje svetainėje www.vvtat.lt skiltyje „Teisinė informacija/Teisės aktai“. Ją pateikia ir elektroninės parduotuvės savo puslapiuose.
Norimą grąžinti prekę supakuokite kartu su pirkimą patvirtinančiais dokumentais. Pakuotė gali būti ta pati, kurioje prekė buvo gauta, arba kita, apsauganti siuntos turinį nuo galimų pažeidimų transportavimo metu.
Gavusi prašymą grąžinti prekes, el. parduotuvė užsako siuntos paėmimo paslaugą ir kurjerių bendrovė paruošia siuntos etiketę. Kitą darbo dieną po užsakymo pateikimo kurjeris atvyksta į jums patogią vietą (namus ar darbą) paimti jūsų grąžinamos siuntos. Kitas variantas – išsiųsti prekę patiems paštu. Tiesa, tokiu atveju, kaip tai ir būna numatyta sutartyje, pinigų už siuntimą niekas negrąžins.
Grąžinti prekes per siuntų terminalą galima bet kuriuo paros metu, taip pat ir savaitgaliais, o naudojantis siuntų taško paslaugomis – jo darbo metu. Gavusi prašymą grąžinti prekes, el. parduotuvė suteikia pirkėjui etiketę grąžinamai siuntai: atsiunčia etiketę el. paštu pagal poreikį arba etiketė siunčiama kartu su preke. Užklijavus iš el. parduotuvės gautą siuntos etiketę ant supakuotos siuntos, ją reikia atnešti į patogiausią siuntų tašką ar terminalą Lietuvoje.
Už ES ribų prekių grąžinimo sąlygos gali skirtis. Perkant prekes užsienio el. parduotuvėse, esančiose už ES ribų, svarbu atkreipti dėmesį į jų siūlomas grąžinimo sąlygas. Ne ES esančiose el. parduotuvėse gali galioti kitos grąžinimo sąlygos, skirtis grąžinimo laikotarpis. Išsiaiškinus, per kiek dienų galima grąžinti prekę, reikėtų įvertinti, kaip greitai grąžinama prekė pasieks jos pardavėją – apie tai sužinoti galima siuntų bendrovės interneto svetainėje.
Kokia yra alytiškių patirtis?
Pasiteiravome, kaip sekasi pirkti prekes, kurių negali „pačiupinėti“, nes matai jas tik kompiuterio ekrane. (Greita apklausa, atlikta vienoje nedidelėje Alytuje gyvuojančioje įstaigoje.)
Rimutė, 55 metai. Esu pirkusi internetinėje parduotuvėje televizorių, tačiau jį man užsakė ir pinigus pervedė sūnus. Asmeniškai nepirkau internetu nieko, tačiau tikrai ne dėl kompiuterinių įgūdžių stokos (su IT susijęs mano darbas). Tiesiog nebuvo poreikio. Tiesa, teko pasidomėti kulinarinių pabarstukų asortimentu elektroninėse parduotuvėse, nes labai mėgstu kepti įvairius sausainius, tortus, gaminti. Man pasirodė, kad prekių pasiūla jose didesnė nei įprastose parduotuvėse, tačiau ir kainos aukštesnės.
Aida, 48 m. Galėčiau save pavadinti patyrusia internetine pirkėja, nes perku nuolat ir pačias įvairiausias prekes. Man patogu rinktis prekes specializuotose parduotuvėse, kuriose randu geros kokybės produktų (pavyzdžiui, kavos pupelių), be to, kai reikia išskirtinės prekės – sutaupau benzinui, nes tektų belstis į kitą Lietuvos kraštą. Pavasarį pirkau… inkubatorių vištų kiaušiniams perinti, kuriais prekiauja vienintelė įmonė pajūryje. Iš retesnių pirkinių galėčiau paminėti avių priežiūrai reikalingus dalykus, kuriuos perku vienoje specializuotoje interneto parduotuvėje.
Jokių nemalonumų dėl internetinių pirkinių patyrusi nesu, nebent tenka grąžinti netikusį drabužį, bet dėl to nekyla problemų. Jei yra galimybė (kaip numato pardavėjas), stengiuosi atsiskaityti grynaisiais, kai prekė atvežama, man taip atrodo saugiau. Dar pastebėjau, kad kartais patrauklių akcijų siūloma būtent internetinėse, o realiose parduotuvėse – ne.
Sigutė, 49 metai. Perku internetu labai daug. Dažniausiai drabužius sau, tiek lietuviškų prekių ženklų, tiek siunčiuosi iš užsienio. Patogu, pasiteisina, grąžinti neteko. Tiesa, vienintelį kartą netiko batai. Taigi avalynės nesimatavusi pirkti nepatarčiau niekam. Šiuo metu esu užsisakiusi specialią pripučiamą pagalvėlę ant stalo. Kadangi turiu problemų su stuburu, tai reabilitologas patarė tokią įsigyti. Radau internetinėje parduotuvėje, išvengiau galvos skausmo, ieškodama paprastose.
Įprastai moku banko pervedimu, dar neteko nusivilti ar susidurti su netikromis parduotuvėmis.
Airina, 65 metai. Nieko neperku internetinėse parduotuvėse. Kodėl? Galbūt todėl, kad apskritai nesu didelė vartotoja, stengiuosi pirkti, kas man būtina.
Laima, 30 metų. Perku internetu dažnai, pirmiausia todėl, kad, bent jau man, sudėtinga Alytuje rasti sau tinkamų drabužių. Jų įsigyju ir lietuviškose internetinėse parduotuvėse, ir užsienio. Pasitaiko, kad pirkinys netinka arba neatitinka kokybės, kuri buvo reklamuojama nuotraukoje. Tokių atvejų – maždaug pusė. Tenka grąžinti. Kainos ir kokybės santykis labai pasiteisina perkant vaikiškus drabužėlius. Ieškant rūbų sau patariu atkreipti dėmesį, kad gamintų užsienyje neatitinka dydžiai. Apie jų kokybę galima susidaryti įspūdį paieškojus konkrečios parduotuvės atsiliepimų, kur pirkėjai įdeda realias gautų prekių nuotraukas.
Iki šiol nusivilti internetine prekyba neteko, tiesa, kartais prekių tenka palaukti net iki dviejų mėnesių.
Skaistė, 48 metai. Internetinėse parduotuvėse perku kur kas dažniau nei tikrose, nes taip man patogiau ir pigiau. Ypač pasiteisino mezgimo siūlai, tokios pasiūlos ir kokybės Alytuje neįmanoma nė su žiburiu rasti, o ir akcijų pasitaiko. Teko pirkti ir buitinės technikos, didžiausias pirkinys – krosnelė- židinys, kurio kaina internetu buvo konkurencinga su siūloma Lenkijoje, tačiau nusvėrė tas argumentas, kad reikėjo prekės garantijos.
Internetinėse parduotuvėse yra didesnė pasiūla, tačiau minusas tas, kad prekę labai norisi pačiupinėti. Dėl kokybės grąžinti teko tik kartą – drabužis nuotraukoje atrodė neblogai, o realybėje pasirodė pasiūtas Lenkijos namudininko kreivomis siūlėmis. Kadangi man tai buvo pirmas grąžinimas, tai patyriau šiokį tokį stresą ir… pamiršau įrašyti rekvizitus. Kai po trijų savaičių nervingai paprašiau pagaliau grąžinti pinigus, vadybininkas su šypsenėle parašė, kad tebelaukia mano banko sąskaitos numerio…
Yra tekę internetu iš užsienio pirkti ir brangių gamintojų sportinės avalynės. Patarimas būtų atkreipti dėmesį ne į ženklą, bet į parduotuvę, nes jų pasitaiko labai abejotinų. Geresnis sprendimas visuomet yra pirkti iš gamintojo atstovo, o pasirinktą modelį pasimatuoti Lietuvoje bei palaukti geros kainos užsienyje.
Šiuo metu planuoju išbandyti internetinę prekybą lauko augalais. Galiu tik pagirti internetinę Vilniuje veikiančią vienintelę Lietuvoje orchidėjų parduotuvę – brangūs ir lepūs augalai supakuojami profesionalai ir atkeliauja per dieną sveikutėliai.
Subjektai, į kuriuos taip pat rekomenduotina kreiptis kilus nesklandumams sudarant sutartis elektroniniu būdu:
• Internetinės prekybos platformos (pvz., eBay), kuria buvo naudojamasi perkant prekes ar paslaugas, valdytojas. Paprastai didelių, tarptautinių platformų valdytojai, siekdami kelti savo reputacijos lygį ir vartotojų pasitikėjimą, yra įgyvendinę tokių situacijų, kai perkamas produktas nepristatomas ar pristatomas netinkamos kokybės produktas, sprendimo procedūras.
• Atsiskaitymo tarpininkas. Kaip ir internetinės prekybos platformų valdytojai, vedami tų pačių paskatų atsiskaitymų tarpininkai yra įgyvendinę situacijų, kai perkamas produktas nepristatomas ar pristatomas netinkamos kokybės produktas, sprendimo procedūras.
• Jūsų atsiskaitymo priemones tvarkančios institucijos. Tuo atveju, jeigu pirktas produktas nebuvo pristatytas, turite galimybę kreiptis į savo banką, informuodami apie nepagrįstą lėšų išskaitymą iš Jūsų sąskaitos.
• Įvairios vartotojų asociacijos.